סרגל ניווט: דף הבית>>מכלול נופאדם בארץ ישראל>> משולחן העבודה של צוות פיתוח>>  שיעור 4: מכלול נופאדם


מכלול נופאדם

מסר ערכי: הכרת מרכיבי הנופאדם והקשרים ביניהם מאפשרת לי לבחון את מקומי במכלול הנופאדם.

מטרת השיעור: התלמיד ירכוש כלים להתבוננות בנוף על פי מודל מכלול הנופאדם (רבדים, מרכיבים וקשרים).

הרעיון המרכזי: הכרת תפיסת מכלול הנופאדם והבחנה במרכיבים הבונים את הנוף המוחשי של השל"ח מאפשרות לבחון את השפעת מרכיבי הנופאדם על האדם ואת השפעתו עליהם. רתימת סקרנותו של התלמיד לבחינת תופעות הנופאדם תוביל בהמשך ליכולת זיהוי סוגיות ערכיות ולרצון לבצע הכרעות ערכיות. לשם כך, יש להקנות לתלמיד את הידע הבסיסי: ראשית, להבחנה במרכיבי הנופאדם, השונים ולמיונם לשלוש קבוצות – הקבוצה הפיזית, הקבוצה הביוטית והקבוצה האנושית. בהמשך לזיהוי קשרים של משפיע ומושפע בין מרכיבי הנופאדם השונים לאדם.

 

דרך קריאה בתנ"ך בעזרת פרק א' בספר בראשית בו מתוארת בריאת העולם נבחין כי מתקיים סדר מסוים, ההיגיון שמאחורי סדר זה הוא התלות הקיומית שבין החלקים השונים הנוף. ככל שקבוצה בנוף נבראה מוקדם יותר כך היא תלויה פחות בקבוצות אחרות לקיומה. ככל שקבוצה נבראה מאוחר יותר, תלותה בקבוצות אחרות גדלה. המושג "בצלם אלוהים" מצביע על מעמדו המיוחד של האדם ביקום. על פי התנ"ך, האדם נברא אחרון, כאילו כל מעשי בראשית שקדמו  לו, הוכנו למענו. הוא "פאר היצירה", עליו הוטלה האחריות לשמור על העולם, לעבדו, אך גם להתנהל בו באופן מושכל. כתוצאה ממעמדו המיוחד בעולם, מידת האחריות שלו  גבוהה.

להורדת מערך השיעור לחצו כאן

להורדת כרטיסיות התמונה לחצו כאן

מצגת מלווה לשיעור5

להורדת המצגת לחצו כאן

דף העבודה- מה נברא

להורדת הדף בפורמט Word לחצו כאן

 

דף העבודה- תשעת הקשרים הבסיסיים

להורדת הדף בפורמט Word לחצו כאן

 

כרטיס משימה

  1. עליכם להסתדר במעגל, כל אחד תולה על צווארו את התמונה שקיבל.
  2. על ראש הקבוצה לקרוא למורה ולקבל ממנו חוט ארוך.
  3. על ראש הקבוצה לאחוז בקצה החוט ולהעביר את המשכו לאחד מחברי הקבוצה שעליו הוא משפיע.
  4. זה שקיבל את החוט מחזיקו ומעביר את המשכו לבא אחריו, וכן הלאה.
  5. החוט צריך לעבור אצל כולם עד שתיווצר רשת של יחסי גומלין.
  6. כשהחוט הגיע לכולם, יש לקרוא למורה ולקבל הנחיות לשלב ב'.
  7. עליכם למלא שלב זה בעשר דקות.

להורדת הכרטיס לחצו כאן

דף העבודה- תשעת מרכיבי הנוף

להורדת הדף בפורמט Word לחצו כאן

 

שיעור מוקלט מתוך מערכת השידורים הלאומית

מערך השיעור

 

 סרגל ניווט: דף הבית>>מכלול נופאדם בארץ ישראל>> משולחן העבודה של צוות פיתוח>>  שיעור 4: מכלול נופאדם


מכלול נופאדם

מסר ערכי: הכרת מרכיבי הנופאדם והקשרים ביניהם מאפשרת לי לבחון את מקומי במכלול הנופאדם.

מטרת השיעור: התלמיד ירכוש כלים להתבוננות בנוף על פי מודל מכלול הנופאדם (רבדים, מרכיבים וקשרים).

הרעיון המרכזי: הכרת תפיסת מכלול הנופאדם והבחנה במרכיבים הבונים את הנוף המוחשי של השל"ח מאפשרות לבחון את השפעת מרכיבי הנופאדם על האדם ואת השפעתו עליהם. רתימת סקרנותו של התלמיד לבחינת תופעות הנופאדם תוביל בהמשך ליכולת זיהוי סוגיות ערכיות ולרצון לבצע הכרעות ערכיות. לשם כך, יש להקנות לתלמיד את הידע הבסיסי: ראשית, להבחנה במרכיבי הנופאדם, השונים ולמיונם לשלוש קבוצות – הקבוצה הפיזית, הקבוצה הביוטית והקבוצה האנושית. בהמשך לזיהוי קשרים של משפיע ומושפע בין מרכיבי הנופאדם השונים לאדם.

 

דרך קריאה בתנ"ך בעזרת פרק א' בספר בראשית בו מתוארת בריאת העולם נבחין כי מתקיים סדר מסוים, ההיגיון שמאחורי סדר זה הוא התלות הקיומית שבין החלקים השונים הנוף. ככל שקבוצה בנוף נבראה מוקדם יותר כך היא תלויה פחות בקבוצות אחרות לקיומה. ככל שקבוצה נבראה מאוחר יותר, תלותה בקבוצות אחרות גדלה. המושג "בצלם אלוהים" מצביע על מעמדו המיוחד של האדם ביקום. על פי התנ"ך, האדם נברא אחרון, כאילו כל מעשי בראשית שקדמו  לו, הוכנו למענו. הוא "פאר היצירה", עליו הוטלה האחריות לשמור על העולם, לעבדו, אך גם להתנהל בו באופן מושכל. כתוצאה ממעמדו המיוחד בעולם, מידת האחריות שלו  גבוהה.

להורדת מערך השיעור לחצו כאן

להורדת כרטיסיות התמונה לחצו כאן

מצגת מלווה לשיעור5

להורדת המצגת לחצו כאן

דף העבודה- מה נברא

להורדת הדף בפורמט Word לחצו כאן

 

דף העבודה- תשעת הקשרים הבסיסיים

להורדת הדף בפורמט Word לחצו כאן

 

כרטיס משימה

  1. עליכם להסתדר במעגל, כל אחד תולה על צווארו את התמונה שקיבל.
  2. על ראש הקבוצה לקרוא למורה ולקבל ממנו חוט ארוך.
  3. על ראש הקבוצה לאחוז בקצה החוט ולהעביר את המשכו לאחד מחברי הקבוצה שעליו הוא משפיע.
  4. זה שקיבל את החוט מחזיקו ומעביר את המשכו לבא אחריו, וכן הלאה.
  5. החוט צריך לעבור אצל כולם עד שתיווצר רשת של יחסי גומלין.
  6. כשהחוט הגיע לכולם, יש לקרוא למורה ולקבל הנחיות לשלב ב'.
  7. עליכם למלא שלב זה בעשר דקות.

להורדת הכרטיס לחצו כאן

דף העבודה- תשעת מרכיבי הנוף

להורדת הדף בפורמט Word לחצו כאן

 

שיעור מוקלט מתוך מערכת השיעורים הלאומית

מערך השיעור

 

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *