אני מורה לשל"ח במקיף ח' כבר 10 שנים, אבל בשל"ח הרבה יותר, כבר מהצבא כמורה חיילת במה"ד של"ח לטרון. מאמינה מאוד בחינוך דרך הרגליים, דרך עשייה וחוויה ובעיקר מאמינה במשצים... קרא עוד

פעילות פש"צים 1 - פתיחה וגיבוש

קישור למידע רשמי: ספר המשצים של של"ח

להורדת קובץ הפעילות בפורמט pdf - לחצו

מטרות:

בניית קבוצה ועריכת הכרות עם הדבר שנקרא מש"צים ע"י הכרת החברים לקבוצה, גיבוש ותיאום ציפיות. והכל כמובן בדרך חווייתית, שתמשוך להגיע גם לפעילויות הבאות.

זמן

הפעילות כולה תערך בחוץ ותארך כ- שעתיים וחצי- 3 שעות.

אופי הפעילות

הפעילות תעשה בקבוצות  של עד 25  פש"צים ובשיתוף עם מש"צים מדריכים.

ציוד

מדבקות שם (כמס' הפשצים), טושים, כדורים (כמס' הקבוצות), חבל רגיל ארוך, כיסויי עיניים, סנדה, חבלים למיתרים, חבל סיירים, חבל גלישה, פתקים (כמספר הפש"צים), בקבוק/ תיבה (כמספר הקבוצות)

מהלך הפעילות

שיחה פרונטלית של מורה השל"ח, כ-15 דקות, שתכלול:

  • הצגת הנפשות הפועלות: מורי השל"ח, מש"צים.
  • הצגה קצרה על מה זה מש"צים- איזה תהליך הם עוברים: ראיונות, פגישות שבועיות, כנסים, ימי שדה מיוחדים, הדרכה ביסודי- זה"ב ולבסוף הקורס. המפגשים ללא עלות, הכנסים והקורס כן.
  • תאום ציפיות שלנו מהם: מחויבות, הגעה לפגישות, שמירה על משמעת בביה"ס
  • הפעילות היא לא חלק ממחויבות אישית, לפחות לא בשלב זה.
  • להדגיש שמדובר במחויבות שתגזול מזמנם אבל תיתן להם באופן אישי הרבה יותר!

חלוקה לקבוצות על ידי משחק

כ-5 דקות - מולקולות- מסתובבים כיחידים עד שהמש"צ קורא במספר ואז הפש"צים צריכים לחבור כמה שיותר מהר לפי המספר. בסוף המשחק אפשר לקחת כמה קבוצות וכך להרכיב קבוצה. או אבן ניייר ומספריים אוהדים

משחקי שמות והכרות ראשונית 30 דקות

  • איפה השם שלי?- המטרה היא להכיר את שמות חברי הקבוצה ומעט פרטים... איך? בתחילת המשחק כל אחד כותב את שמו על מדבקה (לא להסיר את המדבקה מהדף!) לאחר מכן המש"צ גוזר את המדבקות (עדיין לא להסיר!) ונותן באקראי לכל אחד מדבקה עם שם. החניכים צריכים להשיג את השם שלהם בחזרה ובתמורה לשם שקיבלו הם צריכים לספר עובדה מעניינת אחת על עצמם. לאחר שכולם מצאו את שמותיהם (עכשו להסיר ולהדביק!)עושים סבב שמות במעגל וכל אחד אומר את שמו ואיזה עובדה מעניינת למד על האחר. ציוד: מדבקות וטושים
  • ג'אגלינג שמות- המטרה היא לזכור שמות ולפעול בשיתוף פעולה. איך? מעבירים כדור בסדר קבוע ( לא למי שליד) ויש לקרוא בשם הפש"צ אליו זורקים את הכדור. יש לזכור למי זרקת, כי בשלבים הבאים עושים את הסבב מהיר יותר, עם עוד כדורים, מהסוף להתחלה וכו' ותמיד עם אותם שמות. ציוד: כדורים
  • להסתדר לפי...- המטרה היא להכיר כל מיני פרטים על חברי הקבוצה ולפעול להצלחת המשימה בשיתוף פעולה. איך? מאתגרים את הפש"צים להסתדר כמה שיותר מהר לפי גובה, גיל, מס' אחים ואחיות וכו'. אפשר כתחרות בין הקבוצות...
  • מעגלי הכרות- המטרה היא להכיר יותר לעומק את חברי הקבוצה. איך? מסתדרים במעגל פנימי וחיצוני, כאשר בתום כל משימונת המעגל החיצוני זז מקום אחד והפנימי נשאר. המשימות הן בעצם לנהל שיחה קצרה על נושאים שונים, למשל: מה הסרט האהוב? משהו מעניין שעשיתי בחופש? למה אני רוצה להיות מש"צ וכו'... לכל שיחה 2 דקות לא יותר.

משחקי אתגר ומעגל של"ח שעה- כל תחנה 10  דק' כולל מעבר בין תחנות + מעגל של"ח כרבע שעה

בשלב זה כל קבוצה תעבור בתחנה אותה ידריך מש"צ בכל תחנה יש משימת אתגר.

בסיום כל התחנות  יש מעגל של"ח אחד בו מעבדים את התהליך שעברה הקבוצה במשימות

איך עושים מעגל של"ח?

יושבים במעגל, גם המש"צ שהוא המנחה. המש"צ מסביר את כללי המעגל ומקפיד עליהם:

א. מדברים לפי סדר קבוע, אין חובה לדבר- יש חובה להקשיב

ב. מדברים מהלב, אבל קצר ולעניין

ג. לא מגיבים לדברי השתתפים, רק לשאלת המנחה

ד. ניתן בסוף לעשות מעגל הדהוד לתגובות.

על מה מדברים במעגל? ראשית משחזרים את המשימה: מה היה צריך לעשות? מה עשו? אח"כ מעבדים: מה אני לומד על עצמי? על הקבוצה?

ובסוף מסכמים (המשגה והכללה): מה ניתן לעשות יותר טוב? מה נלמד מזה?

משחקי האתגר

חבל עיוור

ציוד: חבל, כיסויי עיניים

הערכות: הקבוצה אוחזת את החבל לאורכו בעיניים מכוסות

המשימה: ליצור צורות שונות בעזרת החבל בעיניים מכוסות: ריבוע, משולש עיגול אותיות

בעברית/אנגלית וכו'

כללים: אין להסיר את כיסוי העיניים עד שמחליטים כי הגענו לצורה הרצויה.

אפשרויות: ללא מנהל משימה, מנהל משימה גלוי עיניים או מכוסה עיניים.

נושאים להנחיה: תקשורת במצבי אי ודאות, הקשבה, סבלנות וסובלנות, משמעת עצמית, הנחיה אפקטיבית של מנהל המשימה

שבלול:

ציוד: סנדה, חבלים למיתרים חבל סיירים לסימון השבלול.

הערכות: הקבוצה עומדת סביב לשבלול כל אחד אוחז חבל שקשור לסנדה שניצבת במרכז

השבלול.

המשימה: יש להוציא את הסנדה בזמן הקצר ביותר מהשבלול על פי הכללים הבאים:

לסנדה אסור לגעת בחבל השבלול או לעבור מעליו. על הסנדה להישאר זקופה, נטיית הסנדה תגרום לעצירת הביצוע מסיבת בטיחות. מותר להחזיק רק בקצות החבלים, אין לגעת בסנדה או להתקרב אליה. המשימה מוגבלת בזמן- הקבוצה תחליט אם לחלק לזמן תכנון וזמן ביצוע

נושאים להנחיה: התגייסות למשימה, תלות הדדית, הקשבה: לתת ולקבל חבל, היכולת לשחרר, תיאום קבוצתי סבלנות וסובלנות, תקשורת בקבוצה, קבלת החלטות בקבוצה

מעגל הרקון:

ציוד: חבל גלישה (11 מ"מ)

הערכות: החבל קשור כעניבה גדולה (עיגול) ומונח על הקרקע, הקבוצה מסתדרת סביב לחבל.

המשימה: על הקבוצה להרים את החבל, כל תלמיד אוחז בחבל בשתי ידיו. יש לבצע את הנחיות המדריך יחד.

אפשרויות: המדריך נותן הוראות שמצריכות עבודה הדדית, ראשית כולם נשענים על החבל ומטים את משקל גופם אל מחוץ למעגל. אח"כ המדריך מוסיף משימות כגון להתיישב, לקום רק חלק מהמשתתפים יורדים והאחרים תומכים. מתנדב שהולך על החבל וכו'

נושאים להנחיה: התגייסות והתחברות למשימה, אמון ותלות הדדית, תיאום

הפסקה- 15 דק' תה וביסקוויטים - גם זמן לסיים רישום..

תאום ציפיות- בחזרה בקבוצות- 20 דקות

המטרה היא לאפשר לפש"צים לאוורר את הרגשות שלהם והציפיות שלהם מעצמם/ מהקב'/ מהמדריך ולהתאים את אלו לציפיות שלנו מהם. נשיג זאת בשני שלבים:

בשלב הראשון כל פש"צ כותב על פתק מה הוא מצפה מעצמו או מהתהליך, מקפל את הפתק ובצד החיצוני כותב את שמו ואז כל הפש"צים מניחים את הפתקים בתיבה/ בקבוק ובסוף השנה יבדוק כל אחד האם עמדנו בציפיות (לכן חשוב לכתוב שם בחוץ!)

בשלב השני נבדוק מה הציפיות מהקבוצה ומהתהליך. הפש"צ הראשון יקבל כדור חוט צמר ויגיד מה הוא מצפה מההכשרה או/ו מהקבוצה ויזרוק את הכדור לפש"צ אחר וכן הלאה. כך תוך כדי אמירת הציפיות תיווצר רשת. ואז יסכם המש"צ כי הרשת מסמלת את העובדה שהגשמת הציפיות שלהם תלויה בעיקר זה בזה, בהיות הקבוצה מגובשת ומקבלת

ציוד: פתקים, טושים/ עטים, בקבוק/ תיבה

סיכום כ-10 דקות

יעשה באופן פרונטלי ע"י מורה השל"ח וישים דגש שוב על עניין המחויבות שלהם, זמני הפגישות, הקשר דרך הפייסבוק וכוו'.

ניתן לסיים בג'מוס או בכל משחק כיפי ומוכר אחר...

מתוך לקט תכנים שערך דן אבידן

אני מורה לשל"ח במקיף ח' כבר 10 שנים, אבל בשל"ח הרבה יותר, כבר מהצבא כמורה חיילת במה"ד של"ח לטרון. מאמינה מאוד בחינוך דרך הרגליים, דרך עשייה וחוויה ובעיקר מאמינה במשצים... קרא עוד

פעילות פש"צים 1 - פתיחה וגיבוש

קישור למידע רשמי: ספר המשצים של של"ח

להורדת קובץ הפעילות בפורמט pdf - לחצו

מטרות:

בניית קבוצה ועריכת הכרות עם הדבר שנקרא מש"צים ע"י הכרת החברים לקבוצה, גיבוש ותיאום ציפיות. והכל כמובן בדרך חווייתית, שתמשוך להגיע גם לפעילויות הבאות.

זמן

הפעילות כולה תערך בחוץ ותארך כ- שעתיים וחצי- 3 שעות.

אופי הפעילות

הפעילות תעשה בקבוצות  של עד 25  פש"צים ובשיתוף עם מש"צים מדריכים.

ציוד

מדבקות שם (כמס' הפשצים), טושים, כדורים (כמס' הקבוצות), חבל רגיל ארוך, כיסויי עיניים, סנדה, חבלים למיתרים, חבל סיירים, חבל גלישה, פתקים (כמספר הפש"צים), בקבוק/ תיבה (כמספר הקבוצות)

מהלך הפעילות

שיחה פרונטלית של מורה השל"ח, כ-15 דקות, שתכלול:

  • הצגת הנפשות הפועלות: מורי השל"ח, מש"צים.
  • הצגה קצרה על מה זה מש"צים- איזה תהליך הם עוברים: ראיונות, פגישות שבועיות, כנסים, ימי שדה מיוחדים, הדרכה ביסודי- זה"ב ולבסוף הקורס. המפגשים ללא עלות, הכנסים והקורס כן.
  • תאום ציפיות שלנו מהם: מחויבות, הגעה לפגישות, שמירה על משמעת בביה"ס
  • הפעילות היא לא חלק ממחויבות אישית, לפחות לא בשלב זה.
  • להדגיש שמדובר במחויבות שתגזול מזמנם אבל תיתן להם באופן אישי הרבה יותר!

חלוקה לקבוצות על ידי משחק

כ-5 דקות - מולקולות- מסתובבים כיחידים עד שהמש"צ קורא במספר ואז הפש"צים צריכים לחבור כמה שיותר מהר לפי המספר. בסוף המשחק אפשר לקחת כמה קבוצות וכך להרכיב קבוצה. או אבן ניייר ומספריים אוהדים

משחקי שמות והכרות ראשונית 30 דקות

  • "איפה השם שלי?"- המטרה היא להכיר את שמות חברי הקבוצה ומעט פרטים... איך? בתחילת המשחק כל אחד כותב את שמו על מדבקה (לא להסיר את המדבקה מהדף!) לאחר מכן המש"צ גוזר את המדבקות (עדיין לא להסיר!) ונותן באקראי לכל אחד מדבקה עם שם. החניכים צריכים להשיג את השם שלהם בחזרה ובתמורה לשם שקיבלו הם צריכים לספר עובדה מעניינת אחת על עצמם. לאחר שכולם מצאו את שמותיהם (עכשו להסיר ולהדביק!)עושים סבב שמות במעגל וכל אחד אומר את שמו ואיזה עובדה מעניינת למד על האחר. ציוד: מדבקות וטושים
  • "ג'אגלינג שמות"- המטרה היא לזכור שמות ולפעול בשיתוף פעולה. איך? מעבירים כדור בסדר קבוע ( לא למי שליד) ויש לקרוא בשם הפש"צ אליו זורקים את הכדור. יש לזכור למי זרקת, כי בשלבים הבאים עושים את הסבב מהיר יותר, עם עוד כדורים, מהסוף להתחלה וכו' ותמיד עם אותם שמות. ציוד: כדורים
  • "להסתדר לפי..."- המטרה היא להכיר כל מיני פרטים על חברי הקבוצה ולפעול להצלחת המשימה בשיתוף פעולה. איך? מאתגרים את הפש"צים להסתדר כמה שיותר מהר לפי גובה, גיל, מס' אחים ואחיות וכו'. אפשר כתחרות בין הקבוצות...
  • מעגלי הכרות- המטרה היא להכיר יותר לעומק את חברי הקבוצה. איך? מסתדרים במעגל פנימי וחיצוני, כאשר בתום כל משימונת המעגל החיצוני זז מקום אחד והפנימי נשאר. המשימות הן בעצם לנהל שיחה קצרה על נושאים שונים, למשל: מה הסרט האהוב? משהו מעניין שעשיתי בחופש? למה אני רוצה להיות מש"צ וכו'... לכל שיחה 2 דקות לא יותר.

פוסטים דומים

משחקי אתגר ומעגל של"ח שעה- כל תחנה 10  דק' כולל מעבר בין תחנות + מעגל של"ח כרבע שעה

בשלב זה כל קבוצה תעבור בתחנה אותה ידריך מש"צ בכל תחנה יש משימת אתגר.

בסיום כל התחנות  יש מעגל של"ח אחד בו מעבדים את התהליך שעברה הקבוצה במשימות

איך עושים מעגל של"ח?

יושבים במעגל, גם המש"צ שהוא המנחה. המש"צ מסביר את כללי המעגל ומקפיד עליהם:

א. מדברים לפי סדר קבוע, אין חובה לדבר- יש חובה להקשיב

ב. מדברים מהלב, אבל קצר ולעניין

ג. לא מגיבים לדברי השתתפים, רק לשאלת המנחה

ד. ניתן בסוף לעשות מעגל הדהוד לתגובות.

על מה מדברים במעגל? ראשית משחזרים את המשימה: מה היה צריך לעשות? מה עשו? אח"כ מעבדים: מה אני לומד על עצמי? על הקבוצה?

ובסוף מסכמים (המשגה והכללה): מה ניתן לעשות יותר טוב? מה נלמד מזה?

משחקי האתגר

חבל עיוור

ציוד: חבל, כיסויי עיניים

הערכות: הקבוצה אוחזת את החבל לאורכו בעיניים מכוסות

המשימה: ליצור צורות שונות בעזרת החבל בעיניים מכוסות: ריבוע, משולש עיגול אותיות

בעברית/אנגלית וכו'

כללים: אין להסיר את כיסוי העיניים עד שמחליטים כי הגענו לצורה הרצויה.

אפשרויות: ללא מנהל משימה, מנהל משימה גלוי עיניים או מכוסה עיניים.

נושאים להנחיה: תקשורת במצבי אי ודאות, הקשבה, סבלנות וסובלנות, משמעת עצמית, הנחיה אפקטיבית של מנהל המשימה

שבלול:

ציוד: סנדה, חבלים למיתרים חבל סיירים לסימון השבלול.

הערכות: הקבוצה עומדת סביב לשבלול כל אחד אוחז חבל שקשור לסנדה שניצבת במרכז

השבלול.

המשימה: יש להוציא את הסנדה בזמן הקצר ביותר מהשבלול על פי הכללים הבאים:

לסנדה אסור לגעת בחבל השבלול או לעבור מעליו. על הסנדה להישאר זקופה, נטיית הסנדה תגרום לעצירת הביצוע מסיבת בטיחות. מותר להחזיק רק בקצות החבלים, אין לגעת בסנדה או להתקרב אליה. המשימה מוגבלת בזמן- הקבוצה תחליט אם לחלק לזמן תכנון וזמן ביצוע

נושאים להנחיה: התגייסות למשימה, תלות הדדית, הקשבה: לתת ולקבל חבל, היכולת לשחרר, תיאום קבוצתי סבלנות וסובלנות, תקשורת בקבוצה, קבלת החלטות בקבוצה

מעגל הרקון:

ציוד: חבל גלישה (11 מ"מ)

הערכות: החבל קשור כעניבה גדולה (עיגול) ומונח על הקרקע, הקבוצה מסתדרת סביב לחבל.

המשימה: על הקבוצה להרים את החבל, כל תלמיד אוחז בחבל בשתי ידיו. יש לבצע את הנחיות המדריך יחד.

אפשרויות: המדריך נותן הוראות שמצריכות עבודה הדדית, ראשית כולם נשענים על החבל ומטים את משקל גופם אל מחוץ למעגל. אח"כ המדריך מוסיף משימות כגון להתיישב, לקום רק חלק מהמשתתפים יורדים והאחרים תומכים. מתנדב שהולך על החבל וכו'

נושאים להנחיה: התגייסות והתחברות למשימה, אמון ותלות הדדית, תיאום

הפסקה- 15 דק' תה וביסקוויטים - גם זמן לסיים רישום..

תאום ציפיות- בחזרה בקבוצות- 20 דקות

המטרה היא לאפשר לפש"צים לאוורר את הרגשות שלהם והציפיות שלהם מעצמם/ מהקב'/ מהמדריך ולהתאים את אלו לציפיות שלנו מהם. נשיג זאת בשני שלבים:

בשלב הראשון כל פש"צ כותב על פתק מה הוא מצפה מעצמו או מהתהליך, מקפל את הפתק ובצד החיצוני כותב את שמו ואז כל הפש"צים מניחים את הפתקים בתיבה/ בקבוק ובסוף השנה יבדוק כל אחד האם עמדנו בציפיות (לכן חשוב לכתוב שם בחוץ!)

בשלב השני נבדוק מה הציפיות מהקבוצה ומהתהליך. הפש"צ הראשון יקבל כדור חוט צמר ויגיד מה הוא מצפה מההכשרה או/ו מהקבוצה ויזרוק את הכדור לפש"צ אחר וכן הלאה. כך תוך כדי אמירת הציפיות תיווצר רשת. ואז יסכם המש"צ כי הרשת מסמלת את העובדה שהגשמת הציפיות שלהם תלויה בעיקר זה בזה, בהיות הקבוצה מגובשת ומקבלת

ציוד: פתקים, טושים/ עטים, בקבוק/ תיבה

סיכום כ-10 דקות

יעשה באופן פרונטלי ע"י מורה השל"ח וישים דגש שוב על עניין המחויבות שלהם, זמני הפגישות, הקשר דרך הפייסבוק וכוו'.

ניתן לסיים בג'מוס או בכל משחק כיפי ומוכר אחר...

מתוך לקט תכנים שערך דן אבידן

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *