מש"צ בכיתה ט' מבית הספר בויאר בירושלים. עברתי את הקורס הבסיסי בשנת 2019, ואני מתכוון לצאת לקורס המתקדם הקרוב. במסגרת פעילותי כמש"צ, הדרכתי טיול שנתי במשך שלושה ימים... להמשך קריאה

הדרכה – ברק וסיסרא

  1. חלוקת מתנדבים מהכיתה לתפקידים – פיזית לתת למתנדבים את הדף של שם הדמות שלהם.
  2. להקריא את הטקסט המצורף של הסיפור, והמתנדבים ימחישו אותו הלכה למעשה.
  3. סיכום ודיון.

קרדיט לעזריאל על הרעיון

דגשים – בעת שמקריאים את הסיפור, לתת למתנדבים מספר שניות על מנת להציג את ההתרחשות, ולומר מספר מילים אם הדבר מתאפשר.

הדמויות:

ברק בן אבינועם

סיסרא שר צבא חצור

דבורה הנביאה

צבא חצור?

הר תבור

נחל קישון

יעל אשת חבר הקיני

הסיפור – להקראה

הקדמה: הסיפור מתרחש בתקופת השופטים, בני ישראל חוטאים וממלכת כנען כובשת את בני ישראל.

יבין הוא מלך חצור, הוא שולט בבני ישראל כבר עשרים שנה. הוא משתמש בהרבה כוח נגד בני ישראל, ויש לו צבא גדול של תשע מאות מרכבות ברזל. שר הצבא שלו הוא סיסרא.

ה' שולח את דבורה להיות נביאה לישראל, והיא יושבת מתחת לעץ התמר ושופטת את מי שבא אליה. דבורה קוראת לברק ואומרת לו: קח 10000 איש מנפתלי ומזבולון ולך להר תבור כדי להילחם בסיסרא, וה' ייתן לך את הניצחון.

ברק אומר שאם דבורה לא תצטרף אליו הוא לא ילך.

דבורה אומרת שהיא תלך עם ברק האפס (הערת הכותב – מה שנכון), אך את הניצחון על סיסרא לא הוא יזכה לקבל, אלא אישה.

ברק עלה עם דבורה  וחייליו להר תבור והם מתבצרים שם. סיסרא שומע שברק וכוחותיו נמצאים על ההר, והוא מגיע לנחל הקישון, שלמרגלות הר תבור. דבורה אומרת לברק לרדת לכיוון סיסרא על מנת לתקוף אותו. ואז, נחל הקישון עלה על גדותיו והציף את חיילי סיסרא, אך סיסרא עצמו מצליח לברוח, וברק רודף אחריו. (משולב עם שירת דבורה)

סיסרא מגיע אל אוהל שבו נמצאת יעל אשת חבר הקיני, שהם שבט אשר יצא מיתרו חותן משה, והם נחשבים ידידים גם של ישראל וגם של כנען.

יעל מזמינה באדיבות את סיסרא להיכנס אליה לאוהל, וסיסרא אכן נכנס לאוהל.

יעל מכסה אותו בשמיכה ונותנת לו לנוח. סיסרא מבקש מים, אך יעל נותנת לו חלב, ולא מים.

סיסרא אומר ליעל שאם מישהו שואל, אין אף אחד באוהל.

סיסרא נרדם, ויעל לוקחת את אחת מיתדות האוהל, ותוקעת אותה במצחו של סיסרא. מן הסתם סיסרא מת.

ואז בא ברק לאוהל ושואל אם ראו את סיסרא, ויעל מראה לו את סיסרא המת עם היתד במצחו. ובאותו היום ה' הכניע את ממלכת כנען, והארץ תשקוט ארבעים שנה.

לסיכום ולדיון

  1. איך הייתם מסכמים את הקרב? מי הביא לניצחונו? ברק, דבורה, יעל או ה'? אולי מישהו אחר?
  2. מיהו המנהיג של המערכה מצד ישראל, ברק או דבורה?
  3. בהמשך לשאלה הקודמת, מדוע אתם חושבים שברק נשלח, אולי ע"י ה' לנהל את המערכה? האם אין דבורה מסוגלת לנהל את המלחמה לבד?
  4. מדוע ברק היה חייב את דבורה איתו בהר תבור?
  5. מדוע יעל החליטה לשתף פעולה עם ישראל ולהרוג את סיסרא?

(אפשר לשנות את החלק הזה כמה שרוצים)

מש"צ בכיתה ט' מבית הספר בויאר בירושלים. עברתי את הקורס הבסיסי בשנת 2019, ואני מתכוון לצאת לקורס המתקדם הקרוב. במסגרת פעילותי כמש"צ, הדרכתי טיול שנתי במשך שלושה ימים... להמשך קריאה

הדרכה – ברק וסיסרא

  1. חלוקת מתנדבים מהכיתה לתפקידים – פיזית לתת למתנדבים את הדף של שם הדמות שלהם.
  2. להקריא את הטקסט המצורף של הסיפור, והמתנדבים ימחישו אותו הלכה למעשה.
  3. סיכום ודיון.

קרדיט לעזריאל על הרעיון

דגשים – בעת שמקריאים את הסיפור, לתת למתנדבים מספר שניות על מנת להציג את ההתרחשות, ולומר מספר מילים אם הדבר מתאפשר.

הדמויות:

ברק בן אבינועם

סיסרא שר צבא חצור

דבורה הנביאה

צבא חצור?

הר תבור

נחל קישון

יעל אשת חבר הקיני

הסיפור – להקראה

הקדמה: הסיפור מתרחש בתקופת השופטים, בני ישראל חוטאים וממלכת כנען כובשת את בני ישראל.

יבין הוא מלך חצור, הוא שולט בבני ישראל כבר עשרים שנה. הוא משתמש בהרבה כוח נגד בני ישראל, ויש לו צבא גדול של תשע מאות מרכבות ברזל. שר הצבא שלו הוא סיסרא.

ה' שולח את דבורה להיות נביאה לישראל, והיא יושבת מתחת לעץ התמר ושופטת את מי שבא אליה. דבורה קוראת לברק ואומרת לו: קח 10000 איש מנפתלי ומזבולון ולך להר תבור כדי להילחם בסיסרא, וה' ייתן לך את הניצחון.

ברק אומר שאם דבורה לא תצטרף אליו הוא לא ילך.

דבורה אומרת שהיא תלך עם ברק האפס (הערת הכותב – מה שנכון), אך את הניצחון על סיסרא לא הוא יזכה לקבל, אלא אישה.

ברק עלה עם דבורה  וחייליו להר תבור והם מתבצרים שם. סיסרא שומע שברק וכוחותיו נמצאים על ההר, והוא מגיע לנחל הקישון, שלמרגלות הר תבור. דבורה אומרת לברק לרדת לכיוון סיסרא על מנת לתקוף אותו. ואז, נחל הקישון עלה על גדותיו והציף את חיילי סיסרא, אך סיסרא עצמו מצליח לברוח, וברק רודף אחריו. (משולב עם שירת דבורה)

סיסרא מגיע אל אוהל שבו נמצאת יעל אשת חבר הקיני, שהם שבט אשר יצא מיתרו חותן משה, והם נחשבים ידידים גם של ישראל וגם של כנען.

יעל מזמינה באדיבות את סיסרא להיכנס אליה לאוהל, וסיסרא אכן נכנס לאוהל.

יעל מכסה אותו בשמיכה ונותנת לו לנוח. סיסרא מבקש מים, אך יעל נותנת לו חלב, ולא מים.

סיסרא אומר ליעל שאם מישהו שואל, אין אף אחד באוהל.

סיסרא נרדם, ויעל לוקחת את אחת מיתדות האוהל, ותוקעת אותה במצחו של סיסרא. מן הסתם סיסרא מת.

ואז בא ברק לאוהל ושואל אם ראו את סיסרא, ויעל מראה לו את סיסרא המת עם היתד במצחו. ובאותו היום ה' הכניע את ממלכת כנען, והארץ תשקוט ארבעים שנה.

לסיכום ולדיון

  1. איך הייתם מסכמים את הקרב? מי הביא לניצחונו? ברק, דבורה, יעל או ה'? אולי מישהו אחר?
  2. מיהו המנהיג של המערכה מצד ישראל, ברק או דבורה?
  3. בהמשך לשאלה הקודמת, מדוע אתם חושבים שברק נשלח, אולי ע"י ה' לנהל את המערכה? האם אין דבורה מסוגלת לנהל את המלחמה לבד?
  4. מדוע ברק היה חייב את דבורה איתו בהר תבור?
  5. מדוע יעל החליטה לשתף פעולה עם ישראל ולהרוג את סיסרא?

(אפשר לשנות את החלק הזה כמה שרוצים)

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *