אני במשצים כבר ארבע שנים אני מתחילה את השנה החמישית שלי והאחרונה(לצערי). אני הגעתי למשצים דרך אמא שלי, דור שלישי למשצים - אמא שלי הייתה וסבתא שלי היית להמשך קריאה...

א"ש לילה

פעילות לילה למש"צים הכוללת הסבר ראשוני על התנהגות בלילה ולאחר מכן פעילות הסוואה של מדריך ושל החניכים.

עזרים:

כיסויי עיניים

בגדים כהים בשביל אחד המפעילים (עדיף בגווני כחול כהה – שחור)

מקום לביצוע ההדרכה:

בטבע, מומלץ במקום יחסית פתוח שניתן לראות בו מה קורה מסביב.

*הערה – בשביל הפעילות צריך יותר ממדריך אחד לקבוצה , ולשלב 2 ו3 חייב גם יותר משני מדריכים , אז במידה ואין כדאי לבקש עזרה ממדריכים של קבוצות אחרות או מהמנהלה ואם עדיין לא מוצאים לא עושים את הפעילות הזו, כשאני העברתי את הפעילות היינו 2 מדריכים , מורה לשלח, 2 מנהלנים ורכז הדרכה שהצטרף אלינו.

צילום: Eli Revzin

שלב ראשון:

מפעיל אחד לובש את הבגדים הכהים והשאר בגדים רגילים , אוספים את הקבוצה, אומרים להם שעכשיו יוצאים לא"ש לילה (מעבירים להם נהלי בטיחות ללילה) ומסבירים להם את אתג"ר בצצ"ת – חוקי הסוואה לילית (נספח 1).

נותנים לחניכים כמה דקות כדי ליישם את החוקים.

שלב שני:

מכנסים את כולם בחזרה ,מחלקים לכל אחד מהם כיסויי עיניים, מעמידים אותם בטור, אומרים להם לשים ידיים על הכתפיים של מי שלפניהם ולהיות בשקט.

מתחילים להוליך את החניכים למקום *בטוח שנקבע מראש גם עם המורה לשלח (המלווים מאוד חשובים בחלק הזה כי החניכים לא רואים לאן הם הולכים ומי שמוביל את הקבוצה לא בהכרח רואה את כל הקבוצה), בנתיים המפעיל שלבוש בבגדים הכהים הולך לשטח שנקבע מראש ומתחבא במקום שיהיה קשה למצוא אותו.

המחלקה ממשיכה ללכת עד שהם מגיעים למקום והמוביל והמלווים מושיבים אותם על האדמה ואומרים להם לא להוריד את כיסוי העיניים עד שכולם ישובים, כשכולם ישובים אומרים להם להוריד את הכיסויים ושואלים אותם אם הם יודעים אם מישהו חסר. ברגע שהם מגלים שהמדריך שלהם חסר מורים להם לחפש אותו בלי לזוז מהמקום, ברגע שמוצאים אותו/ עובר יותר מידי זמן הוא יוצא אליהם מהמחבוא.

שלב שלישי:

מגדירים להם גבולות גזרה שמהם הם לא יכולים לחרוג ויהי מה.

אומרים להם להתחבא ולהשתמש בחוקים שלמדו אבל לפני שהם יוצאים להתחבא אומרים להם שזה לא מחבואים רגיל , לא צריך לרוץ ולספור את המחפש, אסור לרוץ הם צריכים להתחבא במקום אחד, במידה והם רוצים לעבור מקום הם יכולים אבל לא בריצה ובנקיטת זהירות.

אחד המפעילים ישב במקום כלשהו עם כיסויי עיניים והוא יהיה המחפש, נותנים לחניכים כמה זמן להתחבא *המפעילים האחרים צריכים לשמור שהכל בסדר עם החניכים ולראות מה הם עושים ולאן הם הולכים.

כשנגמר הזמן המפעיל מוריד את הכיסויי עיניים ומתחיל לחפש אותם והמשחק נגמר שמוצאים את האחרון שבניהם או שעבר יותר מידי זמן.

אתג"ר בצצ"ת

א-אור:

כיוון שבשטח חשוך מאוד בשעות הלילה אנחנו נמנע מלהביא איתנו חפצים מאירים כמו פנסים ,טלפונים ועוד , אחרי הכל אנחנו רוצים להסתוות ולא לבלוט.

הדגמה: להדליק את הטלפון על הבהירות הכי גבוהה ולהראות לקבוצה.

ת- תנועה:

תנועה היא משהו שקל מאוד להבחין בו, למשל חתול שירוץ בזווית העין שלנו אנחנו נפנה אליו מבט אוטומטית.

לכן כאשר נתקדם/ נתמקם בזמן הפעילות אנחנו נזוז לאט ובזהירות ונמנע מלגעת בשיחים וענפים.

(ניתן לעשות הדגמה אך זה לא מומלץ כיוון שאם הקבוצה יודעת שמשהו הולך לזוז זה לא יהיה אפקטיבי).

ג-גוון:

בלילה חשוך אז כדי לא לבלוט נתאים את גוון בגדינו לגוון הלילה, צבעים בהירים יבלטו לכן נלבש בגדים בצבעים כהים.

*בלילות של ירח מלא הירח מאיר את השטח כפנס נלבש בגדים מאט יותר בהירים למשל אפור.

ר-רעש:

בלילה בשטח שוררת דממה יחסית , מלבד קולות של בעלי חיים וכלי תחבורה, אז קולות של דיבור, מוזיקה , אכילת חטיף ועוד ישמעו חזק לכן נשמור על שקט מוחלט.

ב-ברק:

ברק נוצר מהחזרת אור עם דבר ממתכת או מבריק, הברק הוא דבר בולט ויפגע בהסוואה לכן שעונים , טבעות, צמידים ודברים מבריקים/ממתכת אנחנו נוריד לפני יציאה לפעילות.

צ-צורה:

צורת הגוף של האדם היא צורה מאוד ברורה שאפשר לזהות ממרחקים וניתן לזהותה בקלות לכן לצורך הסוואה אנחנו "נשבור" את הצורה של האדם- נתכופף או ננסה להידמות לסלע.

הדגמה: מדריך אחד מתרחק מעט מהקבוצה ומראה להם שקל לזהות דמות של אדם אבל קשה יותר כשהוא מקופל.

צ-צל:

הצל בלילה נוצר מאור הירח (או מאור מנורות ופנסים) והוא יכול לחשוף אותנו בעת הסוואה בטבע אז כדי לא להיחשף מומלץ ללכת באזור שבו יש הרבה צל כך הצל שלנו "יתחבא" בצל העצם האחר ופחות יבחינו בכם.

ת-תוואי לוואי:

תוואי לוואי הוא כל דבר שהאדם משאיר אחריו זה יכול להיות עטיפה של חטיף וזה יכול להיות עקבות סוליה, אז לגבי עטיפות חטיפים אנחנו לא נביא לפעילות בטח ובטח שלא נשליך את העטיפות בטבע ולגבי עקבות הסוליה יש כמה דברים שניתן לעשות למשל ללבוש גרב מעל הנעל ואם לא רוצים ללבוש גרב מעל הנעל ניתן ללכת בהליכת רפאים (מרימים את הרגל גבוה ומניחים אותה קודם מהעקב ואז שאר כף הרגל ומושיטים יד שמאל קדימה כדי למנוע התקלות בענפים ובחפצים אחרים).

אני במשצים כבר ארבע שנים אני מתחילה את השנה החמישית שלי והאחרונה(לצערי). אני הגעתי למשצים דרך אמא שלי, דור שלישי למשצים - אמא שלי הייתה וסבתא שלי היית להמשך קריאה...

א"ש לילה

פעילות לילה למש"צים הכוללת הסבר ראשוני על התנהגות בלילה ולאחר מכן פעילות הסוואה של מדריך ושל החניכים.

עזרים:

כיסויי עיניים

בגדים כהים בשביל אחד המפעילים (עדיף בגווני כחול כהה – שחור)

מקום לביצוע ההדרכה:

בטבע, מומלץ במקום יחסית פתוח שניתן לראות בו מה קורה מסביב.

*הערה – בשביל הפעילות צריך יותר ממדריך אחד לקבוצה , ולשלב 2 ו3 חייב גם יותר משני מדריכים , אז במידה ואין כדאי לבקש עזרה ממדריכים של קבוצות אחרות או מהמנהלה ואם עדיין לא מוצאים לא עושים את הפעילות הזו, כשאני העברתי את הפעילות היינו 2 מדריכים , מורה לשלח, 2 מנהלנים ורכז הדרכה שהצטרף אלינו.

צילום: Eli Revzin

שלב ראשון:

מפעיל אחד לובש את הבגדים הכהים והשאר בגדים רגילים , אוספים את הקבוצה, אומרים להם שעכשיו יוצאים לא"ש לילה (מעבירים להם נהלי בטיחות ללילה) ומסבירים להם את אתג"ר בצצ"ת – חוקי הסוואה לילית (נספח 1).

נותנים לחניכים כמה דקות כדי ליישם את החוקים.

שלב שני:

מכנסים את כולם בחזרה ,מחלקים לכל אחד מהם כיסויי עיניים, מעמידים אותם בטור, אומרים להם לשים ידיים על הכתפיים של מי שלפניהם ולהיות בשקט.

מתחילים להוליך את החניכים למקום *בטוח שנקבע מראש גם עם המורה לשלח (המלווים מאוד חשובים בחלק הזה כי החניכים לא רואים לאן הם הולכים ומי שמוביל את הקבוצה לא בהכרח רואה את כל הקבוצה), בנתיים המפעיל שלבוש בבגדים הכהים הולך לשטח שנקבע מראש ומתחבא במקום שיהיה קשה למצוא אותו.

המחלקה ממשיכה ללכת עד שהם מגיעים למקום והמוביל והמלווים מושיבים אותם על האדמה ואומרים להם לא להוריד את כיסוי העיניים עד שכולם ישובים, כשכולם ישובים אומרים להם להוריד את הכיסויים ושואלים אותם אם הם יודעים אם מישהו חסר. ברגע שהם מגלים שהמדריך שלהם חסר מורים להם לחפש אותו בלי לזוז מהמקום, ברגע שמוצאים אותו/ עובר יותר מידי זמן הוא יוצא אליהם מהמחבוא.

פוסטים דומים

שלב שלישי:

מגדירים להם גבולות גזרה שמהם הם לא יכולים לחרוג ויהי מה.

אומרים להם להתחבא ולהשתמש בחוקים שלמדו אבל לפני שהם יוצאים להתחבא אומרים להם שזה לא מחבואים רגיל , לא צריך לרוץ ולספור את המחפש, אסור לרוץ הם צריכים להתחבא במקום אחד, במידה והם רוצים לעבור מקום הם יכולים אבל לא בריצה ובנקיטת זהירות.

אחד המפעילים ישב במקום כלשהו עם כיסויי עיניים והוא יהיה המחפש, נותנים לחניכים כמה זמן להתחבא *המפעילים האחרים צריכים לשמור שהכל בסדר עם החניכים ולראות מה הם עושים ולאן הם הולכים.

כשנגמר הזמן המפעיל מוריד את הכיסויי עיניים ומתחיל לחפש אותם והמשחק נגמר שמוצאים את האחרון שבניהם או שעבר יותר מידי זמן.

אתג"ר בצצ"ת

א-אור:

כיוון שבשטח חשוך מאוד בשעות הלילה אנחנו נמנע מלהביא איתנו חפצים מאירים כמו פנסים ,טלפונים ועוד , אחרי הכל אנחנו רוצים להסתוות ולא לבלוט.

הדגמה: להדליק את הטלפון על הבהירות הכי גבוהה ולהראות לקבוצה.

ת- תנועה:

תנועה היא משהו שקל מאוד להבחין בו, למשל חתול שירוץ בזווית העין שלנו אנחנו נפנה אליו מבט אוטומטית.

לכן כאשר נתקדם/ נתמקם בזמן הפעילות אנחנו נזוז לאט ובזהירות ונמנע מלגעת בשיחים וענפים.

(ניתן לעשות הדגמה אך זה לא מומלץ כיוון שאם הקבוצה יודעת שמשהו הולך לזוז זה לא יהיה אפקטיבי).

ג-גוון:

בלילה חשוך אז כדי לא לבלוט נתאים את גוון בגדינו לגוון הלילה, צבעים בהירים יבלטו לכן נלבש בגדים בצבעים כהים.

*בלילות של ירח מלא הירח מאיר את השטח כפנס נלבש בגדים מאט יותר בהירים למשל אפור.

ר-רעש:

בלילה בשטח שוררת דממה יחסית , מלבד קולות של בעלי חיים וכלי תחבורה, אז קולות של דיבור, מוזיקה , אכילת חטיף ועוד ישמעו חזק לכן נשמור על שקט מוחלט.

ב-ברק:

ברק נוצר מהחזרת אור עם דבר ממתכת או מבריק, הברק הוא דבר בולט ויפגע בהסוואה לכן שעונים , טבעות, צמידים ודברים מבריקים/ממתכת אנחנו נוריד לפני יציאה לפעילות.

צ-צורה:

צורת הגוף של האדם היא צורה מאוד ברורה שאפשר לזהות ממרחקים וניתן לזהותה בקלות לכן לצורך הסוואה אנחנו "נשבור" את הצורה של האדם- נתכופף או ננסה להידמות לסלע.

הדגמה: מדריך אחד מתרחק מעט מהקבוצה ומראה להם שקל לזהות דמות של אדם אבל קשה יותר כשהוא מקופל.

צ-צל:

הצל בלילה נוצר מאור הירח (או מאור מנורות ופנסים) והוא יכול לחשוף אותנו בעת הסוואה בטבע אז כדי לא להיחשף מומלץ ללכת באזור שבו יש הרבה צל כך הצל שלנו "יתחבא" בצל העצם האחר ופחות יבחינו בכם.

ת-תוואי לוואי:

תוואי לוואי הוא כל דבר שהאדם משאיר אחריו זה יכול להיות עטיפה של חטיף וזה יכול להיות עקבות סוליה, אז לגבי עטיפות חטיפים אנחנו לא נביא לפעילות בטח ובטח שלא נשליך את העטיפות בטבע ולגבי עקבות הסוליה יש כמה דברים שניתן לעשות למשל ללבוש גרב מעל הנעל ואם לא רוצים ללבוש גרב מעל הנעל ניתן ללכת בהליכת רפאים (מרימים את הרגל גבוה ומניחים אותה קודם מהעקב ואז שאר כף הרגל ומושיטים יד שמאל קדימה כדי למנוע התקלות בענפים ובחפצים אחרים).

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *