מורה לשל"ח במקיף ח' כבר 10 שנים, אבל בשל"ח הרבה יותר, כבר מהצבא כמורה חיילת במה"ד של"ח לטרון. מאמינה מאוד בחינוך דרך הרגליים, דרך עשייה וחוויה ובעיקר מאמינה במשצים... קרא עוד

פעילות פש"צים מס' 7 - הדרכה טובה - קתימב"ה

כתבה: ענת פרחיה ערכה והוסיפה: מירי זכריש לוי

להורדת קובץ הפעילות בפורמט pdf - לחצו

מטרות

  1. בסיס לבניית פעילות.
  2. הערכה וביקורת עצמית.
  3. הכרת כללי ההדרכה הטובה

ציוד: טוש ללוח, חולצות כמספר הפרחים

מהלך הפעילות - 60 דק

פתיחה 10 דקות

כניסת המש"צ לכתה בהופעה מרושלת, הדרכת הכתה ללא קשר עין, דבור לא ברור, בקול נמוך לפעמים צעקה  וכו' , כיד הדמיון הפורה של המדריך{מופרז ולא מוגדר}.

חלק א' 10 דקות

מש"צ שני מברר  עם החניכים מה הייתה ההתרחשות? מה היה לא טוב בהתנהלותו של המדריך? המש"צ ירשום על הלוח/ בריסטול את הדברים. (ישאיר מקום על הלוח למעלה לכתוב בשלב הבא- קתימב"ה)

חלק ב' 40 דקות

מדריך העומד לפני קבוצה הוא בעל ידע בתחום הנתון ומבקש להעביר מסר, קיימות דרכים שעל המדריך להשתמש בכדי שהחניכים יוכלו לקלוט את המסר בצורה הטובה ביותר. אלו הם כללי הקתימב"ה. (המדריך יכתוב את הכותרת קתימבה מעל מה שכתב לפני...

על מנת לדעת מה מסתתר בכל אות בראשי התיבות נשחק מספר משחקים שיגלו לנו את כללי ההדרכה

 

קול ודיבור

משחק הפתיחה: כל הפרחים מתבקשים לומר ללא הפסק את המילה מש"צים מבלי להפסיק, האחרון שנשאר לו אויר מנצח. במה השתמשתם במשחק זה? קול- המדריך יכתוב כלל זה על הלוח ויסביר:

האמצעי העיקרי בו משתמש מדריך להעברת חומר הוא קולו. יש להתייחס לקול ולדיבור לפי שלושה היבטים:

  1. עוצמת הקול: מותאמת לגודל החדר ובהתאם למספר החניכים.
  2. קצב דיבור: על המדריך לדבר מעט איטי משיחת יום- יום, על מנת למנוע בליעת מילים, אך לא לדבר באופן איטי מדי. יש להימנע מדיבור אחיד{ מונוטוני}, אלא לדבר בהרמת והורדת הקול ובשינוי קצב הדיבור על פי תוכן הדברים.
  3. ניסוח השפה: לא לדבר גבוהה גבוהה, דיבור ברור לכולם. מושג חדש- להבהיר בטרם השימוש. שימוש בעברית נכונה.
תנועה

משחק הפתיחה: מבקשים מהפרחים לעמוד בשורה ולהסתובב מהר 10 פעמים. לאחר הסיבובים הם מתבקשים ללכת 10 צעדים  ישר. מי שמצליח ללכת ישר מנצח. מה עשיתם במשחק הזה? הייתם בתנועה- המדריך יכתוב כלל זה על הלוח ויסביר:

תנועת המדריך צריכה להיות מותאמת לתוכן הדברים הנאמרים. המדריך צריך להיות דינמי בתנועתו – אך לא עצבני. עליו להקפיד לא לעמוד יותר מדי זמן במצב סטטי וכן עליו להימנע מתנועה חוזרת על עצמה המושכת את תשומת לב החניכים.

ידיים

משחק הפתיחה: משחק ה"זרם" יושבים במעגל ואוחזים יד ביד מאחורי הגב, המש"צ מעביר "זרם" -לחיצה ביד למי שיושב לימינו, כל אחד במעגל מעביר את הזרם הלאה, אם מישהו רוצה לשנות את הכיוון הוא לוחץ פעמיים. כך ממשיכים עד שמישהו במעגל מקבל זרם משני הכיוונים- הוא" התחשמל". (לשם כך המש"צ צריך להעביר זרם גם לימין ואח"כ גם לשמאל). שואלים את הפש"צים- במה השתמשתם במשחק? ידיים- המדריך יכתוב כלל זה על הלוח ויסביר:

על המדריך להשתמש בידיו. הם משמשים אותו לשבירת מונוטוניות של תנועת גופו.

עם הידיים יכול המדריך להדגים את דבריו כגון: בית, כדור וכו'. הוא יכול להמחיש את דבריו כגון: גלי ים, מערבולות וכו'. הידיים משמשות את המדריך להדגשה ולחיזוקים: הרמת אצבע כאומרת יופי!

מבט

משחק הפתיחה: מתחלקים לזוגות. כל זוג מביט בעיניים אחד של השני הראשון שממצמץ נפסל. המנצחים ממשיכים "מלחמת מבטים" עד שנשאר מנצח יחיד. במה השתמשתם במשחק זה? מבט -המדריך יכתוב כלל זה על הלוח ויסביר: קשר עין טוב של מדריך מקנה לחניכיו תחושה שהמדריך שולט בכל המתרחש בקבוצה ויוצר מחויבות החניכים להסתכל על המדריך בחזרה. מדריך השומר על קשר עין עם כיתתו יקלוט גם תשדורות בלתי מילוליות. קשר עין טוב מבוסס על המתרחש בתהליך הלימודי. לא רצוי לקבוע תהליך קבוע של העברת המבט מחניך לחניך, אך יש להימנע מהזנחת קשר עין עם חלק מהקבוצה.

בטחון

משחק הפתיחה: מבקשים מפש"צ בעל בטחון או מהמש"צ לספר 2 משפטים על עצמו (שקר ואמת) והקבוצה צריכה לגלות מהו מה. מה היה למש"צ/ פש"צ שגרם לשכנע אתכם? בטחון-המדריך יכתוב כלל זה על הלוח ויסביר:

על המדריך לשלוט בחומר הנלמד ובמבנה השיעור. חוסר שליטה יגרום ללימוד טעויות, לבלבול הן אצל החניך והן אצל המדריך. מדריך שאינו שולט בחומר יהיה מרוכז בדפיו ופחות בקבוצה. תנועתו תהיה מוגבלת ועצבנית, בקשר עין ובקול שיהיה הססני ועצבני. ובסוף הקבוצה תואשם בחוסר הקשבה. 

הופעת המדריך

משחק הפתיחה: פורשים בקצה הכתה שורה של חולצות של"ח מכנסים וטיולים, על הפרחים להגיע אליהן וללבוש אותן כמה שיותר מהר, הראשון מנצח. מהו הכלל במשחק זה? הופעה- המדריך יכתוב כלל זה על הלוח ויסביר:

הופעת המדריך לשיעור צריכה להיות מסודרת, המדריך יקפיד על הופעתו וישמש דוגמא לחניכיו. יופיע עם אביזרי ההדרכה והציוד הנלווה בתחילת השיעור. לא סתם השתמשנו בחולצות של"ח יש אמירה בלבישת חולצה זו יש לזכור מה אנו מייצגים, אנו חלק ממשהו גדול יותר, בעל ערכים ומחויבות.

סיכום: לקיחת אות ראשונה מכל היגד ויצירת המילה

קול            תנועה            ידיים         מבט              בטחון             הופעה

הדרכה טובה - סיכום לחניך

קול ודיבור

  • יש לדבר בקצב מתון. לא מהיר ולא איטי, אחיד. יש להיזהר מדיבור מונוטוני (באותו הקצב כל הזמן).
  • עדיפה שתיקה על פני גמגום או שימוש מיותר ב- אז, כאילו, ה-אה.
  • קול חזק ויציב. לא לצעוק ! הקול יישחק והבעיה שבגללה הרמנו את הקול לא תעלם. עדיף לשתוק ולהמתין עד שההפרעה תחלוף.
  • יש לדבר ברור. לא לבלוע מילים והברות, להקפיד על היגוי נכון של מילים.
  • יש להיות מודע לבעיות בקשיי דיבור, מבטא, שפה לא ברורה, שפה לא יפה וכו' – ולמצוא דרך להתמודד עם בעיות אלו.

תנועה

  • עמידה נוחה ויציבה. אם זה בשטח לא לעמוד על פי תהום, לפני בור וכו'. אם זה בכתה לא לעמוד על רגל אחת, לא בשיכול רגליים וכו'.
  • בכתה יש לנוע תוך כדי דיבור ובכך למקד את תשומת הלב במדריך, לא להרדים על ידי עמידה במקום אחד וסטטי. בשטח יש מספיק מסיחים אז על המדריך, כן לעמוד או לשבת ועל ידי כך לגרום לרגיעה ולהקשבה לפעילות.

ידיים

  • לא להחזיק בידיים: עט, גיר, מקל – הם מסיחים את תשומת הלב, ושלא נדבר על קשקוש המדריך את עצמו.
  • לא לשחק: בשער, תלתלים, אף, סנטר וכו'.
  • לא להחזיק את הידיים בכיסים- יש מה לעשות איתן והן לא מיותרות.

מבט

  • להביט בעיניי המודרכים כך שהעיניים יראו היטב, לא להשתמש בשטח במשקפי שמש או כובע מצחייה המסתירים את העיניים.
  • המבט מרתק את תשומת הלב, לשוטט עם המבט, לא להיתקע בפינה אחת של הקבוצה או על חניך אחד ואליו לדבר כל הזמן.
  • לא להשפיל עיניים לרצפה או להפך להרימם אל על- פשוט להסתכל ישר בעיניים או במרכז הפנים.

בטחון

  • לדעת ולשלוט בחומר המועבר -היטב.
  • לא להיות שקוע במערך או בכרטיסיות ואז לאבד את ריכוז המודרכים.
  • לא להשוויץ אך גם לא להראות פחד וחשש.

הופעה

  • על המדריך להגיע לפעילות בזמן.
  • הופעתו צריכה להיות מסודרת ונאותה – צריך לזכור אתה המדריך תחת עיניהם הפקוחה של המודרכים ודבר לא נעלם מהם.

ועוד לתשומת לבך המדריך

שימוש בעזרים
  1. יש לדאוג לעזרי הדרכה ברורים- גודל מתאים שייראה על ידי כל הקבוצה, תרשים ברור ופשוט.
  2. להישמר שעזר ההדרכה לא יעסיק את המדריך יתר על המידה.
  3. יש להכין את עזר ההדרכה לפני ההדרכה עצמה.
  4. להוציא את עזרי ההדרכה רק ברגע השימוש ומיד לאחר מכן להחזירם למקום.
נוחיות הקהל
  1. לבחור את מקום ישיבת הקהל מתוך שיקולי נוחיות המאזינים. מקום עם צל, מושבים נוחים,

ללא קוצים, שלא יהיה מלוכלך, ללא בעלי חיים מטרידים.

  1. יש להקפיד כי השמש תהיה בגבם של המודרכים ולא תסנוור את עיניהם.
קשר עם הקהל
  1. פני המדריך אל הקהל. לא להפנות את גבו, לשמור על קשר עין.
  2. הדגמות בעזרת מתנדבים (להחזיק פלקט, להחזיק מפה) כאשר המדריך "מחזיק" את הקהל בעיניים כמו כן קטעי קריאה- רצוי שאחד המודרכים יקרא והמדריך יביט אל המאזינים.

איך בונים הדרכה?

  1. ארגון החומר- למידת הידע על הנושא וארגונו מהחשוב לשולי.
  2. הצבת מטרה בהקשר לידע והדרכה- במה הייתי רוצה להתמקד, עם מה חשוב לי שהמודרכים ייצאו.
  3. בחירת מתודות המתאימות למטרה, לקהל היעד ולשטח
  4. כתיבת ההדרכה לפי פתיחה, גוף וסיכום- ראה מערך הדרכה
  5. ההדרכה תוך שמירה על כללי הקתימ"בה

מורה לשל"ח במקיף ח' כבר 10 שנים, אבל בשל"ח הרבה יותר, כבר מהצבא כמורה חיילת במה"ד של"ח לטרון. מאמינה מאוד בחינוך דרך הרגליים, דרך עשייה וחוויה ובעיקר מאמינה במשצים... קרא עוד

פעילות פש"צים מס' 7 - הדרכה טובה - קתימב"ה

כתבה: ענת פרחיה ערכה והוסיפה: מירי זכריש לוי

להורדת קובץ הפעילות בפורמט pdf - לחצו

מטרות

  1. בסיס לבניית פעילות.
  2. הערכה וביקורת עצמית.
  3. הכרת כללי ההדרכה הטובה

ציוד: טוש ללוח, חולצות כמספר הפרחים

מהלך הפעילות - 60 דק

פתיחה 10 דקות

כניסת המש"צ לכתה בהופעה מרושלת, הדרכת הכתה ללא קשר עין, דבור לא ברור, בקול נמוך לפעמים צעקה  וכו' , כיד הדמיון הפורה של המדריך{מופרז ולא מוגדר}.

חלק א' 10 דקות

מש"צ שני מברר  עם החניכים מה הייתה ההתרחשות? מה היה לא טוב בהתנהלותו של המדריך? המש"צ ירשום על הלוח/ בריסטול את הדברים. (ישאיר מקום על הלוח למעלה לכתוב בשלב הבא- קתימב"ה)

חלק ב' 40 דקות

מדריך העומד לפני קבוצה הוא בעל ידע בתחום הנתון ומבקש להעביר מסר, קיימות דרכים שעל המדריך להשתמש בכדי שהחניכים יוכלו לקלוט את המסר בצורה הטובה ביותר. אלו הם כללי הקתימב"ה. (המדריך יכתוב את הכותרת קתימבה מעל מה שכתב לפני...

על מנת לדעת מה מסתתר בכל אות בראשי התיבות נשחק מספר משחקים שיגלו לנו את כללי ההדרכה

 

קול ודיבור

משחק הפתיחה: כל הפרחים מתבקשים לומר ללא הפסק את המילה מש"צים מבלי להפסיק, האחרון שנשאר לו אויר מנצח. במה השתמשתם במשחק זה? קול- המדריך יכתוב כלל זה על הלוח ויסביר:

האמצעי העיקרי בו משתמש מדריך להעברת חומר הוא קולו. יש להתייחס לקול ולדיבור לפי שלושה היבטים:

  1. עוצמת הקול: מותאמת לגודל החדר ובהתאם למספר החניכים.
  2. קצב דיבור: על המדריך לדבר מעט איטי משיחת יום- יום, על מנת למנוע בליעת מילים, אך לא לדבר באופן איטי מדי. יש להימנע מדיבור אחיד{ מונוטוני}, אלא לדבר בהרמת והורדת הקול ובשינוי קצב הדיבור על פי תוכן הדברים.
  3. ניסוח השפה: לא לדבר גבוהה גבוהה, דיבור ברור לכולם. מושג חדש- להבהיר בטרם השימוש. שימוש בעברית נכונה.
תנועה

משחק הפתיחה: מבקשים מהפרחים לעמוד בשורה ולהסתובב מהר 10 פעמים. לאחר הסיבובים הם מתבקשים ללכת 10 צעדים  ישר. מי שמצליח ללכת ישר מנצח. מה עשיתם במשחק הזה? הייתם בתנועה- המדריך יכתוב כלל זה על הלוח ויסביר:

תנועת המדריך צריכה להיות מותאמת לתוכן הדברים הנאמרים. המדריך צריך להיות דינמי בתנועתו – אך לא עצבני. עליו להקפיד לא לעמוד יותר מדי זמן במצב סטטי וכן עליו להימנע מתנועה חוזרת על עצמה המושכת את תשומת לב החניכים.

ידיים

משחק הפתיחה: משחק ה"זרם" יושבים במעגל ואוחזים יד ביד מאחורי הגב, המש"צ מעביר "זרם" -לחיצה ביד למי שיושב לימינו, כל אחד במעגל מעביר את הזרם הלאה, אם מישהו רוצה לשנות את הכיוון הוא לוחץ פעמיים. כך ממשיכים עד שמישהו במעגל מקבל זרם משני הכיוונים- הוא" התחשמל". (לשם כך המש"צ צריך להעביר זרם גם לימין ואח"כ גם לשמאל). שואלים את הפש"צים- במה השתמשתם במשחק? ידיים- המדריך יכתוב כלל זה על הלוח ויסביר:

על המדריך להשתמש בידיו. הם משמשים אותו לשבירת מונוטוניות של תנועת גופו.

עם הידיים יכול המדריך להדגים את דבריו כגון: בית, כדור וכו'. הוא יכול להמחיש את דבריו כגון: גלי ים, מערבולות וכו'. הידיים משמשות את המדריך להדגשה ולחיזוקים: הרמת אצבע כאומרת יופי!

מבט

משחק הפתיחה: מתחלקים לזוגות. כל זוג מביט בעיניים אחד של השני הראשון שממצמץ נפסל. המנצחים ממשיכים "מלחמת מבטים" עד שנשאר מנצח יחיד. במה השתמשתם במשחק זה? מבט -המדריך יכתוב כלל זה על הלוח ויסביר: קשר עין טוב של מדריך מקנה לחניכיו תחושה שהמדריך שולט בכל המתרחש בקבוצה ויוצר מחויבות החניכים להסתכל על המדריך בחזרה. מדריך השומר על קשר עין עם כיתתו יקלוט גם תשדורות בלתי מילוליות. קשר עין טוב מבוסס על המתרחש בתהליך הלימודי. לא רצוי לקבוע תהליך קבוע של העברת המבט מחניך לחניך, אך יש להימנע מהזנחת קשר עין עם חלק מהקבוצה.

בטחון

משחק הפתיחה: מבקשים מפש"צ בעל בטחון או מהמש"צ לספר 2 משפטים על עצמו (שקר ואמת) והקבוצה צריכה לגלות מהו מה. מה היה למש"צ/ פש"צ שגרם לשכנע אתכם? בטחון-המדריך יכתוב כלל זה על הלוח ויסביר:

על המדריך לשלוט בחומר הנלמד ובמבנה השיעור. חוסר שליטה יגרום ללימוד טעויות, לבלבול הן אצל החניך והן אצל המדריך. מדריך שאינו שולט בחומר יהיה מרוכז בדפיו ופחות בקבוצה. תנועתו תהיה מוגבלת ועצבנית, בקשר עין ובקול שיהיה הססני ועצבני. ובסוף הקבוצה תואשם בחוסר הקשבה. 

הופעת המדריך

משחק הפתיחה: פורשים בקצה הכתה שורה של חולצות של"ח מכנסים וטיולים, על הפרחים להגיע אליהן וללבוש אותן כמה שיותר מהר, הראשון מנצח. מהו הכלל במשחק זה? הופעה- המדריך יכתוב כלל זה על הלוח ויסביר:

הופעת המדריך לשיעור צריכה להיות מסודרת, המדריך יקפיד על הופעתו וישמש דוגמא לחניכיו. יופיע עם אביזרי ההדרכה והציוד הנלווה בתחילת השיעור. לא סתם השתמשנו בחולצות של"ח יש אמירה בלבישת חולצה זו יש לזכור מה אנו מייצגים, אנו חלק ממשהו גדול יותר, בעל ערכים ומחויבות.

סיכום: לקיחת אות ראשונה מכל היגד ויצירת המילה

קול            תנועה            ידיים         מבט              בטחון             הופעה

פוסטים דומים

הדרכה טובה - סיכום לחניך

קול ודיבור

  • יש לדבר בקצב מתון. לא מהיר ולא איטי, אחיד. יש להיזהר מדיבור מונוטוני (באותו הקצב כל הזמן).
  • עדיפה שתיקה על פני גמגום או שימוש מיותר ב- אז, כאילו, ה-אה.
  • קול חזק ויציב. לא לצעוק ! הקול יישחק והבעיה שבגללה הרמנו את הקול לא תעלם. עדיף לשתוק ולהמתין עד שההפרעה תחלוף.
  • יש לדבר ברור. לא לבלוע מילים והברות, להקפיד על היגוי נכון של מילים.
  • יש להיות מודע לבעיות בקשיי דיבור, מבטא, שפה לא ברורה, שפה לא יפה וכו' – ולמצוא דרך להתמודד עם בעיות אלו.

תנועה

  • עמידה נוחה ויציבה. אם זה בשטח לא לעמוד על פי תהום, לפני בור וכו'. אם זה בכתה לא לעמוד על רגל אחת, לא בשיכול רגליים וכו'.
  • בכתה יש לנוע תוך כדי דיבור ובכך למקד את תשומת הלב במדריך, לא להרדים על ידי עמידה במקום אחד וסטטי. בשטח יש מספיק מסיחים אז על המדריך, כן לעמוד או לשבת ועל ידי כך לגרום לרגיעה ולהקשבה לפעילות.

ידיים

  • לא להחזיק בידיים: עט, גיר, מקל – הם מסיחים את תשומת הלב, ושלא נדבר על קשקוש המדריך את עצמו.
  • לא לשחק: בשער, תלתלים, אף, סנטר וכו'.
  • לא להחזיק את הידיים בכיסים- יש מה לעשות איתן והן לא מיותרות.

מבט

  • להביט בעיניי המודרכים כך שהעיניים יראו היטב, לא להשתמש בשטח במשקפי שמש או כובע מצחייה המסתירים את העיניים.
  • המבט מרתק את תשומת הלב, לשוטט עם המבט, לא להיתקע בפינה אחת של הקבוצה או על חניך אחד ואליו לדבר כל הזמן.
  • לא להשפיל עיניים לרצפה או להפך להרימם אל על- פשוט להסתכל ישר בעיניים או במרכז הפנים.

בטחון

  • לדעת ולשלוט בחומר המועבר -היטב.
  • לא להיות שקוע במערך או בכרטיסיות ואז לאבד את ריכוז המודרכים.
  • לא להשוויץ אך גם לא להראות פחד וחשש.

הופעה

  • על המדריך להגיע לפעילות בזמן.
  • הופעתו צריכה להיות מסודרת ונאותה – צריך לזכור אתה המדריך תחת עיניהם הפקוחה של המודרכים ודבר לא נעלם מהם.

ועוד לתשומת לבך המדריך

שימוש בעזרים
  1. יש לדאוג לעזרי הדרכה ברורים- גודל מתאים שייראה על ידי כל הקבוצה, תרשים ברור ופשוט.
  2. להישמר שעזר ההדרכה לא יעסיק את המדריך יתר על המידה.
  3. יש להכין את עזר ההדרכה לפני ההדרכה עצמה.
  4. להוציא את עזרי ההדרכה רק ברגע השימוש ומיד לאחר מכן להחזירם למקום.
נוחיות הקהל
  1. לבחור את מקום ישיבת הקהל מתוך שיקולי נוחיות המאזינים. מקום עם צל, מושבים נוחים,

ללא קוצים, שלא יהיה מלוכלך, ללא בעלי חיים מטרידים.

  1. יש להקפיד כי השמש תהיה בגבם של המודרכים ולא תסנוור את עיניהם.
קשר עם הקהל
  1. פני המדריך אל הקהל. לא להפנות את גבו, לשמור על קשר עין.
  2. הדגמות בעזרת מתנדבים (להחזיק פלקט, להחזיק מפה) כאשר המדריך "מחזיק" את הקהל בעיניים כמו כן קטעי קריאה- רצוי שאחד המודרכים יקרא והמדריך יביט אל המאזינים.

איך בונים הדרכה?

  1. ארגון החומר- למידת הידע על הנושא וארגונו מהחשוב לשולי.
  2. הצבת מטרה בהקשר לידע והדרכה- במה הייתי רוצה להתמקד, עם מה חשוב לי שהמודרכים ייצאו.
  3. בחירת מתודות המתאימות למטרה, לקהל היעד ולשטח
  4. כתיבת ההדרכה לפי פתיחה, גוף וסיכום- ראה מערך הדרכה
  5. ההדרכה תוך שמירה על כללי הקתימ"בה

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *