כוחות הטקטוניקה והבלייה בטבע

להורדת קובץ pdf

תחפושות ומשחק קצר

מטרות הפעילות

המטרה היא לפשט מושגים כלליים מאוד כגון: טקטוניקה ובליה, כדי שאפשר יהיה להסביר תהליכים משמעותיים הנוף ובטבע.

הפעילות מהווה טריגר לדבר על גאומורפולוגיה ותהליכים גיאולוגיים בסביבת ההדרכה: התחתרות מפל לאחור, היווצרות מעוק, מכתש, גבים וכדומה. הפעילות היא מעיין הדגמה אשר משתפת את החניכים על ידי תחפושות ומשחק קצר. הפעילות מתאימה לפש"צים ואולי גם למש"צים.

יש לחלק את הקבוצה לשניים: כנופיית טקטוניקה וכנופיית בלייה. כל כנופיה בוחרת מנהיג (או שהמדריך בוחר). המנהיג הוא הגנגסטר הראשי, ראש הכנופיה, והוא מקבל מהמדריך תחפושת או כתר או מדליה עם השם: גברת טקטוניקה (לראש כנופיה זו) ומר בלייה (לראש הכנופיה השנייה). ראשי הכנופיות מוצגים לקבוצות עם כוחות העל שלהם: גברת טקטוניקה - מרעידה את האדמה, גורמת ליבשה לנוע, יוצרת את הבקע הסורי-אפריקאי. כוחותיה בתוככי כדור הארץ. מר בלייה - האדון שאחראי ליצירת מפלים, החלקת הרים, יציקת סדקים, מערות ונחלים. באמתחתו: המים, הרוח והכימיה.

שני ראשי הכנופיות עומדים מול הקהל שמעודד אותם: כל קבוצה בהתאם. עליהם להילחם בהורדת ידיים או הורדת אגודלים. חשוב ליצור אווירה הומוריסטית ומותחת על מנת ש"העסק" יצליח. בדרך כלל צד אחד מנצח (ככה זה…).

הדגמת הטקטוניקה והבלייה בשטח

חשוב להראות לחניכים בנוף סביבם נקודות שאכן מר בלייה/גברת טקטוניקה הפסידו וניצחו. מכאן יהיה אפשר להסביר תופעות נופיות שסביבכם בקלות יתרה ולהשתמש בתוצאות "הקרב" לאלמנטים שסביבכם.

דוגמאות:

  • בקע ים המלח – כוחות תזוזה של לוחות יבשתיים
  • מפל הערוץ נחל- תהליך בלייה: המים "אוכלים" בכוח זרימתם את המפל וגורמים לו לסגת אחורנית.
  • מכתשים: הטקטוניקה הרימה את הרכסים (ייצרה בליטות בפני כדור הארץ) וכוח הבלייה ניסה ל"רוקן" ולהשטיח את הנוף.

מדוגמת המכתשים לומדים גם כי באיזורים רבים ניתן לראות השפעה של טקטוניקה וגם של בלייה, אם כי יש מקומות רבים בהם השפעת אחד מהכוחות יותר בולטת.

ציוד נדרש

תחפושות של גברת טקטוניקה ומר בלייה כיד הדימיון הטובה עליכם.

כוחות הטקטוניקה והבלייה בטבע

להורדת קובץ pdf

תחפושות ומשחק קצר

מטרות הפעילות

המטרה היא לפשט מושגים כלליים מאוד כגון: טקטוניקה ובליה, כדי שאפשר יהיה להסביר תהליכים משמעותיים הנוף ובטבע.

הפעילות מהווה טריגר לדבר על גאומורפולוגיה ותהליכים גיאולוגיים בסביבת ההדרכה: התחתרות מפל לאחור, היווצרות מעוק, מכתש, גבים וכדומה. הפעילות היא מעיין הדגמה אשר משתפת את החניכים על ידי תחפושות ומשחק קצר. הפעילות מתאימה לפש"צים ואולי גם למש"צים.

יש לחלק את הקבוצה לשניים: כנופיית טקטוניקה וכנופיית בלייה. כל כנופיה בוחרת מנהיג (או שהמדריך בוחר). המנהיג הוא הגנגסטר הראשי, ראש הכנופיה, והוא מקבל מהמדריך תחפושת או כתר או מדליה עם השם: גברת טקטוניקה (לראש כנופיה זו) ומר בלייה (לראש הכנופיה השנייה). ראשי הכנופיות מוצגים לקבוצות עם כוחות העל שלהם: גברת טקטוניקה - מרעידה את האדמה, גורמת ליבשה לנוע, יוצרת את הבקע הסורי-אפריקאי. כוחותיה בתוככי כדור הארץ. מר בלייה - האדון שאחראי ליצירת מפלים, החלקת הרים, יציקת סדקים, מערות ונחלים. באמתחתו: המים, הרוח והכימיה.

שני ראשי הכנופיות עומדים מול הקהל שמעודד אותם: כל קבוצה בהתאם. עליהם להילחם בהורדת ידיים או הורדת אגודלים. חשוב ליצור אווירה הומוריסטית ומותחת על מנת ש"העסק" יצליח. בדרך כלל צד אחד מנצח (ככה זה…).

פוסטים דומים

הדגמת הטקטוניקה והבלייה בשטח

חשוב להראות לחניכים בנוף סביבם נקודות שאכן מר בלייה/גברת טקטוניקה הפסידו וניצחו. מכאן יהיה אפשר להסביר תופעות נופיות שסביבכם בקלות יתרה ולהשתמש בתוצאות "הקרב" לאלמנטים שסביבכם.

דוגמאות:

  • בקע ים המלח – כוחות תזוזה של לוחות יבשתיים
  • מפל הערוץ נחל- תהליך בלייה: המים "אוכלים" בכוח זרימתם את המפל וגורמים לו לסגת אחורנית.
  • מכתשים: הטקטוניקה הרימה את הרכסים (ייצרה בליטות בפני כדור הארץ) וכוח הבלייה ניסה ל"רוקן" ולהשטיח את הנוף.

מדוגמת המכתשים לומדים גם כי באיזורים רבים ניתן לראות השפעה של טקטוניקה וגם של בלייה, אם כי יש מקומות רבים בהם השפעת אחד מהכוחות יותר בולטת.

ציוד נדרש

תחפושות של גברת טקטוניקה ומר בלייה כיד הדימיון הטובה עליכם.

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *