עוד חודש אני מתגייסת ובמהלך 6 השנים האחרונות הייתי פשצית, משצית, שינשינית... קרא עוד

מעגל איתור צרכים

מעגל של"ח זה נכתב על ידי תאיר לקורס המשבים של מחוז דרום. אחד מנושאי הקורס הוא יזמות. החניכים מעלים רעיון התנדבותי / יזמי בסביבת המגורים שלהם ובתהליך המתחיל בכנס פסח ומסתיים בקורס הקיץ הם פועלים על מנת לממש את היוזמה.

להורדת קובץ PDF

מטרות

  • להתנסות באיתור צרכים חברתיים בבית הספר ובקהילה ולהציע מענה הולם.
  • לברר את המושג "צורך" ולדון בו בהתאם לפרמידת הצרכים של מאסלו.

לבד באי בודד

אתם מיועדים לנסוע לבדכם לאי בודד לתקופה ממושכת.  המדריך מתחיל בלתת משימה לקבוצה:

עליכם לבחור חמישה חפצים בלבד לקחת אתכם מתוך הרשימה המצורפת.

  1. במה בחרתם?
  2. על איזה צורך עונה כל חפץ שנבחר?
  3. האם יש חפצים אחרים שהייתם בוחרים בהם? לאיזה צורך?
  4. במה שונות הרשימות זו מזו? מדוע?
  5. האם תוכלו להסכים על שלושה חפצים שחיוניים לכולם? הסבירו.
  6. האם אפשר לדרג צרכים לפי סדר חשיבות?

חלק שני

המדריך יציג לחניכים את פרמידת הצרכים של מאסלו:

אברהם מאסלו (1970-1908), פסיכולוג יהודי אמריקני, פיתח את "תאוריית הצרכים",

הקרויה על שמו "מדרג מאסלו". תאוריית הצרכים מניחה כי קיימים צרכים אוניברסליים,

אשר מאורגנים על-פי סדר חשיבות, המשותפים לכל בני האדם והמניעים אותם.

מאסלו הציג את הצרכים בפירמידה וטען כי אין אפשרות לספק את הצרכים העליונים בלי לספק את הצרכים שבבסיס הפירמידה.

שאלה לדיון קבוצתי: במה פירמידה זו יכולה לסייע לנו בתכנון פרויקטים חברתיים? הסבירו

איתור צרכים

באיתור צרכים נסתמך על שני מקורות ידע חשובים:

  1. ידע אישי של בעלי הצורך, האוכלוסייה שהצורך לא מסופק אצלה. הגדרה אישית של הצורך חשובה מאוד שכן היא מסתמכת על ניסיון חיים והתמודדות עם הבעיות הנובעות מחוסר מילוי הצורך.
  2. מקור הידע המקצועי הנמצא אצל בעלי מקצוע העובדים עם האוכלוסייה (עובדים סוציאליים, מורים, מדריכים במתנ"ס וכו'). אנשי המקצוע יכולים לעזור בהגדרת הצורך ובניית המענה הרלוונטי.
כמה דרכים לאיתור הצרכים...
  • איסוף מידע בלתי פורמאלי באמצעות סיורים בשכונה, שיחות עם הילדים והנוער, תצפיות
  • שיחות יזומות עם הורים משמעותיים בשכונה.
  • מפגש עם נציגי השירותים השונים בשכונה.
  • בניית שאלונים והפצתם בשכונה.
  • חומר כתוב (ניתן להשיג בשירותים השונים בקהילה- רווחה, מתנ"ס וכו')
שאלות שכדאי לשאול בעת הגדרת הצורך...
  • של מי הצורך?
  • האם מדובר בצורך זמני או מתמשך?
  • לכמה אנשים נוגע הצורך?
  • עד כמה הצורך משמעותי לאיכות החיים של האוכלוסייה?
  • האם יש צרכים אחרים שצריך להביא בחשבון? יש להגדיר סדר עדיפויות.
  • האם המענה לצורך יפגע באוכלוסיות אחרות?

דיון:

איזה צרכים אתם חושבים שאצלכם בבית הספר יש? (אפשר לכוון אותם במידה והם נתקעים לדוגמא: כיתת חינוך מיוחד שלא יוצאת לטיולים/ תלמידים מתקשים)

שאלת המשך- כיצד אפשר לענות על צרכים אלו?

סיכום מעגל: מה הם למדו על צרכים? כיצד אפשר לענות על הצרכים?

*הערה שיש להגיד לחניכים*- יש המון קבוצות של אנשים/ אנשים שצריכים אותנו או כל עזרה שהיא ולפעמים צריך לפתוח את העיניים ולהרים את הראש ולראות אותם.

עוד חודש אני מתגייסת ובמהלך 6 השנים האחרונות הייתי פשצית, משצית, שינשינית... קרא עוד

מעגל איתור צרכים

מעגל של"ח זה נכתב על ידי תאיר לקורס המשבים של מחוז דרום. אחד מנושאי הקורס הוא יזמות. החניכים מעלים רעיון התנדבותי / יזמי בסביבת המגורים שלהם ובתהליך המתחיל בכנס פסח ומסתיים בקורס הקיץ הם פועלים על מנת לממש את היוזמה.

להורדת קובץ PDF

מטרות

  • להתנסות באיתור צרכים חברתיים בבית הספר ובקהילה ולהציע מענה הולם.
  • לברר את המושג "צורך" ולדון בו בהתאם לפרמידת הצרכים של מאסלו.

לבד באי בודד

אתם מיועדים לנסוע לבדכם לאי בודד לתקופה ממושכת.  המדריך מתחיל בלתת משימה לקבוצה:

עליכם לבחור חמישה חפצים בלבד לקחת אתכם מתוך הרשימה המצורפת.

  1. במה בחרתם?
  2. על איזה צורך עונה כל חפץ שנבחר?
  3. האם יש חפצים אחרים שהייתם בוחרים בהם? לאיזה צורך?
  4. במה שונות הרשימות זו מזו? מדוע?
  5. האם תוכלו להסכים על שלושה חפצים שחיוניים לכולם? הסבירו.
  6. האם אפשר לדרג צרכים לפי סדר חשיבות?

חלק שני

המדריך יציג לחניכים את פרמידת הצרכים של מאסלו:

אברהם מאסלו (1970-1908), פסיכולוג יהודי אמריקני, פיתח את "תאוריית הצרכים",

הקרויה על שמו "מדרג מאסלו". תאוריית הצרכים מניחה כי קיימים צרכים אוניברסליים,

אשר מאורגנים על-פי סדר חשיבות, המשותפים לכל בני האדם והמניעים אותם.

מאסלו הציג את הצרכים בפירמידה וטען כי אין אפשרות לספק את הצרכים העליונים בלי לספק את הצרכים שבבסיס הפירמידה.

שאלה לדיון קבוצתי: במה פירמידה זו יכולה לסייע לנו בתכנון פרויקטים חברתיים? הסבירו

פוסטים דומים

איתור צרכים

באיתור צרכים נסתמך על שני מקורות ידע חשובים:

  1. ידע אישי של בעלי הצורך, האוכלוסייה שהצורך לא מסופק אצלה. הגדרה אישית של הצורך חשובה מאוד שכן היא מסתמכת על ניסיון חיים והתמודדות עם הבעיות הנובעות מחוסר מילוי הצורך.
  2. מקור הידע המקצועי הנמצא אצל בעלי מקצוע העובדים עם האוכלוסייה (עובדים סוציאליים, מורים, מדריכים במתנ"ס וכו'). אנשי המקצוע יכולים לעזור בהגדרת הצורך ובניית המענה הרלוונטי.
כמה דרכים לאיתור הצרכים...
  • איסוף מידע בלתי פורמאלי באמצעות סיורים בשכונה, שיחות עם הילדים והנוער, תצפיות
  • שיחות יזומות עם הורים משמעותיים בשכונה.
  • מפגש עם נציגי השירותים השונים בשכונה.
  • בניית שאלונים והפצתם בשכונה.
  • חומר כתוב (ניתן להשיג בשירותים השונים בקהילה- רווחה, מתנ"ס וכו')
שאלות שכדאי לשאול בעת הגדרת הצורך...
  • של מי הצורך?
  • האם מדובר בצורך זמני או מתמשך?
  • לכמה אנשים נוגע הצורך?
  • עד כמה הצורך משמעותי לאיכות החיים של האוכלוסייה?
  • האם יש צרכים אחרים שצריך להביא בחשבון? יש להגדיר סדר עדיפויות.
  • האם המענה לצורך יפגע באוכלוסיות אחרות?

דיון:

איזה צרכים אתם חושבים שאצלכם בבית הספר יש? (אפשר לכוון אותם במידה והם נתקעים לדוגמא: כיתת חינוך מיוחד שלא יוצאת לטיולים/ תלמידים מתקשים)

שאלת המשך- כיצד אפשר לענות על צרכים אלו?

סיכום מעגל: מה הם למדו על צרכים? כיצד אפשר לענות על הצרכים?

*הערה שיש להגיד לחניכים*- יש המון קבוצות של אנשים/ אנשים שצריכים אותנו או כל עזרה שהיא ולפעמים צריך לפתוח את העיניים ולהרים את הראש ולראות אותם.

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *