בעקבות ציפורים

מפגש טבע בא"י \ סדנת נוף אדם

המקום לפעילות משימת חצר ביה"ס או פארק כחלק מתחנה בסיור רלוונטי.

מטרת השיעור

הבנת תהליכים הקורים בישראל בעולם הציפורים המגוון כחלק מסדנת מפגש טבע בא"י.

מסר ערכי

האדם נושא באחריות על שימור המגוון הביולוגי ובמעשיו יכול לגרום להפרת האיזון.

הרעיון המרכזי

בסיור אם רק נעצור שניה ונרים את העיניים נוכל לראות עולם שלם ומרתק, עולם הציפורים. בחקר הציפורים בסביבתנו נוכל לרתק התלמידים ולספר סיפור שלם .

חשוב ששיעור זה יהיה כחלק משיעורים כגון

  • מיקומה הייחודי של ישראל הגורם לתופעת הנדידה מעל ארצנו של כחמש מאות מיליון ציפורים בשתי עונות נדידה, אביב וסתיו.
  • ציפורים נודדות, יציבות, חורפות, ופולשות .
  • ספירת הציפורים כחלק מאחריות במקום שלי :
  • https://www.teva.org.il/?CategoryID=12005

על התלמיד לאתר בפארק סוגי ציפורים שונים לזהות עלפי מגדיר שיחולק  את מינם, אופיים, והכי חשוב לצלם! לא צילמת לא עשית.

את הצילומים שולחים למורה לתחרות כיתתית, או כחלק ממשימה.

חשוב להציג הצילומים בכיתה כסיכום או מעבר לנושא הבא.

על התלמיד להרכיב תיק חוקר טבע לגלות ממצא, אפילו הכי פשוט אבל שיכיל בתוכו חשיבה שנעשתה בעקבות למידה בשטח. חקר !!!!!

לדוגמה: בפארק בשכונה ד' באר שבע זיהינו נקר סורי, דוכיפת, מיינה ודררה כולם נאבקים על הקנים בעץ .

במקום נשאלו השאלות למי בעצם בונה את הקנים למי יש את יכולת בניית קניםהאלו? משיטוט קצר באינטרנט על הדשא מצאנו שרק הנקר הסורי בעל יכולת ניקור הבונה קן בעומק של  עד 40 סמ' ורוחב עד כ-15 סמ'  הקן המבוקש מתאים לדוכיפת, דררה, מיינה וכולם יחד נאבקים כדי להשתלט עליו. ניתן לראות בתצפית מאבקי שליטה בין הציפורים בפארק דחיקה של מין אחד לטובת מין אחר.

הרכבנו את תרשים הזרימה המופיע בדף הבא.

הערה: חשוב מאוד בחירת המקום בו תרצה לעשות תצפית חקר.

לא תמיד ניתן לראות מגוון או תהליכים אבל מספיק לפגוש שני מינים לצלם אותם ללמוד משהו .

  • מומלץ משקפת להכניס התלמידים לאווירה רצינית [לא חייב].
  • פעילות זו יכולה להיות כפעילות מכינה לקראת ספירת הציפורים השנתית הבית ספרית.מאוד מומלץ] ראה קישור לספירה למעלה.

תצפית וחקר

מדריך ציפורים בקרבת משכנות האדם

בעקבות ציפורים

מפגש טבע בא"י \ סדנת נוף אדם

המקום לפעילות משימת חצר ביה"ס או פארק כחלק מתחנה בסיור רלוונטי.

מטרת השיעור

הבנת תהליכים הקורים בישראל בעולם הציפורים המגוון כחלק מסדנת מפגש טבע בא"י.

מסר ערכי

האדם נושא באחריות על שימור המגוון הביולוגי ובמעשיו יכול לגרום להפרת האיזון.

הרעיון המרכזי

בסיור אם רק נעצור שניה ונרים את העיניים נוכל לראות עולם שלם ומרתק, עולם הציפורים. בחקר הציפורים בסביבתנו נוכל לרתק התלמידים ולספר סיפור שלם .

חשוב ששיעור זה יהיה כחלק משיעורים כגון

  • מיקומה הייחודי של ישראל הגורם לתופעת הנדידה מעל ארצנו של כחמש מאות מיליון ציפורים בשתי עונות נדידה, אביב וסתיו.
  • ציפורים נודדות, יציבות, חורפות, ופולשות .
  • ספירת הציפורים כחלק מאחריות במקום שלי :
  • https://www.teva.org.il/?CategoryID=12005

על התלמיד לאתר בפארק סוגי ציפורים שונים לזהות עלפי מגדיר שיחולק  את מינם, אופיים, והכי חשוב לצלם! לא צילמת לא עשית.

את הצילומים שולחים למורה לתחרות כיתתית, או כחלק ממשימה.

חשוב להציג הצילומים בכיתה כסיכום או מעבר לנושא הבא.

על התלמיד להרכיב תיק חוקר טבע לגלות ממצא, אפילו הכי פשוט אבל שיכיל בתוכו חשיבה שנעשתה בעקבות למידה בשטח. חקר !!!!!

לדוגמה: בפארק בשכונה ד' באר שבע זיהינו נקר סורי, דוכיפת, מיינה ודררה כולם נאבקים על הקנים בעץ .

במקום נשאלו השאלות למי בעצם בונה את הקנים למי יש את יכולת בניית קניםהאלו? משיטוט קצר באינטרנט על הדשא מצאנו שרק הנקר הסורי בעל יכולת ניקור הבונה קן בעומק של  עד 40 סמ' ורוחב עד כ-15 סמ'  הקן המבוקש מתאים לדוכיפת, דררה, מיינה וכולם יחד נאבקים כדי להשתלט עליו. ניתן לראות בתצפית מאבקי שליטה בין הציפורים בפארק דחיקה של מין אחד לטובת מין אחר.

הרכבנו את תרשים הזרימה המופיע בדף הבא.

הערה: חשוב מאוד בחירת המקום בו תרצה לעשות תצפית חקר.

לא תמיד ניתן לראות מגוון או תהליכים אבל מספיק לפגוש שני מינים לצלם אותם ללמוד משהו .

  • מומלץ משקפת להכניס התלמידים לאווירה רצינית [לא חייב].
  • פעילות זו יכולה להיות כפעילות מכינה לקראת ספירת הציפורים השנתית הבית ספרית.מאוד מומלץ] ראה קישור לספירה למעלה.

תצפית וחקר

מדריך ציפורים בקרבת משכנות האדם

פוסטים דומים

להצטרף לשיחה

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *