סרגל ניווט: דף הבית>> המהפך הציוני במישור החוף >> שיעור 1: תרומתם של יחידים


 

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי

שיעור פתיחה לסדנת המהפך הציוני במישור החוף

להורדת קובץ השיעור - לחצו

מטרת השיעור

התלמיד יתאר את נוף הארץ ותושביה לפני המפעל הציוני, והיום- לאור המהפך הציוני.

בשיעור זה נשווה בין דלילות ההתיישבות במאה ה-19 במישור החוף לבין המציאות היום- בעקבות המהפך הציוני

בשיעור הבא נעסוק בהשלכות המבנה הפיסי של מישור החוף על ההתיישבות בו.

פתיחה - 10 דקות

  1. שלום לתלמידים לאחר החופשה
  2. נהלי עבודה ולמידה בכיתה המקוונת . נספח 1
  3. הצגת נושא הסדנה בקצרה.

גוף השיעור א – 10 דקות.

  1. השמעת יכול להיות שזה נגמר... ומקרינים על המסך את מילות השיר. מבקשים מהתלמידים לעקוב אחר המילים
  2. דיון בכיתה : על אילו דברים מספר השיר?  על איזו תקופה? האם לפני או אחרי קום המדינה?
  3. סיכום הדיון : בסדנה זו נעסוק בתקופה ראשית ההתיישבות היהודית בעת החדשה בארץ ישראל ומישור החוף בפרט.

הערות: אפשר גם : לבאר מושגים מהשיר בקצרה: פלמ"ח, מחתרת, ילקוט הכזבים ועוד. אם במהלך היש"מים השנה דיברתם על אקליפטוס, ביצות, חשוב לקשר . או לקשר ליש"מים נוספים שעשיתם.

גוף השיעור ב - 10 דקות

אז מה היה כאן באמת ? בשביל זה נסתכל על שתי מפות

  1. באמצע המאה ה - 19 לא היו ישובים יהודים בכלל במישור החוף ובארץ ישראל . כ - 20 אלף יהודים בלבד נמצאים בארץ והם מרוכזים בעיקר בארבעת ערי הקודש : ירושלים, חברון, טבריה וצפת.
  2. כיום מישור החוף הוא האזור המאוכלס ביותר בארץ בכלל ובפרט באוכלוסייה היהודית. רוב האוכלוסייה היהודית  בארץ מתגוררת במישור החוף
הערות - לשתף את מפות
  • מפת התיישבות יהודית במישור החוף באמצע המאה ה19 באתר של מטח
  • פותחים google map ועושים סיור דרך המפה במישור החוף , חשוב להראות את צפיפות וכמות הרבה של ישובים יהודים במישור החוף . לעשות בתוכנה שיתוף מסך.

לרשום את זה על המסך . התלמידים יעתיקו את זה למחברת שלהם

סיכום – 5 דקות

היום התנסינו בשיעור מקוון , התחלנו סדנה חדשה , למדנו במה הסדנה תעסוק ובהבדל בישוב מישור החוף מבחינת האוכלוסייה היהודית בעבר וכיום.

בשיעורים הבאים נעסוק באיך זה קרה? איך אנשים תרמו לעניין, האם זה מעשם של רבים או של יחידים? מה תרם יותר הסכמים עם ממשלות או התיישבות בכל מחיר עם או ללא הסכמת השליטים אז.

וכמובן איך זה בכלל קשור אלינו ומה זה אומר על החיים שלנו היום בארץ?

נספחים

נספח 1

כללים לכיתה המקוונת

נוכחות כולל זמן השתתפות בשיעור נרשמת .

חובה לפתוח מצלמות – אי פיחת מצלמה כמוה כ אי הגעה לשיעור.

אסור לסגור לאף אחד את המיקרופון או את המצלמה- זו עברה ששווה הפרעה במשוב.

ציוד: מחברת של"ח וכלי כתיבה.

לבוש: מכובד לא יושבים בשיעור בפיג'מות.

אופן העבודה: יהיו שיעורים מקוונים ויהיה גם סיור מקוון עם דוח סיור שיהיה חובה להגיש ויהיה עליו ציון שיכנס לתעודה . משקלו של הסיור המקוון יהיה כסיור רגיל כמו שהיה לנו במחצית א.  תיתכן גם עבודה קטנה יותר בהמשך , זה ממש תלוי באייך שהכיתה משתפת פעולה בשיעורים .

סבלנות: כולנו לומדים את המערכת המקוונת ביחד . נגלה סבלנות ואורך רוח אחד לשני.

נספח 2

מילות השיר יכול להיות שזה נגמר

אריק איינשטיין
מילים: יהונתן גפן
לחן: שם טוב לוי

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי,
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי
שומר עברי על סוס לבן, בלילה שחור
על שפת הכינרת טרומפלדור היה גיבור
תל אביב הקטנה, חולות אדומים, ביאליק אחד
שני עצים שיקמים, אנשים יפים מלאים חלומות
ואנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות,
כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת.

כאן, איפה שאתה רואה את הדשא
היו פעם רק יתושים וביצות
אמרו שפעם היה כאן חלום נהדר
אבל כשבאתי לראות לא מצאתי שום דבר

יכול להיות שזה נגמר.
יכול להיות שזה נגמר.

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי
פלמ"ח, פינג'אן, קפה שחור וכוכבים
אנגלים, מחתרת וילקוט הכזבים
שפם ובלורית, כאפיה על צוואר, ירון זהבי
אלתרמן, תמר, בחורות יפות, מכנסיים קצרים
והיה להם בשביל מה לקום בבוקר
כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת

כאן, איפה שאתה רואה את הדשא...

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי.

סרגל ניווט: דף הבית>> המהפך הציוני במישור החוף >> שיעור 1: תרומתם של יחידים


 

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי

שיעור פתיחה לסדנת המהפך הציוני במישור החוף

להורדת קובץ השיעור - לחצו

מטרת השיעור

התלמיד יתאר את נוף הארץ ותושביה לפני המפעל הציוני, והיום- לאור המהפך הציוני.

בשיעור זה נשווה בין דלילות ההתיישבות במאה ה-19 במישור החוף לבין המציאות היום- בעקבות המהפך הציוני

בשיעור הבא נעסוק בהשלכות המבנה הפיסי של מישור החוף על ההתיישבות בו.

פתיחה - 10 דקות

  1. שלום לתלמידים לאחר החופשה
  2. נהלי עבודה ולמידה בכיתה המקוונת . נספח 1
  3. הצגת נושא הסדנה בקצרה.

גוף השיעור א – 10 דקות.

  1. השמעת יכול להיות שזה נגמר... ומקרינים על המסך את מילות השיר. מבקשים מהתלמידים לעקוב אחר המילים
  2. דיון בכיתה : על אילו דברים מספר השיר?  על איזו תקופה? האם לפני או אחרי קום המדינה?
  3. סיכום הדיון : בסדנה זו נעסוק בתקופה ראשית ההתיישבות היהודית בעת החדשה בארץ ישראל ומישור החוף בפרט.

הערות: אפשר גם : לבאר מושגים מהשיר בקצרה: פלמ"ח, מחתרת, ילקוט הכזבים ועוד. אם במהלך היש"מים השנה דיברתם על אקליפטוס, ביצות, חשוב לקשר . או לקשר ליש"מים נוספים שעשיתם.

גוף השיעור ב - 10 דקות

אז מה היה כאן באמת ? בשביל זה נסתכל על שתי מפות

  1. באמצע המאה ה - 19 לא היו ישובים יהודים בכלל במישור החוף ובארץ ישראל . כ - 20 אלף יהודים בלבד נמצאים בארץ והם מרוכזים בעיקר בארבעת ערי הקודש : ירושלים, חברון, טבריה וצפת.
  2. כיום מישור החוף הוא האזור המאוכלס ביותר בארץ בכלל ובפרט באוכלוסייה היהודית. רוב האוכלוסייה היהודית  בארץ מתגוררת במישור החוף
הערות - לשתף את מפות
  • מפת התיישבות יהודית במישור החוף באמצע המאה ה19 באתר של מטח
  • פותחים google map ועושים סיור דרך המפה במישור החוף , חשוב להראות את צפיפות וכמות הרבה של ישובים יהודים במישור החוף . לעשות בתוכנה שיתוף מסך.

לרשום את זה על המסך . התלמידים יעתיקו את זה למחברת שלהם

סיכום – 5 דקות

היום התנסינו בשיעור מקוון , התחלנו סדנה חדשה , למדנו במה הסדנה תעסוק ובהבדל בישוב מישור החוף מבחינת האוכלוסייה היהודית בעבר וכיום.

בשיעורים הבאים נעסוק באיך זה קרה? איך אנשים תרמו לעניין, האם זה מעשם של רבים או של יחידים? מה תרם יותר הסכמים עם ממשלות או התיישבות בכל מחיר עם או ללא הסכמת השליטים אז.

וכמובן איך זה בכלל קשור אלינו ומה זה אומר על החיים שלנו היום בארץ?

נספחים

נספח 1

כללים לכיתה המקוונת

נוכחות כולל זמן השתתפות בשיעור נרשמת .

חובה לפתוח מצלמות – אי פיחת מצלמה כמוה כ אי הגעה לשיעור.

אסור לסגור לאף אחד את המיקרופון או את המצלמה- זו עברה ששווה הפרעה במשוב.

ציוד: מחברת של"ח וכלי כתיבה.

לבוש: מכובד לא יושבים בשיעור בפיג'מות.

אופן העבודה: יהיו שיעורים מקוונים ויהיה גם סיור מקוון עם דוח סיור שיהיה חובה להגיש ויהיה עליו ציון שיכנס לתעודה . משקלו של הסיור המקוון יהיה כסיור רגיל כמו שהיה לנו במחצית א.  תיתכן גם עבודה קטנה יותר בהמשך , זה ממש תלוי באייך שהכיתה משתפת פעולה בשיעורים .

סבלנות: כולנו לומדים את המערכת המקוונת ביחד . נגלה סבלנות ואורך רוח אחד לשני.

נספח 2

מילות השיר יכול להיות שזה נגמר

אריק איינשטיין
מילים: יהונתן גפן
לחן: שם טוב לוי

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי,
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי
שומר עברי על סוס לבן, בלילה שחור
על שפת הכינרת טרומפלדור היה גיבור
תל אביב הקטנה, חולות אדומים, ביאליק אחד
שני עצים שיקמים, אנשים יפים מלאים חלומות
ואנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות,
כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת.

כאן, איפה שאתה רואה את הדשא
היו פעם רק יתושים וביצות
אמרו שפעם היה כאן חלום נהדר
אבל כשבאתי לראות לא מצאתי שום דבר

יכול להיות שזה נגמר.
יכול להיות שזה נגמר.

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי
פלמ"ח, פינג'אן, קפה שחור וכוכבים
אנגלים, מחתרת וילקוט הכזבים
שפם ובלורית, כאפיה על צוואר, ירון זהבי
אלתרמן, תמר, בחורות יפות, מכנסיים קצרים
והיה להם בשביל מה לקום בבוקר
כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת

כאן, איפה שאתה רואה את הדשא...

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי.

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *