אחרי מספר שנים באקדמיה ובגולה הדוויה, הבנתי שבשלב ב' אני רוצה לחזור לכור מחצבתי: החינוך הבלתי פורמלי ואבק הדרכים של הארץ הזאת. להמשך קריאה והפוסטים הנוספים...

יצירת סרטוני מסך בעזרת Screencast-o-matic

הקדמה

כלי שימושי בהוראה מקוונת הוא יצירת סרטוני מסך. בסרטונים אלו "תופסת" ה"מצלמה" את כל אשר מתרחש על מסך המחשב, לרוב בתוספת דיבוב. Screencast-o-matic היא תוכנה ותיקה ליצירת צילומי מסך. במאמר זה נסקור כיצד לעשות שימוש בגרסה החינמית של התוכנה המאפשרת צילום כל המתרחש על המסך (כולו או חלקו), צילום במקביל של המנחה באמצעו מצלמת הרשת המובנית במחשב (אופציונאלי), צילום סרטונים באורך של עד 15 דקות (פדגוגית אין צורך בסרטונים ארוכים יותר) ועוד.

ניתן להשתמש בסרטון שכזה על מנת להכין סרטון תוכן לצורך הוראה, למשל עבור שיעור של "כיתה הפוכה", להשלמת חומר שנלמד בכיתה או לחזרה עליו. שימוש נפוץ אחר יכול להיות יצירת סרטון הדרכה כיצד לעשות שימוש בכלי דיגיטלי אותו מעמידים לרשות התלמידים, החל מהסבר כיצד לנוות בכיתת גוגל שיצרתם וכלה בהניחיה כיצד להשתמש בכלי מסויים שאתם רוצים שהתלמידים יעשו בו שימוש, למשל לצורך הגשת מטלה

דוגמאות לשימושים שונים

שלב א': הורדת התוכנה

את התוכנה יש להוריד מאתר החברה בכתובת https://screencast-o-matic.com. לתכנה ישנה גרסה בתשלום ולה מספר אפשרויות מתקדמות, אולם אנו נסתפק בגרסה החינמית. עם פתיחת התכנית על המחשב נבחר באפשרות החינמית.

שלב ב': הגדרות בסיסיות לפני תחילת ההקלטה

בטרם נתחיל את ההקלטה, עלינו להגדיר מה בדיוק נרצה "לצלם": האם נצלם את מסך המחשב בלבד, האם נצלם את עצמנו ממצלמת הרשת בלבד, או האם נרצה לצלם את המסך ואת עצמנו גם יחד. במקרה זה תופיע מצלמת הרשת בחלונית קטנה אותה נוכל לגרור להיכן שנרצה על פני המסך (ניתן לשנות את מיקומה בגרירה גם במהלך צילום הוידאו), ובסרטון נראה את המסך ואת החלונית בה אנו מדברים גם יחד.

הגדרה נוספת שנרצה להגדיר היא מה גודל המסך אותו נרצה לצלם. ככל שהמסך יהיה גדול יותר, "משקל" הקובץ הסופי יהיה גדול יותר. ניתן לצלם מסך מלא או להגדיר את גודל המסגרת שרק מה שבתוכה יצולם. אופציית ה-active screen מאפשרת הגדרת מסגר בגודל לבחירתנו, ובמהלך הקלטת הסרטון לגרור אותה לחלקים שונים על המסך.

שלב ג': הקלטת המסך

לאחר ההגדרות הראשוניות נלחץ על הכפתור האדום (Rec). כברירת מחדל התוכנה תראה על המסך ספירה לאחור של שלוש שניות ותתחיל את ההקלטה.

במהלך ההקלטה עצמה אין צורך לעשות דבר. ישנה אפשרות לעצור את ההקלטה (Pause) ולהמשיך אותה מספר פעמים במהלך ההקלטה. כאשר עושים שימוש באפשרות זו, ניתן בכל עצירה לחזור לאחור ולנווט בין אותן "נקודות עצירה". הדבר מאפשר חזרה לנקודת עצירה, ולהמשיך את ההקלטה ממנה, באופן ש"יידרוס" או יחליף את ההקלטה הקודמת. אפשרות זו מאפשרת לתקן שגיאות וכדומה ובלי להתחיל את כל ההתחלה מחדש, אלא רק מנקודת העצירה האחרונה.

עם סיום ההקלטה נלחץ עם הכפתור Done, שיעצור את ההקלטה ויעביר אותנו לשלב הרביעי והאחרון.

 

שלב ד': עריכה לאחר הקלטה ושמירה

בשלב הרביעי והאחרון נוכל לבצע עריכה מאוד בסיסית ולשמור את הסרטון המוגמר. כלי העריכה הזמינים בגרסה החינמית כוללים אפשרות קיצוץ של תחילת הסרטון או סופו והוספת מוסיקת רקע (לא מומלץ לסרטוני הדרכה).

עם סיום העריכה נוכל לבחור את פורמט הסרטון, לתת לו שם, לקבוע היכן ישמר על המחשב (או להעלות אותו ישירות לערוץ היו-טיוב שלכם) ולשמור אותו. שימו לב שלאחר השמירה לא ניתן לחזור למצב העריכה...

קישורים מועילים

לאתר Screencast-o-matic

להורדת המצגת

אחרי מספר שנים באקדמיה ובגולה הדוויה, הבנתי שבשלב ב' אני רוצה לחזור לכור מחצבתי: החינוך הבלתי פורמלי ואבק הדרכים של הארץ הזאת. להמשך קריאה והפוסטים הנוספים...

יצירת סרטוני מסך בעזרת Screencast-o-matic

הקדמה

כלי שימושי בהוראה מקוונת הוא יצירת סרטוני מסך. בסרטונים אלו "תופסת" ה"מצלמה" את כל אשר מתרחש על מסך המחשב, לרוב בתוספת דיבוב. Screencast-o-matic היא תוכנה ותיקה ליצירת צילומי מסך. במאמר זה נסקור כיצד לעשות שימוש בגרסה החינמית של התוכנה המאפשרת צילום כל המתרחש על המסך (כולו או חלקו), צילום במקביל של המנחה באמצעו מצלמת הרשת המובנית במחשב (אופציונאלי), צילום סרטונים באורך של עד 15 דקות (פדגוגית אין צורך בסרטונים ארוכים יותר) ועוד.

ניתן להשתמש בסרטון שכזה על מנת להכין סרטון תוכן לצורך הוראה, למשל עבור שיעור של "כיתה הפוכה", להשלמת חומר שנלמד בכיתה או לחזרה עליו. שימוש נפוץ אחר יכול להיות יצירת סרטון הדרכה כיצד לעשות שימוש בכלי דיגיטלי אותו מעמידים לרשות התלמידים, החל מהסבר כיצד לנוות בכיתת גוגל שיצרתם וכלה בהניחיה כיצד להשתמש בכלי מסויים שאתם רוצים שהתלמידים יעשו בו שימוש, למשל לצורך הגשת מטלה

דוגמאות לשימושים שונים

שלב א': הורדת התוכנה

את התוכנה יש להוריד מאתר החברה בכתובת https://screencast-o-matic.com. לתכנה ישנה גרסה בתשלום ולה מספר אפשרויות מתקדמות, אולם אנו נסתפק בגרסה החינמית. עם פתיחת התכנית על המחשב נבחר באפשרות החינמית.

שלב ב': הגדרות בסיסיות לפני תחילת ההקלטה

בטרם נתחיל את ההקלטה, עלינו להגדיר מה בדיוק נרצה "לצלם": האם נצלם את מסך המחשב בלבד, האם נצלם את עצמנו ממצלמת הרשת בלבד, או האם נרצה לצלם את המסך ואת עצמנו גם יחד. במקרה זה תופיע מצלמת הרשת בחלונית קטנה אותה נוכל לגרור להיכן שנרצה על פני המסך (ניתן לשנות את מיקומה בגרירה גם במהלך צילום הוידאו), ובסרטון נראה את המסך ואת החלונית בה אנו מדברים גם יחד.

הגדרה נוספת שנרצה להגדיר היא מה גודל המסך אותו נרצה לצלם. ככל שהמסך יהיה גדול יותר, "משקל" הקובץ הסופי יהיה גדול יותר. ניתן לצלם מסך מלא או להגדיר את גודל המסגרת שרק מה שבתוכה יצולם. אופציית ה-active screen מאפשרת הגדרת מסגר בגודל לבחירתנו, ובמהלך הקלטת הסרטון לגרור אותה לחלקים שונים על המסך.

שלב ג': הקלטת המסך

לאחר ההגדרות הראשוניות נלחץ על הכפתור האדום (Rec). כברירת מחדל התוכנה תראה על המסך ספירה לאחור של שלוש שניות ותתחיל את ההקלטה.

במהלך ההקלטה עצמה אין צורך לעשות דבר. ישנה אפשרות לעצור את ההקלטה (Pause) ולהמשיך אותה מספר פעמים במהלך ההקלטה. כאשר עושים שימוש באפשרות זו, ניתן בכל עצירה לחזור לאחור ולנווט בין אותן "נקודות עצירה". הדבר מאפשר חזרה לנקודת עצירה, ולהמשיך את ההקלטה ממנה, באופן ש"יידרוס" או יחליף את ההקלטה הקודמת. אפשרות זו מאפשרת לתקן שגיאות וכדומה ובלי להתחיל את כל ההתחלה מחדש, אלא רק מנקודת העצירה האחרונה.

עם סיום ההקלטה נלחץ עם הכפתור Done, שיעצור את ההקלטה ויעביר אותנו לשלב הרביעי והאחרון.

 

שלב ד': עריכה לאחר הקלטה ושמירה

בשלב הרביעי והאחרון נוכל לבצע עריכה מאוד בסיסית ולשמור את הסרטון המוגמר. כלי העריכה הזמינים בגרסה החינמית כוללים אפשרות קיצוץ של תחילת הסרטון או סופו והוספת מוסיקת רקע (לא מומלץ לסרטוני הדרכה).

עם סיום העריכה נוכל לבחור את פורמט הסרטון, לתת לו שם, לקבוע היכן ישמר על המחשב (או להעלות אותו ישירות לערוץ היו-טיוב שלכם) ולשמור אותו. שימו לב שלאחר השמירה לא ניתן לחזור למצב העריכה...

קישורים מועילים

לאתר Screencast-o-matic

להורדת המצגת

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *