התאמת צמחים למדבר

להורדת קובץ pdf

את ההדרכה בנושא התאמת צמחים למדבר העברתי ביום שדה בנחל אוג אבל היא מתאימה כמובן לכל מסע, טיול או כנס המתקיים במדבר. אהבתי את האפשרות להעביר נושא "כבד" יחסית במתודה קלילה. בהדרכה הזאת אנחנו משתמשים הרבה שנים בכנסי חנוכה והראשונים שהעלו אותה לאינטרנט היו מכבי צעיר בחוברת הדרכה

מטרות הפעילות

  • החניך ילמד על תנאי האקלים במדבר והקושי של הצומח השני בהתמודדות עם תנאים אלו
  • החניך ילמד על התאמות שונות של צמחים שונים לתנאים אלו
  • החניך יתנסה בחשיבה בנושא שאינו מכיר

שאלה מנחה לחניכים

בואו ננסה להבין מהם המאפיינים של המדבר. בעצם למה כל כך קשה לצמחים לחיות כאן, מה במדבר הופך את החיים בו לקיים מנשוא?

  • מיעוט הגשמים- אין הרבה מים במדבר. הגדרה של מדבר, זה מקום שיורדים בו פחות מ200 מ" בשנה. כלומר, התחרות על מקווי המים היא גדולה. מים יהיו לנו במעיינות או בגבים שהתמלאו במים בעקבות שטפון.
  • הפרשי טמפרטורות גדולים בין יום ולילה- ביום חם מאוד ובלילה קר מאוד.
  • קרינה מרובה וחזקה, בגלל מיעוט העננים. שמש קופחת.
  • מליחות גבוהה של הקרקע

חשוב לזכור שבמדבר יש תחרות על משאבים- יש מים מועטים ולכן התחרות בין הצומח על המשאבים היא גדולה.  אחד ינסה למצוא לעצמו את הנישה שלווזה מתבטא בכל מיני דרכים שנדבר עליהן עוד מעט. ההתאמות השונות קורות בגלל  התחרות על המשאבים.

מספרים את הסיפור

מר שיטה, וזו לא הלצה,

הוא כאן, ראש המועצה.

כבר חצי שנה שהוא מתלבט וחושב,

מה יעשה עם דר' דולב.

זה, הגיע לפני כשנה

ופשוט לא מוצא את השיטה הנכונה.

הוא אינו מצליח, בשום פנים,

להסתגל לתנאים המשונים.

כי החום והיובש וחוסר המים,

עושים את החיים קשים כפליים.

לכן, החליט מר שיטה,

לפטר את דר' דולב ולמצוא מחליפה.

על זו להבין, כי לא פשוטה המשרה,

עליה להכין עצמה למשימה די קשה.

לכן היינו ממליצים שתחשבו פעמיים

לפני שתמליצו על תכונה או שתים.

מכירה פומבית של תכונות צמחים

כעת עושים מכירה פומבית על תכונות הצמחים (להדפיס עזר שטרות כסף).מחלקים את הקבוצה לשתיים המדריך מקריא תכונה של התאמת צומח למדבר נכונה או לא. כל קבוצה  צריכה להחליט אם התכונה הזו לדעתם תתאים לצמח החד שכדי להתאקלם במדבר. במידה וכן, הם צריכים להתחיל להציע כסף תמורתה. בסופו של דבר המדריך נותן לקבוצה שהציעה הכי הרבה.  אחרי שמסתיימות כל התכונות, עוברים עליהן אחת אחת ושואלים את החניכים למה לדעתם התכונה הזו מתאימה למדבר ומסבירים. רצוי לעשות את ההדרכה בקרבת צומח מכמה מינים ולהראות על הצמחים את ההתאמה. אפשרי גם לקטוף עלה או שניים בדרך ולהראות גם צמחים שלא נמצאים לידכם. אם התכונה שבידיהם היא נכונה, הם מקבלים נקודה, אם לא-אז לא. מנצחת הקבוצה שרכשה הכי הרבה תכונות שהן נכונות להתאמה למדבר.

תכונות הצמחים כהיגדים

כדאי לכתוב את התכונות על חתיכת בריסטול ובסיום כל מכירה, לתת להם את התכונה. (כמובן שאחרי שאתם אומרים אם ההיגד נכון או לא אתם חייבים להסביר מדוע הוא נכון או מדוע הוא לא נכון)

  • גזע רחב לעמידה בפני רוחות (לא נכון, בזבוז אנרגיה)
  • עלים גדולים לביצוע פוטוסינתזה (לא נכון, מקטינים את שטח הפנים כדי לא לאבד מים)
  • שכבת שעווה על העלים כדי למנוע אידוי (נכון)
  • צמיחה לגובה על מנת להגיע כמה שיותר קרוב לשמש (לא נכון- השמש היא מקור סיכון במדבר, קרינה חזקה, חום, כל הצמחים מנסים לצמצם את המפגש איתה)
  • אפשרות להפטר מחלקים יבשים בצמח (נכון, נפטר מחלקים מתים ויכול להמשיך לחיות בלי בעיה כמו היפרוק או הזוגן. זה נותן לצמח את האפשרות בזמנים קשים של חוסר במים, לחסוך באנרגיה ולחסוך במים)
  • רגישות לגשם- במגע ראשון של גשם, מפיצים את הזרעים (לא נכון. יש צמחים שהם בעלי שעון פנימי. הרעיון הוא שהם יוכלו לדעת מתי באמת יש כמות גשם גדולה שתספק להם אפשרות להתפתח בכבוד. ולכן הם לא נפתחים במגע של כל טיפת גשם אלא רק כאשר הם מרגישים שיש מספיק(
  • מערכת שורשים עמוקה להגיע למי תהום (נכון)
  • מערכת שורשים שטוחה לניצול הגשמים שלא נספגים באדמה (נכון- אדמת לס שלא מחלחלת, רוב המים זורמים על פני השטח)
  • עלים בשרניים כדי לאגור מים ולמנוע המלחה (נכון- המליחות באוויר ובקרקע גבוהה וההתמודדות היא דרך עלים בשרניים רווים במים )
  • שערות על העלים לבידוד ומניעת אידוי (נכון)
  • צמיחה בעיקר בראש הרים על מנת לספוג את הגשם באופן ישיר (לא נכון, צמיחה בעיקר בואדיות על מנת לתפוס כמות גשם מסיבית- הגשם יורד בואדיות)

התאמת צמחים למדבר - אופציה נוספת עם מתודה שונה

שני חניכים מחזיקים כל אחד קצהו של חבל, על החבל יתלה המדריך בעזרת אטבים כרטיסיות ועליהן כתובות המילים הבאות: פיל, רעל, שיער, מספריים, שעון, כסף, מלח.

שאלה-  מה המשותף לכל המילים? החניכים ינחשו מספר פעמים ולבסוף התשובה תתגלה: כל המילים הן דרכים של צמחי המדבר להתמודד עם תנאיו הקשים ולשרוד בו.

המדריך יסביר על כל דרך התמודדות בליווי דוגמא של צמח (רצוי להמחיש בעזרת תמונת הצמח במגדיר הצמחים או על ידי הצבעה עליו בשטח).

  • פיל (עור פיל) - "קטיקולה עבה" - ציפוי מגן על העלה המונע אידוי נוזלים (מפני עוצמת שמש המדבר). דוגמא לצמח: צלף סחוסי.
  • רעל- הימצאותם של שמנים אתריים בצמח על מנת למנוע מחיות לאוכלם. בעקבות דלותם של צמחי המדבר, כל צמח בעבור חיות המדבר הוא פוטנציאל מזוני. מפני כך חייבים חלק מהצמחים להגן על עצמם. דוגמא לצמח: לענה מדברית.
  • שיער- השיער שעל הצמח שומר על קירור הצמח ועל בידוד מפני הטמפרטורות הקיצוניות של המדבר.
  • מספריים- לצמחים במדבר אין משאבי מים ומזון רבים. אם הצמח נמצא במצוקה, יש באפשרותו "להרוג" חלק מענפיו (להפסיק את הספקת צרכיהם), דבר המתיר לו יותר אנרגיה לטפל בנותרים. דוגמא לצמח: רותם.
  • שעון- זמני הפעילות של צמחי המדבר מותאמים לתנאיו של המדבר - הגנה וסגירת הפיוניות בחום ופתיחתם בלילה (מונע התאדות נוזלים).
  • כסף- לצמח כגון: צלף מצרי, יש עלים כסופים. תכונה זו מאפשרת לעלה לא לקלוט קרינה ישירה והרסנית אלא להחזיר חלק ממנה וכך למנוע התייבשות הצמח.
  • מלח- צמחי המדבר פתחו הסתגלות למליחות הגבוהה של אדמת המדבר. דוגמא לצמח: מלוח.

התאמת צמחים למדבר

להורדת קובץ pdf

את ההדרכה בנושא התאמת צמחים למדבר העברתי ביום שדה בנחל אוג אבל היא מתאימה כמובן לכל מסע, טיול או כנס המתקיים במדבר. אהבתי את האפשרות להעביר נושא "כבד" יחסית במתודה קלילה. בהדרכה הזאת אנחנו משתמשים הרבה שנים בכנסי חנוכה והראשונים שהעלו אותה לאינטרנט היו מכבי צעיר בחוברת הדרכה

מטרות הפעילות

  • החניך ילמד על תנאי האקלים במדבר והקושי של הצומח השני בהתמודדות עם תנאים אלו
  • החניך ילמד על התאמות שונות של צמחים שונים לתנאים אלו
  • החניך יתנסה בחשיבה בנושא שאינו מכיר

הדרכה בנושא התאמת צמחים למדברשאלה מנחה לחניכים

בואו ננסה להבין מהם המאפיינים של המדבר. בעצם למה כל כך קשה לצמחים לחיות כאן, מה במדבר הופך את החיים בו לקיים מנשוא?

  • מיעוט הגשמים- אין הרבה מים במדבר. הגדרה של מדבר, זה מקום שיורדים בו פחות מ200 מ" בשנה. כלומר, התחרות על מקווי המים היא גדולה. מים יהיו לנו במעיינות או בגבים שהתמלאו במים בעקבות שטפון.
  • הפרשי טמפרטורות גדולים בין יום ולילה- ביום חם מאוד ובלילה קר מאוד.
  • קרינה מרובה וחזקה, בגלל מיעוט העננים. שמש קופחת.
  • מליחות גבוהה של הקרקע

חשוב לזכור שבמדבר יש תחרות על משאבים- יש מים מועטים ולכן התחרות בין הצומח על המשאבים היא גדולה.  אחד ינסה למצוא לעצמו את הנישה שלווזה מתבטא בכל מיני דרכים שנדבר עליהן עוד מעט. ההתאמות השונות קורות בגלל  התחרות על המשאבים.

מספרים את הסיפור

מר שיטה, וזו לא הלצה,

הוא כאן, ראש המועצה.

כבר חצי שנה שהוא מתלבט וחושב,

מה יעשה עם דר' דולב.

זה, הגיע לפני כשנה

ופשוט לא מוצא את השיטה הנכונה.

הוא אינו מצליח, בשום פנים,

להסתגל לתנאים המשונים.

כי החום והיובש וחוסר המים,

עושים את החיים קשים כפליים.

לכן, החליט מר שיטה,

לפטר את דר' דולב ולמצוא מחליפה.

על זו להבין, כי לא פשוטה המשרה,

עליה להכין עצמה למשימה די קשה.

לכן היינו ממליצים שתחשבו פעמיים

לפני שתמליצו על תכונה או שתים.

מכירה פומבית של תכונות צמחים

כעת עושים מכירה פומבית על תכונות הצמחים (להדפיס עזר שטרות כסף).מחלקים את הקבוצה לשתיים המדריך מקריא תכונה של התאמת צומח למדבר נכונה או לא. כל קבוצה  צריכה להחליט אם התכונה הזו לדעתם תתאים לצמח החד שכדי להתאקלם במדבר. במידה וכן, הם צריכים להתחיל להציע כסף תמורתה. בסופו של דבר המדריך נותן לקבוצה שהציעה הכי הרבה.  אחרי שמסתיימות כל התכונות, עוברים עליהן אחת אחת ושואלים את החניכים למה לדעתם התכונה הזו מתאימה למדבר ומסבירים. רצוי לעשות את ההדרכה בקרבת צומח מכמה מינים ולהראות על הצמחים את ההתאמה. אפשרי גם לקטוף עלה או שניים בדרך ולהראות גם צמחים שלא נמצאים לידכם. אם התכונה שבידיהם היא נכונה, הם מקבלים נקודה, אם לא-אז לא. מנצחת הקבוצה שרכשה הכי הרבה תכונות שהן נכונות להתאמה למדבר.

תכונות הצמחים כהיגדים

כדאי לכתוב את התכונות על חתיכת בריסטול ובסיום כל מכירה, לתת להם את התכונה. (כמובן שאחרי שאתם אומרים אם ההיגד נכון או לא אתם חייבים להסביר מדוע הוא נכון או מדוע הוא לא נכון)

  • גזע רחב לעמידה בפני רוחות (לא נכון, בזבוז אנרגיה)
  • עלים גדולים לביצוע פוטוסינתזה (לא נכון, מקטינים את שטח הפנים כדי לא לאבד מים)
  • שכבת שעווה על העלים כדי למנוע אידוי (נכון)
  • צמיחה לגובה על מנת להגיע כמה שיותר קרוב לשמש (לא נכון- השמש היא מקור סיכון במדבר, קרינה חזקה, חום, כל הצמחים מנסים לצמצם את המפגש איתה)
  • אפשרות להפטר מחלקים יבשים בצמח (נכון, נפטר מחלקים מתים ויכול להמשיך לחיות בלי בעיה כמו היפרוק או הזוגן. זה נותן לצמח את האפשרות בזמנים קשים של חוסר במים, לחסוך באנרגיה ולחסוך במים)
  • רגישות לגשם- במגע ראשון של גשם, מפיצים את הזרעים (לא נכון. יש צמחים שהם בעלי שעון פנימי. הרעיון הוא שהם יוכלו לדעת מתי באמת יש כמות גשם גדולה שתספק להם אפשרות להתפתח בכבוד. ולכן הם לא נפתחים במגע של כל טיפת גשם אלא רק כאשר הם מרגישים שיש מספיק(
  • מערכת שורשים עמוקה להגיע למי תהום (נכון)
  • מערכת שורשים שטוחה לניצול הגשמים שלא נספגים באדמה (נכון- אדמת לס שלא מחלחלת, רוב המים זורמים על פני השטח)
  • עלים בשרניים כדי לאגור מים ולמנוע המלחה (נכון- המליחות באוויר ובקרקע גבוהה וההתמודדות היא דרך עלים בשרניים רווים במים )
  • שערות על העלים לבידוד ומניעת אידוי (נכון)
  • צמיחה בעיקר בראש הרים על מנת לספוג את הגשם באופן ישיר (לא נכון, צמיחה בעיקר בואדיות על מנת לתפוס כמות גשם מסיבית- הגשם יורד בואדיות).

התאמת צמחים למדבר

התאמת צמחים למדבר - אופציה נוספת עם מתודה שונה

שני חניכים מחזיקים כל אחד קצהו של חבל, על החבל יתלה המדריך בעזרת אטבים כרטיסיות ועליהן כתובות המילים הבאות: פיל, רעל, שיער, מספריים, שעון, כסף, מלח.

שאלה-  מה המשותף לכל המילים? החניכים ינחשו מספר פעמים ולבסוף התשובה תתגלה: כל המילים הן דרכים של צמחי המדבר להתמודד עם תנאיו הקשים ולשרוד בו.

המדריך יסביר על כל דרך התמודדות בליווי דוגמא של צמח (רצוי להמחיש בעזרת תמונת הצמח במגדיר הצמחים או על ידי הצבעה עליו בשטח).

  • פיל (עור פיל) - "קטיקולה עבה" - ציפוי מגן על העלה המונע אידוי נוזלים (מפני עוצמת שמש המדבר). דוגמא לצמח: צלף סחוסי.
  • רעל- הימצאותם של שמנים אתריים בצמח על מנת למנוע מחיות לאוכלם. בעקבות דלותם של צמחי המדבר, כל צמח בעבור חיות המדבר הוא פוטנציאל מזוני. מפני כך חייבים חלק מהצמחים להגן על עצמם. דוגמא לצמח: לענה מדברית.
  • שיער- השיער שעל הצמח שומר על קירור הצמח ועל בידוד מפני הטמפרטורות הקיצוניות של המדבר.
  • מספריים- לצמחים במדבר אין משאבי מים ומזון רבים. אם הצמח נמצא במצוקה, יש באפשרותו "להרוג" חלק מענפיו (להפסיק את הספקת צרכיהם), דבר המתיר לו יותר אנרגיה לטפל בנותרים. דוגמא לצמח: רותם.
  • שעון- זמני הפעילות של צמחי המדבר מותאמים לתנאיו של המדבר - הגנה וסגירת הפיוניות בחום ופתיחתם בלילה (מונע התאדות נוזלים).
  • כסף- לצמח כגון: צלף מצרי, יש עלים כסופים. תכונה זו מאפשרת לעלה לא לקלוט קרינה ישירה והרסנית אלא להחזיר חלק ממנה וכך למנוע התייבשות הצמח.
  • מלח- צמחי המדבר פתחו הסתגלות למליחות הגבוהה של אדמת המדבר. דוגמא לצמח: מלוח.

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *