סרגל ניווט: דף הבית>> המהפך הציוני במישור החוף >> שיעור 4: הרחבת המעשה הציוני


 

מורה במחוז מרכז כבר 12 שנה, כיום מלמד בויצו הדסים. מדריך בקורסי המש"צים ומכשיר את המדריכים. מחפש תמיד את החוויה שבשיעור או בסיור ומנסה להנגיש אותה לטכנולוגיה של המאה ה-21.... קרא עוד

המבנה הפיזי של מישור החוף - סדנת המהפך הציוני

שיעור כפול - הסבר פרונטלי עם דף עבודה + משחק קרקעות

על מנת להוריד את המצגת - לחצו

להורדת דף כרטיסיות הקהילות היהודיות לחצו כאן

להורדת דף הכרטיסיות של חלקות האדמה לחצו כאן

סרטון הסבר על המשחק

תודה לעדי בורלא על היוזמה

חשוב - שיעור התשתיות של מישור החוף כולל חומר עיוני רב ומניסיון שלי הכיתות לא משתפות פעולה ומאבדות עניין מהר. לכן החלטתי לפתח משחק שיביא לכך שמרבית הכתה תשתתף במשחק. בשיעור הראשון שיכול להיות חלקי, אני מסביר את הנושא העיוני והשיעור השני כולו מוקדש למשחק שלעיתים נמשך יותר משיעור אחד. מבחינתי לב העניין והלמידה הוא המשחק אבל אתחיל עם הצגת המצגת העיונית באופן חלקי (המצגת המלאה ניתנת להורדה) והחלק השני והעיקרי של הפוסט מוקדש למשחק עצמו.

שיעור 1 - תשתיות מישור החוף

במספר שקפים בתחילת המצגת ניתן לראות שקף על נושא הקרקעות ומושגי היסוד. בשקף נוסף מושגים נוספים ולאחר מכן איור של המבנה הפיזי של מישור החוף. לכך הוספתי דף עבודה שבעבר השתמשתי בו והיום אני מעדיף להתרכז במשחק הקרקעות בשיעור הזה. ודבר אחרון הוא משחק טריוויה שניתן להתחיל את השיעור (או לסיים) עם מצגת של משחק טריוויה קצר בנושא התשתיות בעיצוב  candy crush כגימיק. להורדת המצגת המלאה של משחק הטריוויה - לחצו להורדה

להורדת דף העבודה - לחצו

שיעור 2 - משחק הקרקעות

מטרת המשחק

המשחק הוא למעשה סימולציה של קניית אדמות ארץ ישראל על ידי הקונגרס הציוני  מידי בעלי הקרקע- האפנדי המוסלמי. בתחילה אני מעביר להם את רוח התקופה ומסביר שהמשחק מדמה סיטואציה אמיתית שהתרחשה במהלך עשרות שנים על מנת לאכלס עולים חדשים בארץ ישראל בראשית הציונות. התלמידים שמתבקשים לכתוב לאחר המשחק, לשיעור הבא, את מה שלמדו, מבינים למעשה שהם למדו על הקשיים של העם היהודי בתחילת הציונות לעזוב את הגולה ולחזור לארץ ישראל. הם גם מציינים את נושא המשא ומתן ושיתוף הפעולה כדבר שהם למדו במהלך המשחק.

מטרת הקהילות היהודיות - לאכלס כמה שיותר יהודים בארץ ישראל על ידי רכישת קרקעות ופיתוח שלהם על מנת לאכלס את העולים. בלי פיתוח לא ניתן לאפשר לעולים לצאת לדרך לארץ ישראל. את הרכישה הם עושים במשא ומתן עם בעל הקרקעות שהוא האפנדי.

הצד של האפנדי – להרוויח כמה שיותר כסף מעסקאות הרכישה בהתחשב בנתונים של ערך הקרקע ויכולת הפיתוח שלה. לדוגמא: אם יקר לפתח קרקע יהיה לו קשה למכור ושווה לו לרדת במחיר ואם הפוך הוא יכול להעלות את המחיר או לפחות לא להתפשר. הכל עניין של משא ומתן.

יש חשיבות גדולה לאפנדי מכיוון שהוא הציר הראשי של המשחק ולכן אני בוחר קבוצה של תלמידים "שבעניינים"... (כאלו עם ניסיון במשחקי אסטרטגיה או פלפלים באופן טבעי) או שאני , המורה, מגלם את האפנדי. מה האפנדי מקבל ? כרטיסיות שבהן מופיעים הנתונים עבור כל חלקת אדמה – מחיר מומלץ, אפשרויות איכלוס ועלויות פיתוח של הרוכשים – מים וחקלאות. כך הוא יכול להעריך את המחיר הסופי במהלך משא ומתן. להורדת קובץ האפנדי - לחץ

שלב ראשון

כל קבוצת תלמידים מקבלת כרטיסיה ובה שם הקהילה, מספר העולים הפוטנציאלים וסכום הכסף העומד לרשותה. אי אפשר להגדיל את כמות הכסף, זה נתון בסיסי. להורדת קובץ הקהילות - לחץ

על המסך מוקרנת המצגת של המשחק כאשר בתחילה מופיעה מפה אילמת של מישור החוף ללא נתונים. המפה מחולקת לריבועים ועל ידי לחיצה במרכז כל ריבוע (כאשר מופיע אייקון של לחצן) ניתן ללחוץ ולראות את נתוני הריבוע.

סבב ראשון - כל קבוצה רוכשת קרקע. יש קהילות עשירות ויש עניות ויש קרקעות יקרות ויש זולות. יש פיתוח זול ויש פיתוח יקר ולכן הקהילה צריכה לחשוב איזה קרקע היא רוכשת.

שלב שני

בסיבוב השני התלמידים צריכים להתחיל לפתח את הקרקע. זה אותו הרעיון של מונופול שבסיבוב ראשון קונים ערים ואז מפתחים בתים ומלונות. בשלב הזה חלק מהקבוצות מבינות שאין להם מספיק כסף לכל הפיתוח. והם צריכים להתגבר על המכשולים מכיוון שאני מספר להם תוך כדי המשחק שיש כל מיני התפתחויות במדינות שונות וזה משפיע על הדחיפות של היהודים לעלות. למשל פוגרומים בפולין ורוסיה, מצוקה ועוני במדינות אחרות, שלטון אנטישמי במדינות אחרות וכו'...

על הכרטיסיות מופיע מספר השלבים עד לפיתוח מלא בצורה של 1/5, 3/5, 5/5 וכו'... כלומר עלות הפיתוח מתייחסת לכל שלב בפיתוח עד פיתוח מלא.

סיכום המשחק

בסוף השיעור התלמידים נשלחים עם משימה לבית - לכתוב שלושה דברים שהם למדו מהמשחק. השאלה בכוונה מנוסחת באופן מאד רחב ומעומעם כדי שיחזרו עם תשובות שונות. בשיעור לאחר מכן אני אוסף את התשובות על הלוח ומבקש מהתלמידים לנסות ולחלק את התשובות לקטגוריות לפי ראות עיניהם. בסופו של דבר מתקבלות קטגוריות של היסטוריה, תשתיות ומשא ומתן ומכאן אני מגיע לנקודה של למידה בדרך הער"ך. אני מסביר לתלמידים כי מה שנערך בכיתה במודל קטן, קרה בהיסטוריה של העם היהודי בתהליך ארוך שנים וכי קהילות יהודיות למדו לעבוד אחת עם השנייה מול גורמים שונים כדי לשרוד. הדבר רלוונטי לחייהם כיום כיוון שהם פועלים לרוב בקבוצות כדי להשיג את האינטרסים שלהם וכי עליהם ללמוד לעבוד יחד ולא אחת נגד השנייה. בנוסף אני מדגיש לכיתה כי הלוח מלא במשפטים שלהם שמהם עולה שהם על למידה מהמשחק עצמו ושניתן ללמוד גם כך.

סרגל ניווט: דף הבית>> המהפך הציוני במישור החוף >> שיעור 4: הרחבת המעשה הציוני


 

מורה במחוז מרכז כבר 12 שנה, כיום מלמד בויצו הדסים. מדריך בקורסי המש"צים ומכשיר את המדריכים. מחפש תמיד את החוויה שבשיעור או בסיור ומנסה להנגיש אותה לטכנולוגיה של המאה ה-21.... קרא עוד

המבנה הפיזי של מישור החוף - סדנת המהפך הציוני

שיעור כפול - הסבר פרונטלי עם דף עבודה + משחק קרקעות

על מנת להוריד את המצגת - לחצו

להורדת דף כרטיסיות הקהילות היהודיות לחצו כאן

להורדת דף הכרטיסיות של חלקות האדמה לחצו כאן

סרטון הסבר על המשחק

תודה לעדי בורלא על היוזמה

חשוב - שיעור התשתיות של מישור החוף כולל חומר עיוני רב ומניסיון שלי הכיתות לא משתפות פעולה ומאבדות עניין מהר. לכן החלטתי לפתח משחק שיביא לכך שמרבית הכתה תשתתף במשחק. בשיעור הראשון שיכול להיות חלקי, אני מסביר את הנושא העיוני והשיעור השני כולו מוקדש למשחק שלעיתים נמשך יותר משיעור אחד. מבחינתי לב העניין והלמידה הוא המשחק אבל אתחיל עם הצגת המצגת העיונית באופן חלקי (המצגת המלאה ניתנת להורדה) והחלק השני והעיקרי של הפוסט מוקדש למשחק עצמו.

שיעור 1 - תשתיות מישור החוף

במספר שקפים בתחילת המצגת ניתן לראות שקף על נושא הקרקעות ומושגי היסוד. בשקף נוסף מושגים נוספים ולאחר מכן איור של המבנה הפיזי של מישור החוף. לכך הוספתי דף עבודה שבעבר השתמשתי בו והיום אני מעדיף להתרכז במשחק הקרקעות בשיעור הזה. ודבר אחרון הוא משחק טריוויה שניתן להתחיל את השיעור (או לסיים) עם מצגת של משחק טריוויה קצר בנושא התשתיות בעיצוב  candy crush כגימיק. להורדת המצגת המלאה של משחק הטריוויה - לחצו להורדה

להורדת דף העבודה - לחצו

שיעור 2 - משחק הקרקעות

מטרת המשחק

המשחק הוא למעשה סימולציה של קניית אדמות ארץ ישראל על ידי הקונגרס הציוני  מידי בעלי הקרקע- האפנדי המוסלמי. בתחילה אני מעביר להם את רוח התקופה ומסביר שהמשחק מדמה סיטואציה אמיתית שהתרחשה במהלך עשרות שנים על מנת לאכלס עולים חדשים בארץ ישראל בראשית הציונות. התלמידים שמתבקשים לכתוב לאחר המשחק, לשיעור הבא, את מה שלמדו, מבינים למעשה שהם למדו על הקשיים של העם היהודי בתחילת הציונות לעזוב את הגולה ולחזור לארץ ישראל. הם גם מציינים את נושא המשא ומתן ושיתוף הפעולה כדבר שהם למדו במהלך המשחק.

מטרת הקהילות היהודיות - לאכלס כמה שיותר יהודים בארץ ישראל על ידי רכישת קרקעות ופיתוח שלהם על מנת לאכלס את העולים. בלי פיתוח לא ניתן לאפשר לעולים לצאת לדרך לארץ ישראל. את הרכישה הם עושים במשא ומתן עם בעל הקרקעות שהוא האפנדי.

הצד של האפנדי – להרוויח כמה שיותר כסף מעסקאות הרכישה בהתחשב בנתונים של ערך הקרקע ויכולת הפיתוח שלה. לדוגמא: אם יקר לפתח קרקע יהיה לו קשה למכור ושווה לו לרדת במחיר ואם הפוך הוא יכול להעלות את המחיר או לפחות לא להתפשר. הכל עניין של משא ומתן.

יש חשיבות גדולה לאפנדי מכיוון שהוא הציר הראשי של המשחק ולכן אני בוחר קבוצה של תלמידים "שבעניינים"... (כאלו עם ניסיון במשחקי אסטרטגיה או פלפלים באופן טבעי) או שאני , המורה, מגלם את האפנדי. מה האפנדי מקבל ? כרטיסיות שבהן מופיעים הנתונים עבור כל חלקת אדמה – מחיר מומלץ, אפשרויות איכלוס ועלויות פיתוח של הרוכשים – מים וחקלאות. כך הוא יכול להעריך את המחיר הסופי במהלך משא ומתן. להורדת קובץ האפנדי - לחץ

שלב ראשון

כל קבוצת תלמידים מקבלת כרטיסיה ובה שם הקהילה, מספר העולים הפוטנציאלים וסכום הכסף העומד לרשותה. אי אפשר להגדיל את כמות הכסף, זה נתון בסיסי. להורדת קובץ הקהילות - לחץ

על המסך מוקרנת המצגת של המשחק כאשר בתחילה מופיעה מפה אילמת של מישור החוף ללא נתונים. המפה מחולקת לריבועים ועל ידי לחיצה במרכז כל ריבוע (כאשר מופיע אייקון של לחצן) ניתן ללחוץ ולראות את נתוני הריבוע.

סבב ראשון - כל קבוצה רוכשת קרקע. יש קהילות עשירות ויש עניות ויש קרקעות יקרות ויש זולות. יש פיתוח זול ויש פיתוח יקר ולכן הקהילה צריכה לחשוב איזה קרקע היא רוכשת.

שלב שני

בסיבוב השני התלמידים צריכים להתחיל לפתח את הקרקע. זה אותו הרעיון של מונופול שבסיבוב ראשון קונים ערים ואז מפתחים בתים ומלונות. בשלב הזה חלק מהקבוצות מבינות שאין להם מספיק כסף לכל הפיתוח. והם צריכים להתגבר על המכשולים מכיוון שאני מספר להם תוך כדי המשחק שיש כל מיני התפתחויות במדינות שונות וזה משפיע על הדחיפות של היהודים לעלות. למשל פוגרומים בפולין ורוסיה, מצוקה ועוני במדינות אחרות, שלטון אנטישמי במדינות אחרות וכו'...

על הכרטיסיות מופיע מספר השלבים עד לפיתוח מלא בצורה של 1/5, 3/5, 5/5 וכו'... כלומר עלות הפיתוח מתייחסת לכל שלב בפיתוח עד פיתוח מלא.

סיכום המשחק

בסוף השיעור התלמידים נשלחים עם משימה לבית - לכתוב שלושה דברים שהם למדו מהמשחק. השאלה בכוונה מנוסחת באופן מאד רחב ומעומעם כדי שיחזרו עם תשובות שונות. בשיעור לאחר מכן אני אוסף את התשובות על הלוח ומבקש מהתלמידים לנסות ולחלק את התשובות לקטגוריות לפי ראות עיניהם. בסופו של דבר מתקבלות קטגוריות של היסטוריה, תשתיות ומשא ומתן ומכאן אני מגיע לנקודה של למידה בדרך הער"ך. אני מסביר לתלמידים כי מה שנערך בכיתה במודל קטן, קרה בהיסטוריה של העם היהודי בתהליך ארוך שנים וכי קהילות יהודיות למדו לעבוד אחת עם השנייה מול גורמים שונים כדי לשרוד. הדבר רלוונטי לחייהם כיום כיוון שהם פועלים לרוב בקבוצות כדי להשיג את האינטרסים שלהם וכי עליהם ללמוד לעבוד יחד ולא אחת נגד השנייה. בנוסף אני מדגיש לכיתה כי הלוח מלא במשפטים שלהם שמהם עולה שהם על למידה מהמשחק עצמו ושניתן ללמוד גם כך.

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *