שיעור ניווטים

להורדת הקובץ המלא - שלחו לנו מייל או השאירו תגובה

שיעור ראשון

היכרות עם המפה הטופוגרפית

קודם כל, עלינו להכיר שני מונחים בהם משתמשים לאורך כל השימוש במפה הטופוגרפית

  • תכסית- עצמים המכסים את פני השטח. תכסיתי שטח נפוצים הם: נחל, שדה, חורשה, בית, עמוד חשמל, כביש, פסי רכבת.
  • תבליט- צורת השטח באזור הניווט. צורות תבליט מוכרות- הר, גבעה, אוכף, שלוחה, כיפה.

המפה הטופוגרפית היא תיאור דו מימדי מוקטן ביחס נתון של פני השטח. המפה מתארת את הנוף, את פרטי הנוף, אורכם גובהם וכיוונם. קריאת מפה היא שפה של סימנים מוסכמים אשר בעזרתם ניתן לטייל ולהגיע לכל מקום על גבי המפה.
המפה הנ''ל מורכבת משלוש מערכות מידע-

  • מערכת הסימנים המוסכמים- מתארת את התכסית בשטח
  • מערכת קווי הגובה- מתארת את תבליט פני השטח

סימנים מוסכמים

הסימנים המוסכמים מופיעים בצבעים שונים. כל צבע מאפיין קבוצה מסוימת

  • החום- משמש בדר''כ לסימונם של קווי הגובה ופרטי התבליט כגון- מצוק, סוגי מדרונות
  • הכחול- משמש בדר''כ לסימונם של פריטי התכסית הקשורים למים, כגון- באר מים, בור מים, מעיין, נחל
  • האדום- צבע זה מוקדש לסימונם של כבישים סלולים למיניהם
  • הירוק- צבע זה מוקדש לסימונה של צמחייה באזור. ההבדלים בין סוגי הצמחייה יבואו לידי ביטוי בצורת הסימן על המפה.

כיוונים במפה

הכיוונים מחולקים ל4 כיוונים ראשיים. צפון, דרום, מזרח, מערב.
הכיוונים הנ''ל הם מוחלטים במפה, והשימוש בהם מבטיח שכל המתבונן במפה ללא חשיבות מקומו, מתייחס לאותו כיוון בדיוק.
מלבד ארבעת הכיוונים, יש ארבעה כיווני ביניים בה ניתן להיעזר כדי להיות מדויקים יותר בעת התמצאות על המפה. והם- צפון מזרח, צפון מערב, דרום מזרח, דרום מערב.

סימנים מוסכמים

אז אחרי שהכרנו את הכיוונים במפה וגם קצת את מה היא מכילה, נגע בשאלה מאוד חשובה שתלווה אותנו במשך כל הניווט, איך מוצאים את הצפון? למציאת הצפון יכולה להתחרש באור ובלילה. כעת נפרט כיצד מוצאים את הצפון במהלך היום. השמש במהלך היום עושה את מסלולה מהזריחה במזרח, דרך הדרום, ועד לשקיעה במערב. ז''א שבשעה 12 בדיוק בצהריים. השמש נמצאת בדרום. כאשר אנו רוצים לדעת מהו כיוון הצפון יש לדעת מה השעה, ועל פי מסלול השמש לזהות את הכיוונים. למשל, אם השעה היא 09:00 בבוקר, ז''א שעל פי מסלול השמש היא צריכה להיות בין המזרח, לדרום (ב06:00 היא זורחת במזרח וב12:00 היא בדרום), ז''א שהשמש בשמיים בכיוון דרום מזרח. והצל שלה יהיה בצפון מערב. נקח 45 מעלות מהצל לכיוון ימין, ונמצא את הצפון.

משחק 1- הכרת המרחב

כל הקבוצה נעמדת באזור חשוף לשמש, ולפני תחילת המשחק מסכמים עם אחד המדריכים שהוא מחכה בנקודת סיום. הקבוצה מתחלקת לחוליות וכל חוליה מקבלת משימה. לדוג', ללכת לכיוון העץ המזרחי בערך 20 מטר, מיד אחכ לכיוון צפון 30 צעדים. עד שיגיעו למדריך שנמצא בסיום. החוליה שתגיע ראשונה תנצח. (יש להכין כרטיסיות ובהם הנחיות להליכה לכל חוליה מראש)

שיעור שני

לאחר שבשיעור הקודם למדנו מהם הכיוונים בשטח והתנסנו קצת בהתמצאות על ידי מציאה עצמאית של הצפון, הגיע הזמן להעמיק ולהיכר את צורות השטח השונות, שאותם אנו מכנים בשם הכולל- תבליט.

תחילה, נחזור על ההגדרות של תכסית ותבליט.
  • תכסית- עצמים המכסים את פני השטח. תכסיתי שטח נפוצים הם: נחל, שדה, חורשה, בית, עמוד חשמל, כביש, פסי רכבת.
  • תבליט- צורת השטח באזור הניווט. צורות תבליט מוכרות- הר, גבעה, אוכף, שלוחה, כיפה.

יש לציין שבמפה מסומנים בצבע שחור קווי גובה, כל קו גובה מסמן 10 מטר.

משחק 2- הבנת ההבדלים בין תכסית לתבליט

חלק א'- חלוקת הקבוצה לשתי חוליות- אחת שמה תכסית ואחת תבליט.

מפזרים פתקים על הרצפה ובהם שמות של עצמים או צורות שטח, ועל כל חוליה לאסוף בזמן הקצר ביותר את כל הפתקים ששייכים לה.

שמות לדוגמא- מסילת רכבת, עץ, אתר לינה, חניון לילה, כיפה, אוכף, שלוחה, נחל, באר מים, גיא.

חלק ב'- להיעזר במפה המצורפת(/בכל מפה טופוגרפית אחרת), להצביע על חלק ולהגיד את שמו ועל הקבוצה לזהות אם חלק זה שייך לתכסית או לתבליט.

לאחר שהבנו מהם ההבדלים בין תכסית לתבליט, נתעמק בצורות השטח תחת הכותרת תבליט ונגדיר אותם על מנת שנדע במהלך הניווט לזהות אותם במפה ולעיתים להשתמש בהם כנקודות אימות.

  • כיפה- המקום העליון של ההר. יופיע במפה כעיגול סגור.
  • שלוחה- צלע ההר או הגבעה, (שטח שבו שלושה כיוונים יורדים וכיוון עולה אחד). מיוצג במפה כרצף של קווים גליים.
  • גיא- ההפך משלוחה, (שטח שבו שלושה כיוונים עולים וכיוון יורד אחד). מיוצג במפה בדומה לשלוחה, כרצף של קווים גליים, אך בכיוון הפוך לשלוחה.
  • אוכף- חיבור בין שני הרים או גבעות, (שטח שבו שני כיוונים עולים ושני כיוונים יורדים).

לאחר לימוד צורות השטח, כל חניך מקבל מפה מהנספחים המצורפים ומבצע את המשימה.

להמשך המערך - שלחו הודעה במייל של האתר או השאירו תגובה למטה

שיעור ניווטים

להורדת הקובץ המלא - שלחו לנו מייל או השאירו תגובה

שיעור ראשון

היכרות עם המפה הטופוגרפית

קודם כל, עלינו להכיר שני מונחים בהם משתמשים לאורך כל השימוש במפה הטופוגרפית

  • תכסית- עצמים המכסים את פני השטח. תכסיתי שטח נפוצים הם: נחל, שדה, חורשה, בית, עמוד חשמל, כביש, פסי רכבת.
  • תבליט- צורת השטח באזור הניווט. צורות תבליט מוכרות- הר, גבעה, אוכף, שלוחה, כיפה.

המפה הטופוגרפית היא תיאור דו מימדי מוקטן ביחס נתון של פני השטח. המפה מתארת את הנוף, את פרטי הנוף, אורכם גובהם וכיוונם. קריאת מפה היא שפה של סימנים מוסכמים אשר בעזרתם ניתן לטייל ולהגיע לכל מקום על גבי המפה.
המפה הנ''ל מורכבת משלוש מערכות מידע-

  • מערכת הסימנים המוסכמים- מתארת את התכסית בשטח
  • מערכת קווי הגובה- מתארת את תבליט פני השטח

סימנים מוסכמים

הסימנים המוסכמים מופיעים בצבעים שונים. כל צבע מאפיין קבוצה מסוימת

  • החום- משמש בדר''כ לסימונם של קווי הגובה ופרטי התבליט כגון- מצוק, סוגי מדרונות
  • הכחול- משמש בדר''כ לסימונם של פריטי התכסית הקשורים למים, כגון- באר מים, בור מים, מעיין, נחל
  • האדום- צבע זה מוקדש לסימונם של כבישים סלולים למיניהם
  • הירוק- צבע זה מוקדש לסימונה של צמחייה באזור. ההבדלים בין סוגי הצמחייה יבואו לידי ביטוי בצורת הסימן על המפה.

כיוונים במפה

הכיוונים מחולקים ל4 כיוונים ראשיים. צפון, דרום, מזרח, מערב.
הכיוונים הנ''ל הם מוחלטים במפה, והשימוש בהם מבטיח שכל המתבונן במפה ללא חשיבות מקומו, מתייחס לאותו כיוון בדיוק.
מלבד ארבעת הכיוונים, יש ארבעה כיווני ביניים בה ניתן להיעזר כדי להיות מדויקים יותר בעת התמצאות על המפה. והם- צפון מזרח, צפון מערב, דרום מזרח, דרום מערב.

סימנים מוסכמים

אז אחרי שהכרנו את הכיוונים במפה וגם קצת את מה היא מכילה, נגע בשאלה מאוד חשובה שתלווה אותנו במשך כל הניווט, איך מוצאים את הצפון? למציאת הצפון יכולה להתחרש באור ובלילה. כעת נפרט כיצד מוצאים את הצפון במהלך היום. השמש במהלך היום עושה את מסלולה מהזריחה במזרח, דרך הדרום, ועד לשקיעה במערב. ז''א שבשעה 12 בדיוק בצהריים. השמש נמצאת בדרום. כאשר אנו רוצים לדעת מהו כיוון הצפון יש לדעת מה השעה, ועל פי מסלול השמש לזהות את הכיוונים. למשל, אם השעה היא 09:00 בבוקר, ז''א שעל פי מסלול השמש היא צריכה להיות בין המזרח, לדרום (ב06:00 היא זורחת במזרח וב12:00 היא בדרום), ז''א שהשמש בשמיים בכיוון דרום מזרח. והצל שלה יהיה בצפון מערב. נקח 45 מעלות מהצל לכיוון ימין, ונמצא את הצפון.

משחק 1- הכרת המרחב

כל הקבוצה נעמדת באזור חשוף לשמש, ולפני תחילת המשחק מסכמים עם אחד המדריכים שהוא מחכה בנקודת סיום. הקבוצה מתחלקת לחוליות וכל חוליה מקבלת משימה. לדוג', ללכת לכיוון העץ המזרחי בערך 20 מטר, מיד אחכ לכיוון צפון 30 צעדים. עד שיגיעו למדריך שנמצא בסיום. החוליה שתגיע ראשונה תנצח. (יש להכין כרטיסיות ובהם הנחיות להליכה לכל חוליה מראש)

שיעור שני

לאחר שבשיעור הקודם למדנו מהם הכיוונים בשטח והתנסנו קצת בהתמצאות על ידי מציאה עצמאית של הצפון, הגיע הזמן להעמיק ולהיכר את צורות השטח השונות, שאותם אנו מכנים בשם הכולל- תבליט.

תחילה, נחזור על ההגדרות של תכסית ותבליט.
  • תכסית- עצמים המכסים את פני השטח. תכסיתי שטח נפוצים הם: נחל, שדה, חורשה, בית, עמוד חשמל, כביש, פסי רכבת.
  • תבליט- צורת השטח באזור הניווט. צורות תבליט מוכרות- הר, גבעה, אוכף, שלוחה, כיפה.

יש לציין שבמפה מסומנים בצבע שחור קווי גובה, כל קו גובה מסמן 10 מטר.

משחק 2- הבנת ההבדלים בין תכסית לתבליט

חלק א'- חלוקת הקבוצה לשתי חוליות- אחת שמה תכסית ואחת תבליט.

מפזרים פתקים על הרצפה ובהם שמות של עצמים או צורות שטח, ועל כל חוליה לאסוף בזמן הקצר ביותר את כל הפתקים ששייכים לה.

שמות לדוגמא- מסילת רכבת, עץ, אתר לינה, חניון לילה, כיפה, אוכף, שלוחה, נחל, באר מים, גיא.

חלק ב'- להיעזר במפה המצורפת(/בכל מפה טופוגרפית אחרת), להצביע על חלק ולהגיד את שמו ועל הקבוצה לזהות אם חלק זה שייך לתכסית או לתבליט.

לאחר שהבנו מהם ההבדלים בין תכסית לתבליט, נתעמק בצורות השטח תחת הכותרת תבליט ונגדיר אותם על מנת שנדע במהלך הניווט לזהות אותם במפה ולעיתים להשתמש בהם כנקודות אימות.

  • כיפה- המקום העליון של ההר. יופיע במפה כעיגול סגור.
  • שלוחה- צלע ההר או הגבעה, (שטח שבו שלושה כיוונים יורדים וכיוון עולה אחד). מיוצג במפה כרצף של קווים גליים.
  • גיא- ההפך משלוחה, (שטח שבו שלושה כיוונים עולים וכיוון יורד אחד). מיוצג במפה בדומה לשלוחה, כרצף של קווים גליים, אך בכיוון הפוך לשלוחה.
  • אוכף- חיבור בין שני הרים או גבעות, (שטח שבו שני כיוונים עולים ושני כיוונים יורדים).

לאחר לימוד צורות השטח, כל חניך מקבל מפה מהנספחים המצורפים ומבצע את המשימה.

להמשך המערך - שלחו הודעה במייל של האתר או השאירו תגובה למטה

פוסטים דומים

להצטרף לשיחה

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *