הצטרפתי למשפחה הגדולה הזאת שנקראת משצ״ים בתחילת כיתה ח׳, היום בדיעבד כשאני בכיתה יב׳, אני בטוחה שזו הייתה אחת ההחלטות הטובות שקיבלתי... קרא עוד

פשרות ועקרונות אישיים

דרך סיפורם של מתיישבי זיכרון יעקב

להורדת קובץ PDF

את המעגל הזה העברנו במסע על שביל ישראל כשעברנו ברמת הנדיב ליד קברו של הברון רוטשילד והוא נוגע בדילמה של מתיישבי זיכרון יעקב כאשר נאלצו לבקש עזרה מהברון ולהתפשר על פי דרישות שהוא העמיד להם דרך פקידיו.

מטרות

  • חברי הקבוצה ילמדו את ההיסטוריה של ראשית הציונות, עלייה ראשונה ומושבות הברון
  • חברי הקבוצה יכירו בגבולות האישיים שלהם
  • חברי הקבוצה יכירו וידעו כי בחיים צריך לעשות פשרות לפעמים.

זמן : 40 דק'

מהלך המעגל :

פתיחה - שלב ראשון:

ראשוני המתיישבים בזכרון יעקב הגיעו מרומניה באוניה "טטיס", שאורגנה על ידי הוועד המרכזי ליישוב ארץ ישראל וסוריה. האונייה יצאה באוגוסט  1882 ועל סיפונה הפליגו חמישים משפחות שכללו 228 נפשות. למייסדי המושבה לא היה ידע רב בחקלאות, בין השאר בשל כך, בשנת 1883 המושבה נקלעה לקשיים רבים. על כן הם היו חייבים כסף לצאת מהקשיים ופנו לברון רוטשילד, רוטשילד הסכים לתרום את הכסף אך בתמורה הציב להם תנאים שאת רובם אנשי העלייה לא אהבו.

למידע נוסף על תמיכת הברון והבעיתיות שבה בעמודים 106-107 - לחצו

גוף הפעילות – דיון :

שלב שני - דיון ראשוני : דיון על " מה אתם הייתם עושים "
  • אם אתם הייתם אנשי העלייה הראשונה, האם הייתם מוכנים לקבל את הכסף של הברון גם תמורת תנאים שאתם לא אוהבים?
  • או לחלופין הייתם אומרים "אני מוכן להיכשל, אני מוכן שהיישוב שלי ייכשל אבל אני לא לוקח טובות מאף אחד", כמו למשל אנשי גדרה שהצליחו בסופו של דבר להקים יישוב?
שלב שלישי - דיון שניוני : מעבר לדוגמאות מהחיים שלנו
  • מתי בחיים שלנו מציבים לנו תנאים ?
  • האם אנחנו מקבלים את התנאים האלה ?
  • מה הקו האדום ?
  • מה ההצעה שיציעו לי ולא משנה עד כמה היא מפתה פה אני אומר אני לא מוכן לעמוד בתנאי הזה .

יש להכין כרטיסיות עם סיטואציות מוכנות על מנת לפתח את הדיון למשל הוריכם מציעים לכם רכב בתנאי שלא תצאו לשנת שירות

שלב רביעי – דיון על הגבולות של כל אדם
  • איזה פשרות אני לפעמים מוכן לקחת בשביל מטרות?
  • האם המטרה מקדשת את האמצעים תמיד?
  • מה התנאי שאני מוכן לעמוד בו ?
  • איזה תנאים אני לא מוכן לעמוד בהם ? מחינה מוסרית או מבחינת אידיאולוגיה.

סיכום הפעילות והסקת מסקנות עם הקבוצה

שלב חמישי - סיכום :

לפעמים המטרות שלנו כן מקדשות את האמצעים משום שאם המטרה שלנו אף פעם לא מקדשת את האמצעים אז אף פעם לא נעמוד במטרה בעצם. יש דברים לפעמים שנעשים והם אכן לא בסדר אבל זה השיג את המטרה ואם זה לא היה קורה אז הרבה דברים לא היו קורים בהתאם. אולי לא היינו מצליחים להקים מדינה, אולי לא היינו מצליחים לשרוד את השואה – הרי אנשים עשו דברים נוראיים בשביל לשרוד. אז מתי כן ומתי לא אלו בדיוק הגבולות שכל אחד צריך להשים לעצמו והחכמה היא בעצם לדעת מהם האידיאליים שלי, על מה אני מוכן לוותר, ומצד שני על מה אני מוכן להתפשר.

הצטרפתי למשפחה הגדולה הזאת שנקראת משצ״ים בתחילת כיתה ח׳, היום בדיעבד כשאני בכיתה יב׳, אני בטוחה שזו הייתה אחת ההחלטות הטובות שקיבלתי... קרא עוד

פשרות ועקרונות אישיים

דרך סיפורם של מתיישבי זיכרון יעקב

להורדת קובץ PDF

את המעגל הזה העברנו במסע על שביל ישראל כשעברנו ברמת הנדיב ליד קברו של הברון רוטשילד והוא נוגע בדילמה של מתיישבי זיכרון יעקב כאשר נאלצו לבקש עזרה מהברון ולהתפשר על פי דרישות שהוא העמיד להם דרך פקידיו.

מטרות

  • חברי הקבוצה ילמדו את ההיסטוריה של ראשית הציונות, עלייה ראשונה ומושבות הברון
  • חברי הקבוצה יכירו בגבולות האישיים שלהם
  • חברי הקבוצה יכירו וידעו כי בחיים צריך לעשות פשרות לפעמים.

זמן : 40 דק'

מהלך המעגל :

פתיחה - שלב ראשון:

ראשוני המתיישבים בזכרון יעקב הגיעו מרומניה באוניה "טטיס", שאורגנה על ידי הוועד המרכזי ליישוב ארץ ישראל וסוריה. האונייה יצאה באוגוסט  1882 ועל סיפונה הפליגו חמישים משפחות שכללו 228 נפשות. למייסדי המושבה לא היה ידע רב בחקלאות, בין השאר בשל כך, בשנת 1883 המושבה נקלעה לקשיים רבים. על כן הם היו חייבים כסף לצאת מהקשיים ופנו לברון רוטשילד, רוטשילד הסכים לתרום את הכסף אך בתמורה הציב להם תנאים שאת רובם אנשי העלייה לא אהבו.

למידע נוסף על תמיכת הברון והבעיתיות שבה בעמודים 106-107 - לחצו

גוף הפעילות – דיון :

שלב שני - דיון ראשוני : דיון על " מה אתם הייתם עושים "
  • אם אתם הייתם אנשי העלייה הראשונה, האם הייתם מוכנים לקבל את הכסף של הברון גם תמורת תנאים שאתם לא אוהבים?
  • או לחלופין הייתם אומרים "אני מוכן להיכשל, אני מוכן שהיישוב שלי ייכשל אבל אני לא לוקח טובות מאף אחד", כמו למשל אנשי גדרה שהצליחו בסופו של דבר להקים יישוב?
שלב שלישי - דיון שניוני : מעבר לדוגמאות מהחיים שלנו
  • מתי בחיים שלנו מציבים לנו תנאים ?
  • האם אנחנו מקבלים את התנאים האלה ?
  • מה הקו האדום ?
  • מה ההצעה שיציעו לי ולא משנה עד כמה היא מפתה פה אני אומר אני לא מוכן לעמוד בתנאי הזה .

יש להכין כרטיסיות עם סיטואציות מוכנות על מנת לפתח את הדיון למשל הוריכם מציעים לכם רכב בתנאי שלא תצאו לשנת שירות

שלב רביעי – דיון על הגבולות של כל אדם
  • איזה פשרות אני לפעמים מוכן לקחת בשביל מטרות?
  • האם המטרה מקדשת את האמצעים תמיד?
  • מה התנאי שאני מוכן לעמוד בו ?
  • איזה תנאים אני לא מוכן לעמוד בהם ? מחינה מוסרית או מבחינת אידיאולוגיה.

סיכום הפעילות והסקת מסקנות עם הקבוצה

שלב חמישי - סיכום :

לפעמים המטרות שלנו כן מקדשות את האמצעים משום שאם המטרה שלנו אף פעם לא מקדשת את האמצעים אז אף פעם לא נעמוד במטרה בעצם. יש דברים לפעמים שנעשים והם אכן לא בסדר אבל זה השיג את המטרה ואם זה לא היה קורה אז הרבה דברים לא היו קורים בהתאם. אולי לא היינו מצליחים להקים מדינה, אולי לא היינו מצליחים לשרוד את השואה – הרי אנשים עשו דברים נוראיים בשביל לשרוד. אז מתי כן ומתי לא אלו בדיוק הגבולות שכל אחד צריך להשים לעצמו והחכמה היא בעצם לדעת מהם האידיאליים שלי, על מה אני מוכן לוותר, ומצד שני על מה אני מוכן להתפשר.

פוסטים דומים

שלב שלישי - דיון שניוני : מעבר לדוגמאות מהחיים שלנו
  • מתי בחיים שלנו מציבים לנו תנאים ?
  • האם אנחנו מקבלים את התנאים האלה ?
  • מה הקו האדום ?
  • מה ההצעה שיציעו לי ולא משנה עד כמה היא מפתה פה אני אומר אני לא מוכן לעמוד בתנאי הזה .
שלב רביעי – דיון על הגבולות של כל אדם
  • איזה פשרות אני לפעמים מוכן לקחת בשביל מטרות?
  • האם המטרה מקדשת את האמצעים תמיד?
  • מה התנאי שאני מוכן לעמוד בו ?
  • איזה תנאים אני לא מוכן לעמוד בהם ? מחינה מוסרית או מבחינת אידיאולוגיה.

סיכום הפעילות והסקת מסקנות עם הקבוצה

שלב חמישי - סיכום :

לפעמים המטרות שלנו כן מקדשות את האמצעים משום שאם המטרה שלנו אף פעם לא מקדשת את האמצעים אז אף פעם לא נעמוד במטרה בעצם. יש דברים לפעמים שנעשים והם אכן לא בסדר אבל זה השיג את המטרה ואם זה לא היה קורה אז הרבה דברים לא היו קורים בהתאם. אולי לא היינו מצליחים להקים מדינה, אולי לא היינו מצליחים לשרוד את השואה – הרי אנשים עשו דברים נוראיים בשביל לשרוד. אז מתי כן ומתי לא אלו בדיוק הגבולות שכל אחד צריך להשים לעצמו והחכמה היא בעצם לדעת מהם האידיאליים שלי, על מה אני מוכן לוותר, ומצד שני על מה אני מוכן להתפשר.

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *