נופאדם בחולות אשדוד

תיק יש"מ (יום שדה משימתי)

תיק זה נערך בשיתוף המש"ציות דנה לוין, עומר שייב ועומר בראנץ ממקיף י"א באשדוד. להורדת הקובץ- לחצו.

 

תוכן עניינים ליום השדה

פתיחה כללית

v     שלט לא להיכנס לשמורה- מה אסור ומה מותר וכללי בטיחות.

v     מעגל פתיחה- הרוח נושבת אל....

v     פעילות מושמושים.

v     חלוקה ל- 3 קבוצות והסבר על 3 הרבדים: פיזי, ביוטי ואנושי.

v     הסבר על שושנת הרוחות- כיוונים והתמצאות.

הרובד הפיזי

v     משחק כיוונים בין נציגי כל החוליות.

v     חידון חול.

v     הצגה- סיפורו של גרגר חול.

v     תחרות ריצה למעלה הדיונה: משתמשים באותן קבוצות מהרבדים, מסדרים בטורים ועושים תחרות, ילד מול ילד מול ילד. בסוף תחרות בין המש"צים. 😊

הרובד הביוטי

v     הדרכה על הרותם- הצגה.

v     הסתגלות צמחים למדבר.

v     ההבדל בין האייל והצבי.

הרובד האנושי

v     איסוף זבל מהחוף.

v     מעגל סיכום לשאול אותם מה עדיף? לשמור על השמורה או לבנות עליה לצרכי האדם.

 

פתיחה כללית

סדר פעילות:

שמורת טבע, מה אסור ומה מותר?

שמורת טבע היא מקום שבו האדם הוא האורח והטבע הוא בעל הבית. אנחנו צריכים לטייל בלי להשאיר עקבות. מה זה אומר? 

לא משאירים לכלוך אחרינו, לא קוטפים צמחים, לא פוגעים בבעלי חיים, לא נוסעים על רייזרים טרקטורונים בשמורה, יש עבורם מקום מוגדר שבו אפשר לנסוע.

מה כן אפשר לעשות?

להסתכל, לצלם, להריח ,לשחק והכי חשוב להנות. 

מעגל פתיחה- הרוח נושבת אל....

      המדריך מתחיל ואומר לדוגמה הרוח נושב אל …. למשל: הרוח נושבת לכל מי שיש לו כלב…

      כל מי שיש לו כלב מסתובב במעגל ומחליף מקום עם מישהו אחר למי שלא נשאר מקום הופך להיות זה שאומר הרוח נושבת אל..

דוגמאות:

  1. הרוח נושבת לכל מי שחטף מכות מאחים גדולים
  2. הרוח נושבת לכל מי שמפחד מחושך
  3. הרוח נושבת לכל מי שמקיא בנסיעה לאילת
  4. הרוח נושבת לכל מי נאבד בחו"ל
  5. הרוח נושבת לכל מי שנשאר לראות נטפליקס עד 3 בלילה ושכח שיש בית ספר
  6. הרוח נושבת לכל מי שעדיין משחק קלאש רויאל
  7. הרוח נושבת לכל מי שעבר דירה

 

  • לאחר מכן הילדים בוחרים מה לומר.
  • לציין בסוף הפעילות שכמו ששיחקנו עכשיו 'הרוח נושבת', לרוח יש תפקיד חשוב בעיצוב הנוף הזה של הדיונה.

 

 

פעילות מושמושים.

לבחירת המדריכים , למשל לקחת שטיחים מסוכר ולכתוב אין שטיחים שבו ( על החול)...

וגם לקחת נחשים ולרשום תזהרו מנחשים.

 

חלוקה ל- 3 קבוצות והסבר על 3 הרבדים: פיזי, ביוטי ואנושי.

 

מתחלקים לשלוש קבוצות או לפי כמות המדריכים ומתבודדים למקום מסוים, כל מדריך מבקש מהתלמידים לצפות על הנוף ולהגיד מה הם רואים. לאחר מכן המדריך מסביר על הרבדים וממיין את מה שאמרו התלמידים לפי הרבדים:

פיזי- הטבע הדומם, לא חי או נוצר על ידי האדם, הבסיס של כדה"א (אדמה, תבליט, קרקע, מים, אוויר ומסלע)

ביוטי- כל גורם בנוף שחי ( צומח, בעל חיים ) חוץ מהאדם ומה שחי בזכותו (כמו הפרה, הכלב, עגבניות שרי... )

אנושי-כל מה שנוצר על ידי האדם והאדם עצמו (בניינים, מכוניות, מנופים)

 

 

  • הסבר בקבוצות על שושנת הרוחות- כיוונים והתמצאות.

 

בזמן החלוקה לצייר על החול את שושנת הרוחות ולתת לילדים לנחש לבד איזה כיוון זה מה .

הים  הוא מערב, אשקלון דרום, אשדוד צפון וכיוון זריחת השמש מזרח.

 

חזרה למליאה כיתתית

משחק כיוונים- המלך אמר

בוחרים 2 תלמידים מכל קבוצה ומשחקים המלך אמר לפי כיוונים למשל, המלך אמר צפון (מסתובבים לצפון) וכך הלאה.

אפשר להכשיל ולומר ישר צפון ללא המלך אמר מי שמסתובב פסול.

 

הרובד הפיזי:

חידון חול

בחידון זה על התלמידים לנחש לפי ההגדרות מילים שיש בהן המילה חול: לדוגמא: הצייר מצייר ב... (מכחול)

  1. צבע השמים (כחול)
  2. ריקוד (מחול)
  3. איבר בגוף (טחול)
  4. זמן שעובר הוא זמן ש...(חולף)
  5. לא מסכים לדעת אחר (חולק)
  6. לא בריא (חולה)
  7. לא שבת ולא חג, יום... (חול)
  8. שולט מהגובה (חולש)
  9. גנרטור (מחולל)
  10. מתרחש (מתחולל)
  11. לנוע על הגחון (לזחול)
  12. מוציא את הפקק (חולץ)
  13. מוציא חלב מהפרה (חולב)
  14. כשאני ישנה, אני... (חולמת)
  15. עיר ליד בת ים/עיר הילדים (חולון)
  16. חיה שחופרת מחילות באדמה (חולד)
  17. יוצק מים רותחים על עלים (חולט)
  18. לעשות ניסים (לחולל)
  19. קיבוץ בנגב המערבי, דיונה (חולית)
  20. מושב בבקעת הירדן (מחולה)
  21. להתאכזב = ___ אכזבה (לנחול) או ל_________ (ניצחון)
  22. מחלה איומה (חולירע)
  23. סרטן החולות (חולן החוף)
  24. חלזון השיח  (דרחול)
  25. תנועת ניקוד O נקראת... (חולם)
  26. לסלוח (למחול)
  27. למאוס (לבחול)

 

הצגה- סיפורו של גרגר חול- אבנר הגרגר:

יש להכין את ההצגה/הסיפור מראש.

גרגר חול לא נולד סתם כך, בשביל זה קיים תהליך מסובך, לא ביום אחד ולא באלף שנים, הסתדרו הגרגרים והפכו מגובשים, אז נתחיל כאן עם היווצרות הגרגר, ובעצם למה לא? נקרא לו אבנר.

ביום בהיר אחד שבו השמש זרחה, נשמע לפתע רעש כמו "בום-טראח"!, ואבנר שלנו-שהיה גביש, חבטה אדירה פתאום הרגיש.

הוא הבין שגוש גרניט גדול נפל, והוא בתוכו-למרבה המזל.

אבנר שלנו-שהיה בתוך הגוש, "חם פה וצפוף" אמר ביאוש.

והסלע עם אבנר בתוכו עמד, וחיכה לאיזה עקשן שיזיז אותו מהצד, אחרי כמה חודשים נשמעו באוויר רעשים ,זרם מים אדיר ששטף הכל, ליטש פינות הסלע והפך אותו לעגול.

וכך, שיטפון אחר שיטפון, ועוד זמן שהפך להמון, התגלגל לו אבנר גילגולים אדירים, ובדרך פגש עוד כמה חברים.

כי מה שקרה לאבנר הענק, פתאום הוא הרגיש קטן ומצומק, כל אימת שירד בנחל יותר הפך בסופו של דבר לגרגר.

וכשאנו פוסעים בחול הרך

את הסיפור הזה לעולם לא נשכח.

הי, אתה שם, שתמיד מקטר

אתה לא רואה שאתה יושב על אבנר???

 

תחרות ריצה למעלה הדיונה

משתמשים באותן קבוצות מהרבדים, מסדרים בטורים ועושים תחרות, ילד מול ילד מול ילד. בסוף תחרות בין המש"צים. 😊

 

הרובד הביוטי

הדרכה על הרותם:

הושבת הילדים בחצי עיגול.

הצגה-מבנה ההצגה-רקע על הצגה-מהו הרותם-את מי הוא פגש.

[ההצגה נמצאת בנספח א', יש להכין אותה מראש] 

 

מה ההבדל בין אייל צבי ויעל?

התמונות של החיות מוצגות בנספח ג'.

מסתבר שרוב האנשים לא יודעים מה ההבדל בין צבי ליעל, לאייל.

 

אַיָּיל (Deer)?

שם: האייל הוא הזכר – האיילה היא הנקבה ועופר הוא הצאצא (זה הבמבי המפורסם).

משפחה: האייל שייך לתת משפחת האיילים, יש סוג מיוחד של איילות נקבות שצומח להן קרניים והן נקראות אייל הצפון.

מראה: גופם של האיילים הוא גמיש וקומפקטי בדרך כלל , ורגליהם החזקות והארוכות מותאמות לאדמת היער והחול. אולי לא ידעתם אבל האיילים הם גם שחיינים מעולים. השיניים שלהם מעוגלות בקצוות בכדי שיוכלו ללעוס מגוון רחב של צמחים.

הקרן מתחילה להתפתח אצל האיילים הצעירים, כאשר בהתחלה יש לאייל שתי בליטות על הראש שמהן מתפתחות הקרניים. לזכר האייל קרניים מסועפות מעצם שנושרות אחרי עונת החיזור וגדלות מחדש בכל שנה.

תפוצה: בארץ יש איילים רק באיזור הצפון. לדוגמא: רמת הגולן, יער אודם ובחי-בר בכרמל. גם היחמור שבנחל כזיב ובכרמל הוא סוג של אייל.

תנ"ך: האייל מוזכר בתנ״ך 35 פעמים , אייל נמנה בתורה בין החיות הטהורות המותרות לאכילה, שעלו תדירות על שולחנו של המלך שלמה.

הריון: הנקבה ממליטה שני עופרים בכל המלטה, ולעיתים רחוקות היא ממליטה שלושה. תקופת ההיריון עשויה להמשך עד 10 חודשים.

 

צבי (Gazelle)?

שם: לבן של הצבי והצבייה קוראים עופר, להבדיל מעופר איילים שהוא של האייל והאיילה.

משפחה: הצבאים הם בעצם אנטילופות והם שייכים למשפחת הפריים (כמו כבשים, עזים ובקר).

מראה: גוף עדין ורגליים דקות. לצבי קרניים פשוטות וישרות מקרן (קרטין), כמו לכל האנטילופות וכל משפחת הפָּרִיִים. אצל רוב בני משפחה זו, כולל הצבי, גם לנקבות יש קרניים. הקרניים של הצבי קבועות ולא נושרות מדי שנה. הצבי משתמש בגופו העדין ורגליו הדקות לצורך דילוג וריצה. משקלו של הצבי הוא כ 21 ק"ג. גובהו 1.10 ס"מ.

תפוצה: בארץ מצויים צבאים בעיקר באזור הצפון, אך ידוע לנו גם על צבאים באיזור הדיונות שלנו… הם חיים בעדרים ולכן סיכוי רב שאם נראה פרט אחד אז נוכל לראות גם פרטים נוספים בקרבתו.

הצבי הוא בעל חיים יותר קטן ומהיר ובגלל זה הוא גם נבחר לשמש כסמל הדואר, אבל המעצבים עשו טעות וציירו בסמל דווקא את האייל עם הקרניים המסועפות.

תנ"ך: הצבי מוזכר 8 פעמים בתנ"ך בספרים ישעיה, שיר השירים ועוד. הוא מסמל יופי, הדר וחמדה.

הריון: משך ההריון של הצבייה הוא כששה חודשים.

 

יעל (Capra)

שם: לזכר קוראים יעל לנקבה קוראים יעלה ולולד קוראים גדי.

משפחה: הוא סוג במשפחת הפריים

מראה: גוף שרירי, רגליים קצרות ובעלות כוח רב. בתחתית הפרסה של היעל קיימת כרית גמישה המשמשת להיאחזות בסלעים, ומאפשרת עצירה פתאומית במצוקים תלולים ובפניות חדות. ליעלים יכולת טיפוס טובה שמאפשרת לו לחיות על צוקים. זכרי היעלים יהיו תמיד כבדים יותר מהנקבות. לזכרי היעלים קרניים מפותחות וכבדות, בהן הם משתמשים בעיקר לצורכי חיזור וקביעת מעמד, כולל התגוששות עם זכרים אחרים. משקלה של היעל הוא כ 60- 110 ק"ג. גובהה 1.20 ס"מ.

תפוצה: היעלים נפוצים בעיקר באזורים הרריים ברחבי העולם הישן. בישראל נפוץ בנגב, במדבר יהודה וברמת הגולן.

תנ"ך: היעל מוזכר בתנ"ך בספר תהילים ואיוב. הוא מסמל חיה מהמרשימות שבבעלי החיים המדבריים.

הריון: משך הריון של נקבת היעל הוא כ- 5 חודשים.

 

פעילות 

עזרים- הכנת כרטיסיות עם מאפיינים ומחלקים את המאפיינים לתלמידים. בוחרים שלושה תלמידים ושמים עליהם שלט: אייל, יעל או צבי. הם מדביקים את המאפיינים לבעל החיים הרלוונטי לפי התמונות שאתם מחזיקים ביד:

3 הגדרות יחודיות של הצבי: לבני קוראים עופר, אני צנוע ולכן הקרניים שלי פשוטות, אני קטן וזריז. 

3 הגדרות יחודיות של היעל: שם המשפחה שלי הוא הפריים, אני יותר כבד מבת זוגתי, בסיום עונת החיזור אני מנשיר את קרניי.

3 הגדרות יחודיות של האייל: בנו הוא העופר,גר ברמת הגולן ביער אודם ובחי בר, קרניו נושרות אחרי עונת החיזור.

הסתגלות צמחים

הדרכה בנספח 2 בסוף הקובץ

 

הרובד האנושי

 איסוף זבל מהחוף.

 כל קבוצה לוקחת שקיות זבל ומתחילה לאסוף זבל מהחוף, תחרות בין הקבוצות מי אוסף הכי הרבה זבל.

 

מעגל סיכום

להתחיל בהקדמה , טיילנו היום בדיונות נחשפנו לרובד הפיזי ולמדנו מאיפה הגיע החול , דיברנו על הצמחים וכמה קשה להם לשרוד בתנאים האלו, ראינו עקבות של בע"ח שחיים במקום הזה וראינו מה האדם גורם לטבע (ניקינו את החוף מזבל , ראינו את הבנייה בחולות ) ואנחנו רוצים לשאול אתכם  

מה עדיף? לשמור על השמורה או לבנות עליה לצרכי האדם.(אוניברסיטה או קניון)

לשאול , למה צריך את החולות? למי אכפת מהחיות? האם בית חולים זה סיבה הגיונית?

 

נספח א': ההצגה על צמח הרותם

קריין: מעשה בבחור בשם רותם.

רותם: ״היי אני רותם״.

קריין:  אשר כל חייו חיכה לפגוש את בחירת ליבו. הוא הרגיש בכל רמ"ח איבריו שרק כאשר יתאהב בזו המיועדת לו , יפרח ויהיה מאושר.

קריין: חורף אחד פגש בסיגל.

סיגל: ״היי אני סיגל".

קריין: בחורה שהחליטה לעשות טיול חולות בישראל. מהחולות במישור החוף, לחולות בצפון הנגב ועד למדבר בבקעת הירדן. בלי לחשוב פעמיים ארז רותם תרמיל והצטרף אליה. היה זה חיבור מדהים! רותם התאהב בה עד כלות נשמתו.

לילה אחד שאלה סיגל את רותם.

רותם: ״איך היית מדמה את עצמך? כשיח צומח או כסלע דומם?״.

קריין: רותם ענה מיד

רותם: ״שיח״.

קריין: בלי לייחס יותר מדי חשיבות לשאלה, אחרי שרותם נרדם כתבה לו מכתב, התעורר בבוקר רותם ולא מצא את סיגל אך מצא את המכתב ובו רשום...

רותם: ״הבנתי מתשובתך שאתה אינך טיפוס יציב ונאמן כסלע, אלא שיח רופף וחלש וזה כלל וכלל לא הבן אדם אשר הייתי רוצה כבן זוג ״.

קריין: רותם היה בהלם!

(רותם עושה תנועות המדמות את תחושותיו).

רותם: ״אם רק הייתה משתפת אותי במחשבותיה, הייתי מעמיד אותה על טעותה״

קריין: אבל עקבותיה של סיגל אבדו ורותם האומלל החליט שיעשה הכל כדי להוכיח לה שהשיח אליו דימה את אישיותו יכול להיות חזק יותר מסלע, וגם אם לא יימצא אותה עוד בחייו, הוא נשבע שאהבתו לסיגל לא תעלם לעולם. שבועתו העוצמתית של רותם הדהדה במרחבי היקום.

המשך של הקריין: ומאז ועד היום, ישנו שיח רותם אשר בעזרת שורשיו החזקים, המגיעים ל- 20 מטר עומק(!) ויותר הוא נשאר יציב יותר מסלע, והוא נמצא בדיוק באותם אזורים שטייל עם אהובתו, ובכל חורף הוא פורח ומלבלב בפרחים לבנים עם כתם סגול... לזכר אהבתו לסיגל באותם ימי חורף קסומים.

 

נספח ב' :הסתגלות צמחים למדבר.

צמחי המדבר לא תמיד היו צמחי מדבר. המדבריות שקיימות כיום נוצרו עשרות מיליוני שנים לאחר שנוצרו הצמחים. בדרך כלל, צמחים אלו הגיעו לאזורי המדבר מכיוון שכל הנישות האחרות היו תפוסות . מכאן, שהגעתם של הצמחים לאזור נעשתה מתוך דחק ולא מרצון ולכן הם נאלצו לפתח את דרכי ההתמודדות השונים עם השטח.

גורמי הקושי של הצמחים במדבר:

א.      הגורם העיקרי הוא מיעוט הגשמים.

ב.      פיזור שנתי לא סדיר, רוב הגשם יורד בימים מעטים.

ג.       קרינה מרובה וחזקה, בגלל מיעוט העננים.

ד.      טמפרטורות גבוהות בשעות היום, בעיקר בקיץ.

ה.     הפרשי טמפרטורות גדולים בין יום ולילה.

ו.         מליחות הקרקע, בשל מיעוט הגשמים והצטברות מלחים.

הפתרונות שניתן למצוא אצל הצמחים:

א.      ייעול קליטת מים ע"י פיתוח מערכת שורשים רחבה (כגון רותם ושיטה).

ב.      עלים קטנים למניעת אידוי מים רב.

ג.       כיסוי עלים ע"י שערות היוצרות בידוד והגנה מפני אידוי מים.

ד.      צמח ללא עלים או בעל עלים זעירים המבצע פוטוסינתזה דרך הגבעול למניעת אידוי מים.

ה.     השרת עלים בתקופת יובש כדי לחסוך במאמצים למציאת מים.

ו.         תרדמת קיץ המאטה את קצב חילוף החומרים בצמח..

 רעיון להפעלה בנושא הסתגלות הצמחים לתנאי המדבר.

  •     בחר שני משתתפים שיעמדו מול הקבוצה .
  •     מתח חוט ביניהם ותלה על החוט את הדברים הבאים :
  1. תמונה של פיל.
  2. שקית עם מעט מלח / מלחייה.
  3. שעון יד .
  4. קצוות שיער (שתגזור מעצמך או מאחד המשתתפים ).
  5. נייר עטיפה של עוף או בשר .
  •     שאל את המשתתפים : מהו המכנה המשותף לכל החפצים?

                                         מה הקשר למקום בו אנו יושבים ?

  •     הצג לפני המשתתפים את המכנה המשותף :

 

דרכי התמודדות של צמחים עם תנאי יובש:

א.  "עור של פיל" - שכבת קוטיקולה המאיטה את קצב אידוי המים מפיניות הצמח .

ב.  כיסוי מלח - צמחים המפרישים את המלח האגור בתוכם ומאפשרים לשורשים לינוק מים .

ג.  שעון - צמחים רבים מתחמקים בעונות הקשות , וצומחים בעונות הנוחות יותר (תרדמה קייצית).

ד.  שערות - כיסוי שערות על גבעול הצמח , מבודד ומאט את אידוי המים .

ה. בשרניות - עלים עבים וקטנים לרוב , האוגרים מים לשעת מחסור .

  • רותם המדבר: חסר עלים ובעל גבעולים ירוקים. נפוץ בעיקר בואדיות. פרחיו פרפרניים בעלי כותרת לבנה וגביע סגול וריחם נעים. זרעיו מופצים ע"י בעלי חיים ונביטתם תלוייה במעבר דרך מערכת העיכול של בעלי חיים אלו. הבדואים משתמשים בענפיו כחומר בערה, וענפיו הגמישים משמשים כסיכות לחיבור יריעות האוהל.

 

    • ידיד החולות: ידוע כחלוץ בכיבוש חולות נודדים לכל אורך חופי הים עמיד לכיסוי בחול אך גם זקוק לכיסוי ענפיו לצורך התחדשות מערכת השורשים והענפים קצרי החיים. בצל הרוח של ידיד-החולות מתפתחים צמחים אחרים שאינם כה עמידים לתנועת החול. הצמח גם עמיד לרסס מי-הים. יש מקומות בהם צמחי ידיד-החולות עומדים בפני רוחות ים חזקות הנושאות אתן גרגירי חול שמכים בחוזקה על פני העלה.

 

  •  לענה:שיח הצומח בחולות חופי ים-תיכון מערב הנגב. גדל בחולות לא מלוחים. לענה עמידה לכיסוי ענפיה בחול מצמיחים שורשים המתבססים בחול שכיסה אותם ומאפשרים לגבעולים לבקוע את החול המכסה ולעלות מעליו. במקומות בהם גדלים שיחי לענה נוצרות תלוליות חול שגובהן עשוי להגיע ל-5 מ' מעל פני החוליות נטולי צמחים. שיחי לענה עמידים גם לחשיפה .של שורשיהם הארוכים בזכות קליפתם המשועמת העבה. לענה מסייעת בתכונותיה הנזכרות להביא, עם הצטופפות פרטיה, לעצירה מלא של החול הנודד

נספח ג: הדרכה על ההבדל בין הצבי האייל והיעל

יעל

אייל

 צילום: ויקיפדיה

צבי

צילום: ויקיפדיה

נופאדם בחולות אשדוד

תיק יש"מ (יום שדה משימתי)

תיק זה נערך בשיתוף המש"ציות דנה לוין, עומר שייב ועומר בראנץ ממקיף י"א באשדוד. להורדת הקובץ- לחצו.

 

 

תוכן עניינים ליום השדה

פתיחה כללית

v     שלט לא להיכנס לשמורה- מה אסור ומה מותר וכללי בטיחות.

v     מעגל פתיחה- הרוח נושבת אל....

v     פעילות מושמושים.

v     חלוקה ל- 3 קבוצות והסבר על 3 הרבדים: פיזי, ביוטי ואנושי.

v     הסבר על שושנת הרוחות- כיוונים והתמצאות.

הרובד הפיזי

v     משחק כיוונים בין נציגי כל החוליות.

v     חידון חול.

v     הצגה- סיפורו של גרגר חול.

v     תחרות ריצה למעלה הדיונה: משתמשים באותן קבוצות מהרבדים, מסדרים בטורים ועושים תחרות, ילד מול ילד מול ילד. בסוף תחרות בין המש"צים. 😊

הרובד הביוטי

v     הדרכה על הרותם- הצגה.

v     הסתגלות צמחים למדבר.

v     ההבדל בין האייל והצבי.

הרובד האנושי

v     איסוף זבל מהחוף.

v     מעגל סיכום לשאול אותם מה עדיף? לשמור על השמורה או לבנות עליה לצרכי האדם.

 

פתיחה כללית

סדר פעילות:

שמורת טבע, מה אסור ומה מותר?

שמורת טבע היא מקום שבו האדם הוא האורח והטבע הוא בעל הבית. אנחנו צריכים לטייל בלי להשאיר עקבות. מה זה אומר? 

לא משאירים לכלוך אחרינו, לא קוטפים צמחים, לא פוגעים בבעלי חיים, לא נוסעים על רייזרים טרקטורונים בשמורה, יש עבורם מקום מוגדר שבו אפשר לנסוע.

מה כן אפשר לעשות?

להסתכל, לצלם, להריח ,לשחק והכי חשוב להנות. 

מעגל פתיחה- הרוח נושבת אל....

      המדריך מתחיל ואומר לדוגמה הרוח נושב אל …. למשל: הרוח נושבת לכל מי שיש לו כלב…

      כל מי שיש לו כלב מסתובב במעגל ומחליף מקום עם מישהו אחר למי שלא נשאר מקום הופך להיות זה שאומר הרוח נושבת אל..

דוגמאות:

  1. הרוח נושבת לכל מי שחטף מכות מאחים גדולים
  2. הרוח נושבת לכל מי שמפחד מחושך
  3. הרוח נושבת לכל מי שמקיא בנסיעה לאילת
  4. הרוח נושבת לכל מי נאבד בחו"ל
  5. הרוח נושבת לכל מי שנשאר לראות נטפליקס עד 3 בלילה ושכח שיש בית ספר
  6. הרוח נושבת לכל מי שעדיין משחק קלאש רויאל
  7. הרוח נושבת לכל מי שעבר דירה

 

  • לאחר מכן הילדים בוחרים מה לומר.
  • לציין בסוף הפעילות שכמו ששיחקנו עכשיו 'הרוח נושבת', לרוח יש תפקיד חשוב בעיצוב הנוף הזה של הדיונה.

 

 

פעילות מושמושים.

לבחירת המדריכים , למשל לקחת שטיחים מסוכר ולכתוב אין שטיחים שבו ( על החול)...

וגם לקחת נחשים ולרשום תזהרו מנחשים.

 

חלוקה ל- 3 קבוצות והסבר על 3 הרבדים: פיזי, ביוטי ואנושי.

 

מתחלקים לשלוש קבוצות או לפי כמות המדריכים ומתבודדים למקום מסוים, כל מדריך מבקש מהתלמידים לצפות על הנוף ולהגיד מה הם רואים. לאחר מכן המדריך מסביר על הרבדים וממיין את מה שאמרו התלמידים לפי הרבדים:

פיזי- הטבע הדומם, לא חי או נוצר על ידי האדם, הבסיס של כדה"א (אדמה, תבליט, קרקע, מים, אוויר ומסלע)

ביוטי- כל גורם בנוף שחי ( צומח, בעל חיים ) חוץ מהאדם ומה שחי בזכותו (כמו הפרה, הכלב, עגבניות שרי... )

אנושי-כל מה שנוצר על ידי האדם והאדם עצמו (בניינים, מכוניות, מנופים)

 

 

  • הסבר בקבוצות על שושנת הרוחות- כיוונים והתמצאות.

 

בזמן החלוקה לצייר על החול את שושנת הרוחות ולתת לילדים לנחש לבד איזה כיוון זה מה .

הים  הוא מערב, אשקלון דרום, אשדוד צפון וכיוון זריחת השמש מזרח.

 

חזרה למליאה כיתתית

משחק כיוונים- המלך אמר

בוחרים 2 תלמידים מכל קבוצה ומשחקים המלך אמר לפי כיוונים למשל, המלך אמר צפון (מסתובבים לצפון) וכך הלאה.

אפשר להכשיל ולומר ישר צפון ללא המלך אמר מי שמסתובב פסול.

 

הרובד הפיזי:

חידון חול

בחידון זה על התלמידים לנחש לפי ההגדרות מילים שיש בהן המילה חול: לדוגמא: הצייר מצייר ב... (מכחול)

  1. צבע השמים (כחול)
  2. ריקוד (מחול)
  3. איבר בגוף (טחול)
  4. זמן שעובר הוא זמן ש...(חולף)
  5. לא מסכים לדעת אחר (חולק)
  6. לא בריא (חולה)
  7. לא שבת ולא חג, יום... (חול)
  8. שולט מהגובה (חולש)
  9. גנרטור (מחולל)
  10. מתרחש (מתחולל)
  11. לנוע על הגחון (לזחול)
  12. מוציא את הפקק (חולץ)
  13. מוציא חלב מהפרה (חולב)
  14. כשאני ישנה, אני... (חולמת)
  15. עיר ליד בת ים/עיר הילדים (חולון)
  16. חיה שחופרת מחילות באדמה (חולד)
  17. יוצק מים רותחים על עלים (חולט)
  18. לעשות ניסים (לחולל)
  19. קיבוץ בנגב המערבי, דיונה (חולית)
  20. מושב בבקעת הירדן (מחולה)
  21. להתאכזב = ___ אכזבה (לנחול) או ל_________ (ניצחון)
  22. מחלה איומה (חולירע)
  23. סרטן החולות (חולן החוף)
  24. חלזון השיח  (דרחול)
  25. תנועת ניקוד O נקראת... (חולם)
  26. לסלוח (למחול)
  27. למאוס (לבחול)

 

הצגה- סיפורו של גרגר חול- אבנר הגרגר:

יש להכין את ההצגה/הסיפור מראש.

גרגר חול לא נולד סתם כך, בשביל זה קיים תהליך מסובך, לא ביום אחד ולא באלף שנים, הסתדרו הגרגרים והפכו מגובשים, אז נתחיל כאן עם היווצרות הגרגר, ובעצם למה לא? נקרא לו אבנר.

ביום בהיר אחד שבו השמש זרחה, נשמע לפתע רעש כמו "בום-טראח"!, ואבנר שלנו-שהיה גביש, חבטה אדירה פתאום הרגיש.

הוא הבין שגוש גרניט גדול נפל, והוא בתוכו-למרבה המזל.

אבנר שלנו-שהיה בתוך הגוש, "חם פה וצפוף" אמר ביאוש.

והסלע עם אבנר בתוכו עמד, וחיכה לאיזה עקשן שיזיז אותו מהצד, אחרי כמה חודשים נשמעו באוויר רעשים ,זרם מים אדיר ששטף הכל, ליטש פינות הסלע והפך אותו לעגול.

וכך, שיטפון אחר שיטפון, ועוד זמן שהפך להמון, התגלגל לו אבנר גילגולים אדירים, ובדרך פגש עוד כמה חברים.

כי מה שקרה לאבנר הענק, פתאום הוא הרגיש קטן ומצומק, כל אימת שירד בנחל יותר הפך בסופו של דבר לגרגר.

וכשאנו פוסעים בחול הרך

את הסיפור הזה לעולם לא נשכח.

הי, אתה שם, שתמיד מקטר

אתה לא רואה שאתה יושב על אבנר???

 

תחרות ריצה למעלה הדיונה

משתמשים באותן קבוצות מהרבדים, מסדרים בטורים ועושים תחרות, ילד מול ילד מול ילד. בסוף תחרות בין המש"צים. 😊

 

הרובד הביוטי

הדרכה על הרותם:

הושבת הילדים בחצי עיגול.

הצגה-מבנה ההצגה-רקע על הצגה-מהו הרותם-את מי הוא פגש.

[ההצגה נמצאת בנספח א', יש להכין אותה מראש] 

 

מה ההבדל בין אייל צבי ויעל?

התמונות של החיות מוצגות בנספח ג'.

מסתבר שרוב האנשים לא יודעים מה ההבדל בין צבי ליעל, לאייל.

אַיָּיל (Deer)?

שם: האייל הוא הזכר – האיילה היא הנקבה ועופר הוא הצאצא (זה הבמבי המפורסם).

משפחה: האייל שייך לתת משפחת האיילים, יש סוג מיוחד של איילות נקבות שצומח להן קרניים והן נקראות אייל הצפון.

מראה: גופם של האיילים הוא גמיש וקומפקטי בדרך כלל , ורגליהם החזקות והארוכות מותאמות לאדמת היער והחול. אולי לא ידעתם אבל האיילים הם גם שחיינים מעולים. השיניים שלהם מעוגלות בקצוות בכדי שיוכלו ללעוס מגוון רחב של צמחים.

הקרן מתחילה להתפתח אצל האיילים הצעירים, כאשר בהתחלה יש לאייל שתי בליטות על הראש שמהן מתפתחות הקרניים. לזכר האייל קרניים מסועפות מעצם שנושרות אחרי עונת החיזור וגדלות מחדש בכל שנה.

תפוצה: בארץ יש איילים רק באיזור הצפון. לדוגמא: רמת הגולן, יער אודם ובחי-בר בכרמל. גם היחמור שבנחל כזיב ובכרמל הוא סוג של אייל.

תנ"ך: האייל מוזכר בתנ״ך 35 פעמים , אייל נמנה בתורה בין החיות הטהורות המותרות לאכילה, שעלו תדירות על שולחנו של המלך שלמה.

הריון: הנקבה ממליטה שני עופרים בכל המלטה, ולעיתים רחוקות היא ממליטה שלושה. תקופת ההיריון עשויה להמשך עד 10 חודשים.

 

צבי (Gazelle)?

שם: לבן של הצבי והצבייה קוראים עופר, להבדיל מעופר איילים שהוא של האייל והאיילה.

משפחה: הצבאים הם בעצם אנטילופות והם שייכים למשפחת הפריים (כמו כבשים, עזים ובקר).

מראה: גוף עדין ורגליים דקות. לצבי קרניים פשוטות וישרות מקרן (קרטין), כמו לכל האנטילופות וכל משפחת הפָּרִיִים. אצל רוב בני משפחה זו, כולל הצבי, גם לנקבות יש קרניים. הקרניים של הצבי קבועות ולא נושרות מדי שנה. הצבי משתמש בגופו העדין ורגליו הדקות לצורך דילוג וריצה. משקלו של הצבי הוא כ 21 ק"ג. גובהו 1.10 ס"מ.

תפוצה: בארץ מצויים צבאים בעיקר באזור הצפון, אך ידוע לנו גם על צבאים באיזור הדיונות שלנו… הם חיים בעדרים ולכן סיכוי רב שאם נראה פרט אחד אז נוכל לראות גם פרטים נוספים בקרבתו.

הצבי הוא בעל חיים יותר קטן ומהיר ובגלל זה הוא גם נבחר לשמש כסמל הדואר, אבל המעצבים עשו טעות וציירו בסמל דווקא את האייל עם הקרניים המסועפות.

תנ"ך: הצבי מוזכר 8 פעמים בתנ"ך בספרים ישעיה, שיר השירים ועוד. הוא מסמל יופי, הדר וחמדה.

הריון: משך ההריון של הצבייה הוא כששה חודשים.

 

יעל (Capra)

שם: לזכר קוראים יעל לנקבה קוראים יעלה ולולד קוראים גדי.

משפחה: הוא סוג במשפחת הפריים

מראה: גוף שרירי, רגליים קצרות ובעלות כוח רב. בתחתית הפרסה של היעל קיימת כרית גמישה המשמשת להיאחזות בסלעים, ומאפשרת עצירה פתאומית במצוקים תלולים ובפניות חדות. ליעלים יכולת טיפוס טובה שמאפשרת לו לחיות על צוקים. זכרי היעלים יהיו תמיד כבדים יותר מהנקבות. לזכרי היעלים קרניים מפותחות וכבדות, בהן הם משתמשים בעיקר לצורכי חיזור וקביעת מעמד, כולל התגוששות עם זכרים אחרים. משקלה של היעל הוא כ 60- 110 ק"ג. גובהה 1.20 ס"מ.

תפוצה: היעלים נפוצים בעיקר באזורים הרריים ברחבי העולם הישן. בישראל נפוץ בנגב, במדבר יהודה וברמת הגולן.

תנ"ך: היעל מוזכר בתנ"ך בספר תהילים ואיוב. הוא מסמל חיה מהמרשימות שבבעלי החיים המדבריים.

הריון: משך הריון של נקבת היעל הוא כ- 5 חודשים.

 

פעילות 

עזרים- הכנת כרטיסיות עם מאפיינים ומחלקים את המאפיינים לתלמידים. בוחרים שלושה תלמידים ושמים עליהם שלט: אייל, יעל או צבי. הם מדביקים את המאפיינים לבעל החיים הרלוונטי לפי התמונות שאתם מחזיקים ביד:

3 הגדרות יחודיות של הצבי: לבני קוראים עופר, אני צנוע ולכן הקרניים שלי פשוטות, אני קטן וזריז. 

3 הגדרות יחודיות של היעל: שם המשפחה שלי הוא הפריים, אני יותר כבד מבת זוגתי, בסיום עונת החיזור אני מנשיר את קרניי.

3 הגדרות יחודיות של האייל: בנו הוא העופר,גר ברמת הגולן ביער אודם ובחי בר, קרניו נושרות אחרי עונת החיזור.

הסתגלות צמחים

הדרכה בנספח 2 בסוף הקובץ

 

הרובד האנושי

 איסוף זבל מהחוף.

 כל קבוצה לוקחת שקיות זבל ומתחילה לאסוף זבל מהחוף, תחרות בין הקבוצות מי אוסף הכי הרבה זבל.

 

מעגל סיכום

להתחיל בהקדמה , טיילנו היום בדיונות נחשפנו לרובד הפיזי ולמדנו מאיפה הגיע החול , דיברנו על הצמחים וכמה קשה להם לשרוד בתנאים האלו, ראינו עקבות של בע"ח שחיים במקום הזה וראינו מה האדם גורם לטבע (ניקינו את החוף מזבל , ראינו את הבנייה בחולות ) ואנחנו רוצים לשאול אתכם  

מה עדיף? לשמור על השמורה או לבנות עליה לצרכי האדם.(אוניברסיטה או קניון)

לשאול , למה צריך את החולות? למי אכפת מהחיות? האם בית חולים זה סיבה הגיונית?

 

נספח א': ההצגה על צמח הרותם

קריין: מעשה בבחור בשם רותם.

רותם: ״היי אני רותם״.

קריין:  אשר כל חייו חיכה לפגוש את בחירת ליבו. הוא הרגיש בכל רמ"ח איבריו שרק כאשר יתאהב בזו המיועדת לו , יפרח ויהיה מאושר.

קריין: חורף אחד פגש בסיגל.

סיגל: ״היי אני סיגל".

קריין: בחורה שהחליטה לעשות טיול חולות בישראל. מהחולות במישור החוף, לחולות בצפון הנגב ועד למדבר בבקעת הירדן. בלי לחשוב פעמיים ארז רותם תרמיל והצטרף אליה. היה זה חיבור מדהים! רותם התאהב בה עד כלות נשמתו.

לילה אחד שאלה סיגל את רותם.

רותם: ״איך היית מדמה את עצמך? כשיח צומח או כסלע דומם?״.

קריין: רותם ענה מיד

רותם: ״שיח״.

קריין: בלי לייחס יותר מדי חשיבות לשאלה, אחרי שרותם נרדם כתבה לו מכתב, התעורר בבוקר רותם ולא מצא את סיגל אך מצא את המכתב ובו רשום...

רותם: ״הבנתי מתשובתך שאתה אינך טיפוס יציב ונאמן כסלע, אלא שיח רופף וחלש וזה כלל וכלל לא הבן אדם אשר הייתי רוצה כבן זוג ״.

קריין: רותם היה בהלם!

(רותם עושה תנועות המדמות את תחושותיו).

רותם: ״אם רק הייתה משתפת אותי במחשבותיה, הייתי מעמיד אותה על טעותה״

קריין: אבל עקבותיה של סיגל אבדו ורותם האומלל החליט שיעשה הכל כדי להוכיח לה שהשיח אליו דימה את אישיותו יכול להיות חזק יותר מסלע, וגם אם לא יימצא אותה עוד בחייו, הוא נשבע שאהבתו לסיגל לא תעלם לעולם. שבועתו העוצמתית של רותם הדהדה במרחבי היקום.

המשך של הקריין: ומאז ועד היום, ישנו שיח רותם אשר בעזרת שורשיו החזקים, המגיעים ל- 20 מטר עומק(!) ויותר הוא נשאר יציב יותר מסלע, והוא נמצא בדיוק באותם אזורים שטייל עם אהובתו, ובכל חורף הוא פורח ומלבלב בפרחים לבנים עם כתם סגול... לזכר אהבתו לסיגל באותם ימי חורף קסומים.

 

נספח ב' :הסתגלות צמחים למדבר.

צמחי המדבר לא תמיד היו צמחי מדבר. המדבריות שקיימות כיום נוצרו עשרות מיליוני שנים לאחר שנוצרו הצמחים. בדרך כלל, צמחים אלו הגיעו לאזורי המדבר מכיוון שכל הנישות האחרות היו תפוסות . מכאן, שהגעתם של הצמחים לאזור נעשתה מתוך דחק ולא מרצון ולכן הם נאלצו לפתח את דרכי ההתמודדות השונים עם השטח.

גורמי הקושי של הצמחים במדבר:

א.      הגורם העיקרי הוא מיעוט הגשמים.

ב.      פיזור שנתי לא סדיר, רוב הגשם יורד בימים מעטים.

ג.       קרינה מרובה וחזקה, בגלל מיעוט העננים.

ד.      טמפרטורות גבוהות בשעות היום, בעיקר בקיץ.

ה.     הפרשי טמפרטורות גדולים בין יום ולילה.

ו.         מליחות הקרקע, בשל מיעוט הגשמים והצטברות מלחים.

הפתרונות שניתן למצוא אצל הצמחים:

א.      ייעול קליטת מים ע"י פיתוח מערכת שורשים רחבה (כגון רותם ושיטה).

ב.      עלים קטנים למניעת אידוי מים רב.

ג.       כיסוי עלים ע"י שערות היוצרות בידוד והגנה מפני אידוי מים.

ד.      צמח ללא עלים או בעל עלים זעירים המבצע פוטוסינתזה דרך הגבעול למניעת אידוי מים.

ה.     השרת עלים בתקופת יובש כדי לחסוך במאמצים למציאת מים.

ו.         תרדמת קיץ המאטה את קצב חילוף החומרים בצמח..

 רעיון להפעלה בנושא הסתגלות הצמחים לתנאי המדבר.

  •     בחר שני משתתפים שיעמדו מול הקבוצה .
  •     מתח חוט ביניהם ותלה על החוט את הדברים הבאים :
  1. תמונה של פיל.
  2. שקית עם מעט מלח / מלחייה.
  3. שעון יד .
  4. קצוות שיער (שתגזור מעצמך או מאחד המשתתפים ).
  5. נייר עטיפה של עוף או בשר .
  •     שאל את המשתתפים : מהו המכנה המשותף לכל החפצים?

                                         מה הקשר למקום בו אנו יושבים ?

  •     הצג לפני המשתתפים את המכנה המשותף :

 

דרכי התמודדות של צמחים עם תנאי יובש:

א.  "עור של פיל" - שכבת קוטיקולה המאיטה את קצב אידוי המים מפיניות הצמח .

ב.  כיסוי מלח - צמחים המפרישים את המלח האגור בתוכם ומאפשרים לשורשים לינוק מים .

ג.  שעון - צמחים רבים מתחמקים בעונות הקשות , וצומחים בעונות הנוחות יותר (תרדמה קייצית).

ד.  שערות - כיסוי שערות על גבעול הצמח , מבודד ומאט את אידוי המים .

ה. בשרניות - עלים עבים וקטנים לרוב , האוגרים מים לשעת מחסור .

  • רותם המדבר: חסר עלים ובעל גבעולים ירוקים. נפוץ בעיקר בואדיות. פרחיו פרפרניים בעלי כותרת לבנה וגביע סגול וריחם נעים. זרעיו מופצים ע"י בעלי חיים ונביטתם תלוייה במעבר דרך מערכת העיכול של בעלי חיים אלו. הבדואים משתמשים בענפיו כחומר בערה, וענפיו הגמישים משמשים כסיכות לחיבור יריעות האוהל.

 

    • ידיד החולות: ידוע כחלוץ בכיבוש חולות נודדים לכל אורך חופי הים עמיד לכיסוי בחול אך גם זקוק לכיסוי ענפיו לצורך התחדשות מערכת השורשים והענפים קצרי החיים. בצל הרוח של ידיד-החולות מתפתחים צמחים אחרים שאינם כה עמידים לתנועת החול. הצמח גם עמיד לרסס מי-הים. יש מקומות בהם צמחי ידיד-החולות עומדים בפני רוחות ים חזקות הנושאות אתן גרגירי חול שמכים בחוזקה על פני העלה.

 

  •  לענה:שיח הצומח בחולות חופי ים-תיכון מערב הנגב. גדל בחולות לא מלוחים. לענה עמידה לכיסוי ענפיה בחול מצמיחים שורשים המתבססים בחול שכיסה אותם ומאפשרים לגבעולים לבקוע את החול המכסה ולעלות מעליו. במקומות בהם גדלים שיחי לענה נוצרות תלוליות חול שגובהן עשוי להגיע ל-5 מ' מעל פני החוליות נטולי צמחים. שיחי לענה עמידים גם לחשיפה .של שורשיהם הארוכים בזכות קליפתם המשועמת העבה. לענה מסייעת בתכונותיה הנזכרות להביא, עם הצטופפות פרטיה, לעצירה מלא של החול הנודד

נספח ג: הדרכה על ההבדל בין הצבי האייל והיעל

יעל

אייל

 צילום: ויקיפדיה

צבי

צילום: ויקיפדיה

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *