המחשת מדבר

להורדת קובץ pdf

שתי הפעולות הבאות קשורות לאווירה במסע מדברי. בשתיהן השתמשו מדריכים בכנס חנוכה כאשר הם הזדמנו למקום שקט שבו היה ניתן ליישם את הפעילות. ההדרכה בנוגע לזמן מבוססת על הדרכה מתוך אתר הצופים והפעולה השנייה מבוססת על קטע קריאה של כותב לא ידוע.

המדבר כמקום ללא גירויים חיצוניים

או איך עובר הזמן בלי טלפון נייד ?

מהלך הפעילות

הפעילות עוסקת בנושא הזמן וכיצד הוא תופס משמעות שונה במרחב המדברי וכן בתפיסה שלנו שכל הזמן אנחנו חייבים תעסוקה הקשורה לגירויים חיצוניים כדי להעביר את הזמן - טלפון הוא הדוגמה הכי מובהקת בעניין.

אז נבקש מהחניכים את הניידים שלהם (ואת השעונים, מאלו מביניהם שעדיין מחזיקים בפריט הארכיאולוגי הזה) ונטייל עם הקבוצה יום שלם או קטע דרך משמעותי בלי ניידים. רצוי לעשות הכנה לנושא כבר לפני הכנס על מנת למנוע התנגדויות וכן חשוב להלהיב את החניכים על הרעיון "להיות בלי טלפון" - זה לא פשוט אך משתלם בעיקר אם מדובר לפרק זמן ארוך.

החניכים יחושו בהתחלה אי-נוחות וישאלו הרבה מאוד "מה השעה?" וכן יחפשו מה לעשות בזמן הפנוי שלהם.

על מנת לעבד את הנושא חשוב מאוד להושיב את החניכים ולתת לכל אחד מהם  שאלון אישי קצר על הנושא. בשאלון נתייחס לשני נושאים. הראשון קשור לאיבוד הקשר לשעה ולזמן והשני הוא קשור לתחושה של חוסר בגירוי חיצוני. חשוב שזה יהיה תרגיל אישי ולאפשר זמן לדיון פתוח בקבוצה כאשר ההתייחסות כמובן יכולה להיות לתשובות על השאלות שהם נשאלים בדף שמחלקים להם.

אפשר לספר סיפור הקשור לנושא. למשל על מטייל שפוגש בדואי במדבר ושואל אותו כמה זמן ייקח לי להגיע למקום כך וכך. הבדואי אינו עונה והאדם קצת כועס ולא מבין ממשיך ללכת. אחרי שקצת התרחק מהבדואי, הוא שומע זעקה "שלוש שעות". הוא מסתובב ושואל למה הוא לא ענה לו לפני כן. הבדואי אומר לו שלא ידע מה קצב ההליכה שלו ולכן לא ענה לו כדי לא להטעות אותו.

בסיפור הזה יש שני אלמנטים. הראשון הוא נושא ההתייחסות לזמן והשני הוא ההבדל בגישה כאשר המטייל נפדע מהבדואי אבל הוא מפרש לא טוב את הרצון של הבדואי לתת לו תשובה נכונה.

להלן שאלון האישי:

  • מה השעה? ואיך עבר עליכם היום ?
  • מה זה בשבילך בזבוז זמן?
  • מתי לאחרונה היה לך זמן?
  • איך העסקת את עצמך ?
  • מה תעשה בעוד 10 שנים?

משמעות השקט במדבר

מהלך הפעילות

זהו קטע קריאה המחולק בין החניכים, שמוביל לתרגיל שקט קבוצתי.

מושיבים את החניכים במעגל וכל אחד מהם מקבל כרטיסיה קטנה עם משפט שעליו להקריא. חשוב לחלק את הכרטיסיות לפי סדר הישיבה, כך שלא יהיה להם מבלבל, ואז מתחילים להקריא בסבב.

בתום ההקראה אתם מוזמנים לפזר אותם כל אחד עם עצמו בשקט בסביבה (רצוי כשלחניכים אין קשר עין ביניהם אבל שאתם יכולים לראות את כולם. למשל מול תצפית יפה. במרחק מה אחד מהשני). ופשוט (מה שמדריכים שונאים לעשות...) לשתוק.

להלן הקטע (המחבר אינו ידוע):
  1. תמיד מדברים, מילים מילים מילים
  2. אבל כשחושבים על זה - מגלים שגם השתיקה מדברת.
  3. היא שם, היא חזקה, היא יפה, ואחרת.
  4. יש לה קול עדין, כמעט ולא שומעים.
  5. יש שתיקה לאכזבה.
  6. שתיקה של מבוכה.
  7. ושתיקה קצת מתוחה.
  8. שתיקה מצחיקה.
  9. שתיקה מעיקה.
  10. שתיקה... לאהבה.
  11. יש שתיקות שחוששות.
  12. ויש שתיקות מרגשות.
  13. ויש שתיקות שנגמר.
  14. שתיקות עם מישהו יקר.
  15. והכי הכי יפות.
  16. הן שתיקות שלא צריך לומר בהן דבר.
  17. ובכלל - מה היינו עושים בלי שתיקות ?
  18. כל המילים היו נדבקות.
  19. מוזיקה בלי פאוזה.
  20. נאום בלי דגש.
  21. בלי שתיקות לא היה זמן להתרגש ...
  22. ואם נקשיב להן ממש בזהירות.
  23. נוכל לשמוע.
  24. קול חשוב, קול צלול שהולך איתנו.
  25. הקול הכי חשוב בעולם.
  26. הקול שלנו.
  27. אז אולי, לרגע קט,
  28. כדאי לעצור ולשתוק...
  29. להנמיך את הווליום
  30. ולתת להן לצעוק.
  31. קחו לכם 10 דקות
  32. לשתוק עם עצמכם.
  33. בלי ניתוחים, בלי וויכוחים, בלי מילים בלי תמלילים.
  34. בלי אחר כך
  35. רק עכשיו, להישען אחורה -
  36. וליהנות מכל דקה...

ניתן כמובן לחלק את הקטע לפחות משפטים אולם זוהי החלוקה המקסימלית וגם האידאלית.

המחשת מדבר

להורדת קובץ pdf

שתי הפעולות הבאות קשורות לאווירה במסע מדברי. בשתיהן השתמשו מדריכים בכנס חנוכה כאשר הם הזדמנו למקום שקט שבו היה ניתן ליישם את הפעילות. ההדרכה בנוגע לזמן מבוססת על הדרכה מתוך אתר הצופים והפעולה השנייה מבוססת על קטע קריאה של כותב לא ידוע.

המדבר כמקום ללא גירויים חיצוניים

או איך עובר הזמן בלי טלפון נייד ?

מהלך הפעילות

הפעילות עוסקת בנושא הזמן וכיצד הוא תופס משמעות שונה במרחב המדברי וכן בתפיסה שלנו שכל הזמן אנחנו חייבים תעסוקה הקשורה לגירויים חיצוניים כדי להעביר את הזמן - טלפון הוא הדוגמה הכי מובהקת בעניין.

אז נבקש מהחניכים את הניידים שלהם (ואת השעונים, מאלו מביניהם שעדיין מחזיקים בפריט הארכיאולוגי הזה) ונטייל עם הקבוצה יום שלם או קטע דרך משמעותי בלי ניידים. רצוי לעשות הכנה לנושא כבר לפני הכנס על מנת למנוע התנגדויות וכן חשוב להלהיב את החניכים על הרעיון "להיות בלי טלפון" - זה לא פשוט אך משתלם בעיקר אם מדובר לפרק זמן ארוך.

החניכים יחושו בהתחלה אי-נוחות וישאלו הרבה מאוד "מה השעה?" וכן יחפשו מה לעשות בזמן הפנוי שלהם.

על מנת לעבד את הנושא חשוב מאוד להושיב את החניכים ולתת לכל אחד מהם  שאלון אישי קצר על הנושא. בשאלון נתייחס לשני נושאים. הראשון קשור לאיבוד הקשר לשעה ולזמן והשני הוא קשור לתחושה של חוסר בגירוי חיצוני. חשוב שזה יהיה תרגיל אישי ולאפשר זמן לדיון פתוח בקבוצה כאשר ההתייחסות כמובן יכולה להיות לתשובות על השאלות שהם נשאלים בדף שמחלקים להם.

אפשר לספר סיפור הקשור לנושא. למשל על מטייל שפוגש בדואי במדבר ושואל אותו כמה זמן ייקח לי להגיע למקום כך וכך. הבדואי אינו עונה והאדם קצת כועס ולא מבין ממשיך ללכת. אחרי שקצת התרחק מהבדואי, הוא שומע זעקה "שלוש שעות". הוא מסתובב ושואל למה הוא לא ענה לו לפני כן. הבדואי אומר לו שלא ידע מה קצב ההליכה שלו ולכן לא ענה לו כדי לא להטעות אותו.

בסיפור הזה יש שני אלמנטים. הראשון הוא נושא ההתייחסות לזמן והשני הוא ההבדל בגישה כאשר המטייל נפדע מהבדואי אבל הוא מפרש לא טוב את הרצון של הבדואי לתת לו תשובה נכונה.

להלן שאלון האישי:

  • מה השעה? ואיך עבר עליכם היום ?
  • מה זה בשבילך בזבוז זמן?
  • מתי לאחרונה היה לך זמן?
  • איך העסקת את עצמך ?
  • מה תעשה בעוד 10 שנים?

פוסטים דומים

משמעות השקט במדבר

מהלך הפעילות

זהו קטע קריאה המחולק בין החניכים, שמוביל לתרגיל שקט קבוצתי.

מושיבים את החניכים במעגל וכל אחד מהם מקבל כרטיסיה קטנה עם משפט שעליו להקריא. חשוב לחלק את הכרטיסיות לפי סדר הישיבה, כך שלא יהיה להם מבלבל, ואז מתחילים להקריא בסבב.

בתום ההקראה אתם מוזמנים לפזר אותם כל אחד עם עצמו בשקט בסביבה (רצוי כשלחניכים אין קשר עין ביניהם אבל שאתם יכולים לראות את כולם. למשל מול תצפית יפה. במרחק מה אחד מהשני). ופשוט (מה שמדריכים שונאים לעשות...) לשתוק.

להלן הקטע (המחבר אינו ידוע):
  1. תמיד מדברים, מילים מילים מילים
  2. אבל כשחושבים על זה - מגלים שגם השתיקה מדברת.
  3. היא שם, היא חזקה, היא יפה, ואחרת.
  4. יש לה קול עדין, כמעט ולא שומעים.
  5. יש שתיקה לאכזבה.
  6. שתיקה של מבוכה.
  7. ושתיקה קצת מתוחה.
  8. שתיקה מצחיקה.
  9. שתיקה מעיקה.
  10. שתיקה... לאהבה.
  11. יש שתיקות שחוששות.
  12. ויש שתיקות מרגשות.
  13. ויש שתיקות שנגמר.
  14. שתיקות עם מישהו יקר.
  15. והכי הכי יפות.
  16. הן שתיקות שלא צריך לומר בהן דבר.
  17. ובכלל - מה היינו עושים בלי שתיקות ?
  18. כל המילים היו נדבקות.
  19. מוזיקה בלי פאוזה.
  20. נאום בלי דגש.
  21. בלי שתיקות לא היה זמן להתרגש ...
  22. ואם נקשיב להן ממש בזהירות.
  23. נוכל לשמוע.
  24. קול חשוב, קול צלול שהולך איתנו.
  25. הקול הכי חשוב בעולם.
  26. הקול שלנו.
  27. אז אולי, לרגע קט,
  28. כדאי לעצור ולשתוק...
  29. להנמיך את הווליום
  30. ולתת להן לצעוק.
  31. קחו לכם 10 דקות
  32. לשתוק עם עצמכם.
  33. בלי ניתוחים, בלי וויכוחים, בלי מילים בלי תמלילים.
  34. בלי אחר כך
  35. רק עכשיו, להישען אחורה -
  36. וליהנות מכל דקה...

ניתן כמובן לחלק את הקטע לפחות משפטים אולם זוהי החלוקה המקסימלית וגם האידאלית.

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *