הכנה למסע תנ"ך בהר תבור

התמודדות עם אתגר

הרעיון המרכזי:

כחלק מההכנות של התלמידים למסע השנתי העברתי חומר רקע לתלמידים על הסיפור התנ"כי. ההכנה נעשית במסגרת מסע תנ"ך(חטיבת ביניים) ולכן התוכן הוא סביב הסיפור בהר תבור. השיעור פותח בערך המרכזי של המסע בהר תבור – התמודדות עם אתגר- והתוכן הוא על בסיס הסיפור התנ"כי ספר שופטים פרק ד' כאשר הדמות המרכזית בטקסט המקראי היא דבורה.

להורדת הקובץ המלא- לחצו.

מטרות:

  • התלמיד יתמודד עם משימה מאתגרת וינסו למצוא דרכים שונות לפתור את המשימה.
  • התלמיד ילמד על הובלתן ומנהיגותן של דמויות נשיות במקרא.
  • התלמיד יכיר את הסיפור התנ"כי אודות דבורה, ברק יעל וסיסרא.
  • התלמיד יכיר את אזור הטיול בהר תבור.
  • התלמיד יברר כיצד הוא מתמודד עם אתגר בחייו

שלב א'- משימת אתגר

המורה תפתח בסרטון חידות ותבקש משלושה תלמידים לנסות לענות על החידון:

  • תלמיד ראשון יאלץ לפתור את החידון לבדו כשאף אחד מהכיתה לא עוזר לו.
  • תלמיד שני יבחר כיצד הוא היה רוצה לפתור את החידה- יש לו כמה אפשרויות: לבחור חבר, לקרוא לאחד המורים, להתקשר לחבר טלפוני וכו...

בסוף המורה תאמר שראינו שתי דרכים לפתור את החידה שהייתה למעשה סוג של אתגר. בהתחלה ראינו שההתמודדות לבד עם האתגר בכלל לא הייתה פשוטה וכאשר ניתנה אפשרות להיעזר במישהו היה יותר קל להתמודד עם המשימה. במסע ביום שנעלה את הר תבור- אנחנו נתמודד עם הליכה אינטנסיבית על ההר שהיא האתגר שלנו ובמקביל נשמע את הסיפור המקראי של יעל דבורה וברק שהביסו את סיסרא וצבאו.

שלב ב'- היכרות עם גיבורת הסיפור

המורה תשאל מי רוצה לספר- בקצרה- סיפור שהוא מכיר על אישה שהיא גיבורת הסיפור? המורה תתן ל3 תלמידים לספר את סיפורי הגבורה ובהנחה שכולם יספרו סיפורי גבורה המתוארים ע"י גברים נבקש מהתלמידים לספר סיפור גבורה של נשים....

כנראה שהתלמידים יתקשו להביא סיפור גבורה כזה- ומדוע? ההיסטוריה שנכתבת בד"כ היא לרוב מתעדת גברים ולא נשים... אך לא כך בסיפור שלנו.... בספר שופטים פרק ד' יש תיאור של 2 נשים שיזמו את כל מהלך הקרב מול סיסרא וצבאו.

המורה תקרין את הסרטון הבא ותסביר שכמעט ואין לנו סיפורים בכל ההיסטוריה על דמות נשית שמפקדת על צבא שלם...

שלב ג'- הסיפור התנ"כי

המורה תסביר לתלמידים שנלמד בקצרה את הסיפור התנ"כי ולאחר מכן הכיתה תתחלק ל4 קבוצות(לפי טורים) ותתקיים תחרות על משפטים נכונים-  לכן יש להקשיב היטב לסיפור: (ניתן להיכנס לאתר 'בשביל המקורות' גם בלי שם משתמש תלחצו על 'כניסת אורח' וחפשו את הכותרת- 'המלחמה בתבור')

http://herzognew2.mailman.co.il/81/Main/Home/12928/DailyStudy/1924

עובדות- אמת/ שקר:
  • הסיפור של ברק דבורה יעל וסיסרא התרחש בהר תבור. (אמת)
  • דבורה הייתה אישה לא מוכרת בקרב העם.(שקר- "כתוב שהיא שפטה את ישראל בעת ההיא")
  • דבורה רצתה שהמלחמה עם סיסרא תתקיים בנחל דוד(שקר- היא רצתה שזה יהיה בנחל קישון כי בעונה ההיא הנחל מוצף במים וזה יקשה על המרכבות של סיסרא).
  • ברק הסכים לבקשה ללא תנאי!(שקר- הוא מתנה- "אם תלכי עמי והלכתי, ואם לא תלכי עמי- לא אלך)
  • סיסרא ירד מהמרכבה שלו וברח ברגל(אמת- הגשם ניטרל את המרכבות ולכן לא הייתה לו ברירה...)
  • יעל משקה את סיסרא במים ומכסה אותו בשמיכה(שקר- היא משקה אותו בחלב כדי לגרום לו לישון).
  • היה עימות פיזי בין סיסרא ליעל(שקר- יעל הצליחה בפעם הראשונה להרוג אותו במכה אחת!)

שלב ד'- הסבר על אזור הטיול

המורה תציג מפה ותראה לתלמידים היכן נטייל ביום השני ובנוסף תציג תמונה של הר תבור(נספחים)

המורה תרענן את זיכרונם של התלמידים ושוב תראה להם היכן מטיילים ביום הראשון(כרמל) ואת אזור הטיול ביום השלישי(גלבוע)

שלב ה' – סיכום:

למדנו בסיפור כיצד כל אחד מהדמויות התמודד עם האתגר שניצב בפניו. דבורה בטוחה בעצמה מובילה את ברק להילחם היא נחושה בדעתה שעם ישראל ינצח בקרב. ברק שנדרש להילחם מול סיסרא וצבאו בקש שדבורה תהיה איתו בזמן הקרב, סיסרא שבוחר להלחם במיקום שלא מתאים למרכבות הצבא שלו ובסוף ברח מפני ברק. ואחרונה יעל שגם היא אינה מפחדת מסיסרא ומתמודדת מולו לבד בתוך האוהל. כל אחד מהם ניצב בפני קושי שונה וכל אחד בוחר את דרך ההתמודדות שלו.

  • מהו אתגר?
  • איך מתמודדים עם אתגר?
  • מהם החוזקות שמסייעות לכם להתמודד עם אתגרים?
  • איזה גורמים מעקבים קיימים בחייכם המקשות עליכם להתמודד עם אתגרים?

נספחים:

הכנה למסע תנ"ך בהר תבור

התמודדות עם אתגר

הרעיון המרכזי:

כחלק מההכנות של התלמידים למסע השנתי העברתי חומר רקע לתלמידים על הסיפור התנ"כי. ההכנה נעשית במסגרת מסע תנ"ך(חטיבת ביניים) ולכן התוכן הוא סביב הסיפור בהר תבור. השיעור פותח בערך המרכזי של המסע בהר תבור – התמודדות עם אתגר- והתוכן הוא על בסיס הסיפור התנ"כי ספר שופטים פרק ד' כאשר הדמות המרכזית בטקסט המקראי היא דבורה.

להורדת הקובץ המלא- לחצו.

מטרות:

  • התלמיד יתמודד עם משימה מאתגרת וינסו למצוא דרכים שונות לפתור את המשימה.
  • התלמיד ילמד על הובלתן ומנהיגותן של דמויות נשיות במקרא.
  • התלמיד יכיר את הסיפור התנ"כי אודות דבורה, ברק יעל וסיסרא.
  • התלמיד יכיר את אזור הטיול בהר תבור.
  • התלמיד יברר כיצד הוא מתמודד עם אתגר בחייו

שלב א'- משימת אתגר

המורה תפתח בסרטון חידות ותבקש משלושה תלמידים לנסות לענות על החידון:

  • תלמיד ראשון יאלץ לפתור את החידון לבדו כשאף אחד מהכיתה לא עוזר לו.
  • תלמיד שני יבחר כיצד הוא היה רוצה לפתור את החידה- יש לו כמה אפשרויות: לבחור חבר, לקרוא לאחד המורים, להתקשר לחבר טלפוני וכו...

בסוף המורה תאמר שראינו שתי דרכים לפתור את החידה שהייתה למעשה סוג של אתגר. בהתחלה ראינו שההתמודדות לבד עם האתגר בכלל לא הייתה פשוטה וכאשר ניתנה אפשרות להיעזר במישהו היה יותר קל להתמודד עם המשימה. במסע ביום שנעלה את הר תבור- אנחנו נתמודד עם הליכה אינטנסיבית על ההר שהיא האתגר שלנו ובמקביל נשמע את הסיפור המקראי של יעל דבורה וברק שהביסו את סיסרא וצבאו.

שלב ב'- היכרות עם גיבורת הסיפור

המורה תשאל מי רוצה לספר- בקצרה- סיפור שהוא מכיר על אישה שהיא גיבורת הסיפור? המורה תתן ל3 תלמידים לספר את סיפורי הגבורה ובהנחה שכולם יספרו סיפורי גבורה המתוארים ע"י גברים נבקש מהתלמידים לספר סיפור גבורה של נשים....

כנראה שהתלמידים יתקשו להביא סיפור גבורה כזה- ומדוע? ההיסטוריה שנכתבת בד"כ היא לרוב מתעדת גברים ולא נשים... אך לא כך בסיפור שלנו.... בספר שופטים פרק ד' יש תיאור של 2 נשים שיזמו את כל מהלך הקרב מול סיסרא וצבאו.

המורה תקרין את הסרטון הבא ותסביר שכמעט ואין לנו סיפורים בכל ההיסטוריה על דמות נשית שמפקדת על צבא שלם...

שלב ג'- הסיפור התנ"כי

המורה תסביר לתלמידים שנלמד בקצרה את הסיפור התנ"כי ולאחר מכן הכיתה תתחלק ל4 קבוצות(לפי טורים) ותתקיים תחרות על משפטים נכונים-  לכן יש להקשיב היטב לסיפור: (ניתן להיכנס לאתר 'בשביל המקורות' גם בלי שם משתמש תלחצו על 'כניסת אורח' וחפשו את הכותרת- 'המלחמה בתבור')

http://herzognew2.mailman.co.il/81/Main/Home/12928/DailyStudy/1924

עובדות- אמת/ שקר:
  • הסיפור של ברק דבורה יעל וסיסרא התרחש בהר תבור. (אמת)
  • דבורה הייתה אישה לא מוכרת בקרב העם.(שקר- "כתוב שהיא שפטה את ישראל בעת ההיא")
  • דבורה רצתה שהמלחמה עם סיסרא תתקיים בנחל דוד(שקר- היא רצתה שזה יהיה בנחל קישון כי בעונה ההיא הנחל מוצף במים וזה יקשה על המרכבות של סיסרא).
  • ברק הסכים לבקשה ללא תנאי!(שקר- הוא מתנה- "אם תלכי עמי והלכתי, ואם לא תלכי עמי- לא אלך)
  • סיסרא ירד מהמרכבה שלו וברח ברגל(אמת- הגשם ניטרל את המרכבות ולכן לא הייתה לו ברירה...)
  • יעל משקה את סיסרא במים ומכסה אותו בשמיכה(שקר- היא משקה אותו בחלב כדי לגרום לו לישון).
  • היה עימות פיזי בין סיסרא ליעל(שקר- יעל הצליחה בפעם הראשונה להרוג אותו במכה אחת!)

שלב ד'- הסבר על אזור הטיול

המורה תציג מפה ותראה לתלמידים היכן נטייל ביום השני ובנוסף תציג תמונה של הר תבור(נספחים)

המורה תרענן את זיכרונם של התלמידים ושוב תראה להם היכן מטיילים ביום הראשון(כרמל) ואת אזור הטיול ביום השלישי(גלבוע)

שלב ה' – סיכום:

למדנו בסיפור כיצד כל אחד מהדמויות התמודד עם האתגר שניצב בפניו. דבורה בטוחה בעצמה מובילה את ברק להילחם היא נחושה בדעתה שעם ישראל ינצח בקרב. ברק שנדרש להילחם מול סיסרא וצבאו בקש שדבורה תהיה איתו בזמן הקרב, סיסרא שבוחר להלחם במיקום שלא מתאים למרכבות הצבא שלו ובסוף ברח מפני ברק. ואחרונה יעל שגם היא אינה מפחדת מסיסרא ומתמודדת מולו לבד בתוך האוהל. כל אחד מהם ניצב בפני קושי שונה וכל אחד בוחר את דרך ההתמודדות שלו.

  • מהו אתגר?
  • איך מתמודדים עם אתגר?
  • מהם החוזקות שמסייעות לכם להתמודד עם אתגרים?
  • איזה גורמים מעקבים קיימים בחייכם המקשות עליכם להתמודד עם אתגרים?

נספחים:

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *