גינת ציפורים בחצר בית הספר

כתבו וערכו : שלומי צימרינג, אריאל פריידלין, משה רביבו

ציפורי שיר בארצנו - תמונות מצב

בשנים האחרונות נרשם גידול של עשרות אחוזים בתפוצת הציפורים הפולשות - כמו המיינות והדררות, שמסבות נזק רב לחקלאות. חלקן צבעוניות ואטרקטיביות בשירתן וקל לחבב אותן. הנזק העצום מתרחש אט אט ובלא משים כש 'הפולשות' דוחקות ציפורים מקומיות מסביבת החיים הטבעית שלהן. הירגזי, החוחית, והעפרוני נעלמות מהנוף האורבני בו אנו חיים. הסיבה העיקרית היא בני האדם שלא מפסיקים לבנות, שמלבישים את ארצנו שלמת בטון ומלט ואל פינות החמד הירוקות המעטות שיש מביאים צמחים מבויתים ממדינות אחרות.

'לא עליך המלאכה לגמור, ואין אתה בן חורין ליבטל ממנה' גרמנו נזק רב לעולם. את הגלגל לא ניתן להשיב אחור. אך המחויבות שלנו כלפי העולם לא נעלמת.  כמו גרטה טנברג משבדיה וכמו אותה ילדה שהתאמצה לזרוק כוכבי ים חזרה למים תוך אמונה שגם הצלה של כוכב ים אחד חשובה. כך גם אנחנו מחויבים לפעול למען הסביבה.

וקצת נתוני אמת

ספירת ציפורים 2020 - לחצו

רשות הטבע והגנים התירה לירות בציפור פולשת כדי למנוע את התפשטותה. הארץ + כתבה.

מטרות

  1. לתת מקום לציפורי ארצנו לשוב אל הטבע העירוני שלנו.
  2. לאפשר לתלמידים להיות מעורבים בעשייה למען הטבע.
  3. ליפות עוד פינה בביה"ס שתהפוך לפינה ירוקה.
  4. להשתמש בגינת הציפורים ככלי לימודי לכיתות, קבוצות או פרטני.

השיטה

  • פרויקט הקמה. בחירת מקום ותכנון. מציאת שותפים.
  • הקמה ראשונית של גינת הציפורים.
  • תחזוקה שוטפת של הפינה.
  • הוספה והרחבה של פינות טבע שונות ומקושטות, ובעיקר מסבירות פנים לתלמידים אך גם מאפשרות לטבע להתקיים.

 התהליך מ-א' ועד ת'

פרק א' - פינת הציפורים

בניית קן לירגזי - מידות לקן

בחירת מקום, עדיף קרוב לגדרות או קירות כדי לתחום את האזור.

מומלץ לצבוע עם החניכים את הקן. ולתלות בין העצים בצב מאוזן.

בניית פינה לשתיה.

קערה פתוחה ורחבה. מומלץ חיבור לאיזושהי טפטפת כדי שתהפוך לעמדת שתיה קבועה.

הכנת מתקני האכלה.

כפי שרואים בסרטון יש שתי צורות עיקריות :

  • מריחת מאכל דביק על גליל ותוספת של גרעינים כלשהם. תליה על העץ בסמוך לקן.
  • הכנת עיסה על בסיס קמח ושמן (לא מים) עם תוספות של שיבולת שועל וכו. את התערובת ממלאים לתוך איצרובל אותו ניתן לתלות על הענפים.

פרק ב' - קישוטי טבע

יש לאסוף ענפים מסוגים וגדלים שונים. ניתן להשתמש גם עם קנה, או קרש. בצורה של מוביילים.

אוספים מיני פירות של ברכינטון,צהלון, אצרובלים למינהם ועוד.

צובעים בגואש בצבעים מגוונים, מייבשים, תולים.

פינת חושים, הרחה

ייבוש מספר צמחי תבלין. כתישה והכנסה לגלילי נייר מחוררים, סגירה בצדדים ע"י נייר. והנה ניתן לעשות פעילות או משחק רב חושי.

דגם של ארץ ישראל

הוא פרויקט מתמשך אפשרי , כולל הרים מרכזיים, ומקווי המים. מומלץ להשתמש בבטון קל ואז לצבוע. את חצר ביה"ס באזור הזה מומלץ לקשט עם הטבע. ניתן לעשות יחד עם התלמידים כפעילות המשך, עדיף קבוצה קטנה או כיתת חנ"מ. הפעילות מאוד כיפית, מרגיעה ותראפית.

דחלילים

כדורי קלקר, שיפודים, בגדים גזורים או אלבד כובע מקפסולה משומשת של קפה. צריך בעיקר הרבה דמיון. ניתן ליצור דחלילים מדהימים. מיניאטוריים לצרכי נוי או דחלילים גדולים להרחקת להקות ציפורים גדולות.

מומלץ לשים ברקע שירים שכאלו

https://youtu.be/oZeRozC4eDE

https://youtu.be/dYMgj3oVcmU

פרק ג' - חיבור לחלק הלימודי

עמדת הסוואה  המשמשת כנקודת תצפית -

בניית קיר מכוסה ברשת הסוואה, או ליד שיח,ענפים עלים, בגובה מותאם לתצפית,או עמדת תצפית בסמיכות לקנים אבל במקום שלא יפריע.

בסמוך מומלץ פלקטים לזיהוי של ציפורי ארצנו.

אביזרים נלווים -

משקפת, מכשיר להקלטת שירת הציפורים. מגדיר ציפורים.

טבלה וטוש מחיק בה ניתן לסמן מי ראה, מה ראה, מתי?

פרק ד' - השותפים

גינה משתפת במקיף ז' בבאר שבע - תחילת הפרויקט של שלומי צימרינג כלל עבודה עם כיתות התקשורת, על הרצף וחנ"מ. בימי שדה ייעודיים. המורות ממש נרתמו ולקחו חלק. ההקמה הראשונה עם השינשינים של ביה"ס, אוראל נגר (ש"ש של"ח) ואליו הצטרפו נוספים. במודל העבודה ש"ש לקח כמה תלמידים או מש"צים פרטני. בשנה השניה כבר השתתפו כיתות נוספות ומורים שלקחו פרטני, בהובלת אריאל פריידלין (ש"ש של"ח).
גינה משתפת בית אקשטיין אופקים - משה רביבו הוביל יחד עם שלומי ואריאל פרויקט ייחודי לשש"בש דרום. בתחילה חשיפה לרעיונות גינת הציפורים, ויום שיא של בניית הגינה בבית אקשטיין יחד עם תלמידי החנ"מ. נערכו ישיבות תכנון ותיאום רבות מול הנהלת ביה"ס ורכז הגינה. מורה השל"ח אוריאל בן ברוך ובת השרות מעיין שטרית הובילו את התיאום, הם אלו שיעבדו בעתיד עם חניכי המוסד בצורה פרטנית לתחזוק הגינה, ופעילויות הכרת ואהבת הטבע.

פרק ד' - גינת חרקים

פינות יצירתיות נוספות יכולות להיות בנייה של פינת 'מלון לחרקים'. ובהמשך מעקב אחרי מיני החרקים המגיעים לתוך הגלילים והגנים המשמשים מסתור קריר ולח. תחנת חקר מופלאה זכוכית מגדלת, מגדיר חרקים גוגל יעשו עבודה מצוינת. יש להפקיד על בטיחות אין להכניס ידים רצוי בליווי והשגחת מבוגר.

פרק ה' - ועוד

עציצים מעוצבים - יציקה בכל מיני כלים קטנים, כלים חד פעמיים וכדומה.

יציקת בטון קלה.

לאחר ייבוש ניתן לעצב ולצבוע.

אדמת שתילה + סוקולנט.

גינת ציפורים בחצר בית הספר

כתבו וערכו : שלומי צימרינג, אריאל פריידלין, משה רביבו

ציפורי שיר בארצנו - תמונות מצב

בשנים האחרונות נרשם גידול של עשרות אחוזים בתפוצת הציפורים הפולשות - כמו המיינות והדררות, שמסבות נזק רב לחקלאות. חלקן צבעוניות ואטרקטיביות בשירתן וקל לחבב אותן. הנזק העצום מתרחש אט אט ובלא משים כש 'הפולשות' דוחקות ציפורים מקומיות מסביבת החיים הטבעית שלהן. הירגזי, החוחית, והעפרוני נעלמות מהנוף האורבני בו אנו חיים. הסיבה העיקרית היא בני האדם שלא מפסיקים לבנות, שמלבישים את ארצנו שלמת בטון ומלט ואל פינות החמד הירוקות המעטות שיש מביאים צמחים מבויתים ממדינות אחרות.

'לא עליך המלאכה לגמור, ואין אתה בן חורין ליבטל ממנה' גרמנו נזק רב לעולם. את הגלגל לא ניתן להשיב אחור. אך המחויבות שלנו כלפי העולם לא נעלמת.  כמו גרטה טנברג משבדיה וכמו אותה ילדה שהתאמצה לזרוק כוכבי ים חזרה למים תוך אמונה שגם הצלה של כוכב ים אחד חשובה. כך גם אנחנו מחויבים לפעול למען הסביבה.

וקצת נתוני אמת

ספירת ציפורים 2020 - לחצו

רשות הטבע והגנים התירה לירות בציפור פולשת כדי למנוע את התפשטותה. הארץ + כתבה.

מטרות

  1. לתת מקום לציפורי ארצנו לשוב אל הטבע העירוני שלנו.
  2. לאפשר לתלמידים להיות מעורבים בעשייה למען הטבע.
  3. ליפות עוד פינה בביה"ס שתהפוך לפינה ירוקה.
  4. להשתמש בגינת הציפורים ככלי לימודי לכיתות, קבוצות או פרטני.

השיטה

  • פרויקט הקמה. בחירת מקום ותכנון. מציאת שותפים.
  • הקמה ראשונית של גינת הציפורים.
  • תחזוקה שוטפת של הפינה.
  • הוספה והרחבה של פינות טבע שונות ומקושטות, ובעיקר מסבירות פנים לתלמידים אך גם מאפשרות לטבע להתקיים.

 התהליך מ-א' ועד ת'

פרק א' - פינת הציפורים

בניית קן לירגזי - מידות לקן

בחירת מקום, עדיף קרוב לגדרות או קירות כדי לתחום את האזור.

מומלץ לצבוע עם החניכים את הקן. ולתלות בין העצים בצב מאוזן.

בניית פינה לשתיה.

קערה פתוחה ורחבה. מומלץ חיבור לאיזושהי טפטפת כדי שתהפוך לעמדת שתיה קבועה.

הכנת מתקני האכלה.

כפי שרואים בסרטון יש שתי צורות עיקריות :

  • מריחת מאכל דביק על גליל ותוספת של גרעינים כלשהם. תליה על העץ בסמוך לקן.
  • הכנת עיסה על בסיס קמח ושמן (לא מים) עם תוספות של שיבולת שועל וכו. את התערובת ממלאים לתוך איצרובל אותו ניתן לתלות על הענפים.

פרק ב' - קישוטי טבע

יש לאסוף ענפים מסוגים וגדלים שונים. ניתן להשתמש גם עם קנה, או קרש. בצורה של מוביילים.

אוספים מיני פירות של ברכינטון,צהלון, אצרובלים למינהם ועוד.

צובעים בגואש בצבעים מגוונים, מייבשים, תולים.

פינת חושים, הרחה

ייבוש מספר צמחי תבלין. כתישה והכנסה לגלילי נייר מחוררים, סגירה בצדדים ע"י נייר. והנה ניתן לעשות פעילות או משחק רב חושי.

דגם של ארץ ישראל

הוא פרויקט מתמשך אפשרי , כולל הרים מרכזיים, ומקווי המים. מומלץ להשתמש בבטון קל ואז לצבוע. את חצר ביה"ס באזור הזה מומלץ לקשט עם הטבע. ניתן לעשות יחד עם התלמידים כפעילות המשך, עדיף קבוצה קטנה או כיתת חנ"מ. הפעילות מאוד כיפית, מרגיעה ותראפית.

דחלילים

כדורי קלקר, שיפודים, בגדים גזורים או אלבד כובע מקפסולה משומשת של קפה. צריך בעיקר הרבה דמיון. ניתן ליצור דחלילים מדהימים. מיניאטוריים לצרכי נוי או דחלילים גדולים להרחקת להקות ציפורים גדולות.

מומלץ לשים ברקע שירים שכאלו

https://youtu.be/oZeRozC4eDE

https://youtu.be/dYMgj3oVcmU

פרק ג' - חיבור לחלק הלימודי

עמדת הסוואה  המשמשת כנקודת תצפית -

בניית קיר מכוסה ברשת הסוואה, או ליד שיח,ענפים עלים, בגובה מותאם לתצפית,או עמדת תצפית בסמיכות לקנים אבל במקום שלא יפריע.

בסמוך מומלץ פלקטים לזיהוי של ציפורי ארצנו.

אביזרים נלווים -

משקפת, מכשיר להקלטת שירת הציפורים. מגדיר ציפורים.

טבלה וטוש מחיק בה ניתן לסמן מי ראה, מה ראה, מתי?

פרק ד' - השותפים

גינה משתפת במקיף ז' בבאר שבע - תחילת הפרויקט של שלומי צימרינג כלל עבודה עם כיתות התקשורת, על הרצף וחנ"מ. בימי שדה ייעודיים. המורות ממש נרתמו ולקחו חלק. ההקמה הראשונה עם השינשינים של ביה"ס, אוראל נגר (ש"ש של"ח) ואליו הצטרפו נוספים. במודל העבודה ש"ש לקח כמה תלמידים או מש"צים פרטני. בשנה השניה כבר השתתפו כיתות נוספות ומורים שלקחו פרטני, בהובלת אריאל פריידלין (ש"ש של"ח).
גינה משתפת בית אקשטיין אופקים - משה רביבו הוביל יחד עם שלומי ואריאל פרויקט ייחודי לשש"בש דרום. בתחילה חשיפה לרעיונות גינת הציפורים, ויום שיא של בניית הגינה בבית אקשטיין יחד עם תלמידי החנ"מ. נערכו ישיבות תכנון ותיאום רבות מול הנהלת ביה"ס ורכז הגינה. מורה השל"ח אוריאל בן ברוך ובת השרות מעיין שטרית הובילו את התיאום, הם אלו שיעבדו בעתיד עם חניכי המוסד בצורה פרטנית לתחזוק הגינה, ופעילויות הכרת ואהבת הטבע.

פרק ד' - גינת חרקים

פינות יצירתיות נוספות יכולות להיות בנייה של פינת 'מלון לחרקים'. ובהמשך מעקב אחרי מיני החרקים המגיעים לתוך הגלילים והגנים המשמשים מסתור קריר ולח. תחנת חקר מופלאה זכוכית מגדלת, מגדיר חרקים גוגל יעשו עבודה מצוינת. יש להפקיד על בטיחות אין להכניס ידים רצוי בליווי והשגחת מבוגר.

פרק ה' - ועוד

עציצים מעוצבים - יציקה בכל מיני כלים קטנים, כלים חד פעמיים וכדומה.

יציקת בטון קלה.

לאחר ייבוש ניתן לעצב ולצבוע.

אדמת שתילה + סוקולנט.

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *