הדרכה מדהימ"ה

איך בונים מערך הדרכה

מטרות:

  • הפש"צים יכירו את מרכיבי ההדרכה המדהימה ככלי לבניית הדרכה טובה
  • הפש"צים יכירו את שלבי בניית ההדרכה
  • הפש"צים יתנסו בבניית הדרכה כהלכה

זמן: 45 דק' להסבר ולאחר מכן עבודה בצוותים כמה זמן שצריך

ציוד נדרש: לוח וטוש מחיק, או בריסטול עם ראשי התיבות של הדרכה מדהימ"ה, דפי מערך מצולמים ככמות החניכים

אופן הפעילות:

פתיחה: חוויות אישיות,10 דקות

בפעילויות הקודמות הכרנו את הכללים לעמידה נכונה מול קבוצה (קתימב"ה) ולהפעלות שונות על היתרונות והחסרונות שבהם. בפעילות זו נסביר איך בונים הדרכה טובה או אפילו מדהימה מה זה מערך ולמה הוא טוב, ואיך ניגשים בכלל לעבודה. לאחר פעילות זו תתחלקו לזוגות ותקבלו נושא הדרכה עליו תתבקשו להכין הדרכה לפעילות הבאה.

המדריך יפתח עם שאלה פתוחה לשיח- מה ההדרכה  (לא הרצאה, לא שיעור) הכי טובה שעברת? מה עשה אותה כל כך טובה?

המדריך יאפשר לכמה פש"צים לענות על השאלה ויכתוב את התשובות (מה עשה אותה לטובה) על הלוח.

גוף הפעילות: הדרכה מדהימ"ה , 30 דקות

אז כבר הבנו שבשל"ח אוהבים ראשי תיבות...אבל באמת שכאן זה משרת את העניין להזכיר לכם מה בדיוק צריך להיות בהדרכה.

בשלב זה יסביר המדריך מה מאחורי כל אות תוך כדי התייחסות למה שנאמר ע"י הפשצים לגבי ההדרכות הטובות שהם עברו.

מ – מטרות מסר ומשמעות

לפני שמתחילים בכלל להדריך צריך להסביר לעצמנו בכלל מה אנחנו רוצים להעביר. הנושא יכול להיות זהה אבל מטרות שונות יכולות לתת הדרכה  שונה לגמרי. יש למישהו דוגמא?

את המטרות ננסח תמיד לפי: החניך יכיר, יגוון, יבין, יחווה דעתו וכו'. אם נחליט שמטרת ההדרכה היא סתם להסביר על הנושא , זה לא יעבוד צריך להיות ספציפים עם מה אנחנו רוצים שהמודרכים שלנו יצאו מההדרכה וזה לא חייב להיות ידע.

בכדי שההדרכה תהיה רלוונטית כדאי שתכלול מסר בתוכה ולהיות משמעותית לחיים. דבר זה נעשה ע"י קישור להדרכות אחרות או לחיים היומיומיים שלנו, למשל אם הדרכנו על עץ שיטה המתמודד עם חום ויובש במדבר נמשיך ונדון בהתמודדות עם קשיים בחיים.

ד - דרך

הצורה להעברת המסר תהיה בשיטה מסוימת- מתודה: פרונטלי, הצגה, דיון וכו' כמובן תוך כדי שמירה על כללי הקתימב"ה

ה - הפעלה

 הדרכה טובה לא תהיה רק מסירת ידע או מסר בצורה פרונטלית אלא תכלול הפעלת הקבוצה בנושא. כאשר קמים ופועלים המסר עובר גם "דרך הרגליים" ולא רק בראש כאשר המטרה היא להפנים אותו בצורה טובה יותר.

י - ידע

בהדרכה צריך להיות בסיס ידע נרחב ככל הניתן המדריך אמור להכיר את הנושא לעומק יותר מכפי שהוא מעביר לחניכים. מאפשר לענות לשאלות לא משאיר את הנושא רק בגדר משחק.

מ - מערך – ראה נספח

מערך הוא בעצם כתיבה של ההדרכה על כל חלקיה. מערך טוב הוא כזה המאפשר גם למדריך שמעולם לא ראה את ההדרכה להדריכה כמו זה שכתב אותה. את המערך מכינים ולומדים לפני. זה שעשינו מערקך טוב לא אומר שאנחנו עומדים איתו ומקריאים ממנו או מהטלפון בהדרכה!

ה- המחשה

בכדי ליצור המשגה של הנושא חשוב שתהיה המחשה שלו על ידי מוצג,דגם,תמונה, ציור וכדו'. בייחוד כאשר מושא ההדרכה לא נמצא בסמוך אלינו.

ההמחשה צריכה להיות מספיק גדולה ברורה ובולטת אך גם כזו שתוכל להיכנס לתיק. תכינו המחשה לא מושקעות, כל ההדרכה תיתפס כלא מושקעת

סיכום: 10 דקות

אז עכשיו אתם יודעים מה אמור להיות בהדרכה שאתם מתבקשים להכין, לפי הפרמטרים האלה גם ימשבו אתכם. לא להילחץ מהמשוב- הוא בשבילכם, זכרו שאתם כאן כדי ללמוד.-

אז ממה מתחילים?

איך בונים הדרכה?

  1. ארגון החומר- למידת הידע על הנושא וארגונו מהחשוב לשולי, בהתאמה למסלול או להדרכות אחרות
  2. הצבת מטרה בהקשר לידע והדרכה- במה הייתי רוצה להתמקד, עם מה חשוב לי שהמודרכים ייצאו. (המ- במדהימה)
  3. בחירת מתודות המתאימות למטרה, לקהל היעד ולשטח
  4. כתיבת ההדרכה לפי פתיחה, גוף וסיכום- ראה מערך הדרכה
  5. ההדרכה תוך שמירה על כללי הקתימ"בה

כאן מסתיימת הפעילות- בשלב זה הקבוצה תתחלק לקבוצות קטנות יותר ובכל קבוצה יסביר המש"צ על שלבי ההדרכה, ומבנה מערך ההדרכה ויחלק נושאים להדרכה.

ספריות הדרכה מומלצות:

אתר מרכז נע"מ- קהילה לשיתוף מערכים והפעלות ע"י מורים לשל"ח ומש"צים

https://www.noam-community.org.il/

מאגר הפעלות- מנהל חברה ונוער  http://hinuch.education.gov.il/i01net/

מרכז הדרכה של הנוע"ל  http://noal.org.il/maagal/81

מרכז ההדרכה של הצופים http://www.zofim.org.il/center.asp

http://www.zofim.org.il/tripcenter/

מרכז הדרכה מקוון של בני עקיבא http://www.hadracha.org/he/

מרכז הדרכה של השמו"צ  https://www.hashomer-hatzair.org/pages/center.aspx

הדרכה מדהימ"ה

איך בונים מערך הדרכה

מטרות:

  • הפש"צים יכירו את מרכיבי ההדרכה המדהימה ככלי לבניית הדרכה טובה
  • הפש"צים יכירו את שלבי בניית ההדרכה
  • הפש"צים יתנסו בבניית הדרכה כהלכה

זמן: 45 דק' להסבר ולאחר מכן עבודה בצוותים כמה זמן שצריך

ציוד נדרש: לוח וטוש מחיק, או בריסטול עם ראשי התיבות של הדרכה מדהימ"ה, דפי מערך מצולמים ככמות החניכים

אופן הפעילות:

פתיחה: חוויות אישיות,10 דקות

בפעילויות הקודמות הכרנו את הכללים לעמידה נכונה מול קבוצה (קתימב"ה) ולהפעלות שונות על היתרונות והחסרונות שבהם. בפעילות זו נסביר איך בונים הדרכה טובה או אפילו מדהימה מה זה מערך ולמה הוא טוב, ואיך ניגשים בכלל לעבודה. לאחר פעילות זו תתחלקו לזוגות ותקבלו נושא הדרכה עליו תתבקשו להכין הדרכה לפעילות הבאה.

המדריך יפתח עם שאלה פתוחה לשיח- מה ההדרכה  (לא הרצאה, לא שיעור) הכי טובה שעברת? מה עשה אותה כל כך טובה?

המדריך יאפשר לכמה פש"צים לענות על השאלה ויכתוב את התשובות (מה עשה אותה לטובה) על הלוח.

גוף הפעילות: הדרכה מדהימ"ה , 30 דקות

אז כבר הבנו שבשל"ח אוהבים ראשי תיבות...אבל באמת שכאן זה משרת את העניין להזכיר לכם מה בדיוק צריך להיות בהדרכה.

בשלב זה יסביר המדריך מה מאחורי כל אות תוך כדי התייחסות למה שנאמר ע"י הפשצים לגבי ההדרכות הטובות שהם עברו.

מ – מטרות מסר ומשמעות

לפני שמתחילים בכלל להדריך צריך להסביר לעצמנו בכלל מה אנחנו רוצים להעביר. הנושא יכול להיות זהה אבל מטרות שונות יכולות לתת הדרכה  שונה לגמרי. יש למישהו דוגמא?

את המטרות ננסח תמיד לפי: החניך יכיר, יגוון, יבין, יחווה דעתו וכו'. אם נחליט שמטרת ההדרכה היא סתם להסביר על הנושא , זה לא יעבוד צריך להיות ספציפים עם מה אנחנו רוצים שהמודרכים שלנו יצאו מההדרכה וזה לא חייב להיות ידע.

בכדי שההדרכה תהיה רלוונטית כדאי שתכלול מסר בתוכה ולהיות משמעותית לחיים. דבר זה נעשה ע"י קישור להדרכות אחרות או לחיים היומיומיים שלנו, למשל אם הדרכנו על עץ שיטה המתמודד עם חום ויובש במדבר נמשיך ונדון בהתמודדות עם קשיים בחיים.

ד - דרך

הצורה להעברת המסר תהיה בשיטה מסוימת- מתודה: פרונטלי, הצגה, דיון וכו' כמובן תוך כדי שמירה על כללי הקתימב"ה

ה - הפעלה

 הדרכה טובה לא תהיה רק מסירת ידע או מסר בצורה פרונטלית אלא תכלול הפעלת הקבוצה בנושא. כאשר קמים ופועלים המסר עובר גם "דרך הרגליים" ולא רק בראש כאשר המטרה היא להפנים אותו בצורה טובה יותר.

י - ידע

בהדרכה צריך להיות בסיס ידע נרחב ככל הניתן המדריך אמור להכיר את הנושא לעומק יותר מכפי שהוא מעביר לחניכים. מאפשר לענות לשאלות לא משאיר את הנושא רק בגדר משחק.

מ - מערך – ראה נספח

מערך הוא בעצם כתיבה של ההדרכה על כל חלקיה. מערך טוב הוא כזה המאפשר גם למדריך שמעולם לא ראה את ההדרכה להדריכה כמו זה שכתב אותה. את המערך מכינים ולומדים לפני. זה שעשינו מערקך טוב לא אומר שאנחנו עומדים איתו ומקריאים ממנו או מהטלפון בהדרכה!

ה- המחשה

בכדי ליצור המשגה של הנושא חשוב שתהיה המחשה שלו על ידי מוצג,דגם,תמונה, ציור וכדו'. בייחוד כאשר מושא ההדרכה לא נמצא בסמוך אלינו.

ההמחשה צריכה להיות מספיק גדולה ברורה ובולטת אך גם כזו שתוכל להיכנס לתיק. תכינו המחשה לא מושקעות, כל ההדרכה תיתפס כלא מושקעת

סיכום: 10 דקות

אז עכשיו אתם יודעים מה אמור להיות בהדרכה שאתם מתבקשים להכין, לפי הפרמטרים האלה גם ימשבו אתכם. לא להילחץ מהמשוב- הוא בשבילכם, זכרו שאתם כאן כדי ללמוד.-

אז ממה מתחילים?

איך בונים הדרכה?

  1. ארגון החומר- למידת הידע על הנושא וארגונו מהחשוב לשולי, בהתאמה למסלול או להדרכות אחרות
  2. הצבת מטרה בהקשר לידע והדרכה- במה הייתי רוצה להתמקד, עם מה חשוב לי שהמודרכים ייצאו. (המ- במדהימה)
  3. בחירת מתודות המתאימות למטרה, לקהל היעד ולשטח
  4. כתיבת ההדרכה לפי פתיחה, גוף וסיכום- ראה מערך הדרכה
  5. ההדרכה תוך שמירה על כללי הקתימ"בה

כאן מסתיימת הפעילות- בשלב זה הקבוצה תתחלק לקבוצות קטנות יותר ובכל קבוצה יסביר המש"צ על שלבי ההדרכה, ומבנה מערך ההדרכה ויחלק נושאים להדרכה.

ספריות הדרכה מומלצות:

אתר מרכז נע"מ- קהילה לשיתוף מערכים והפעלות ע"י מורים לשל"ח ומש"צים

https://www.noam-community.org.il/

מאגר הפעלות- מנהל חברה ונוער  http://hinuch.education.gov.il/i01net/

מרכז הדרכה של הנוע"ל  http://noal.org.il/maagal/81

מרכז ההדרכה של הצופים http://www.zofim.org.il/center.asp

http://www.zofim.org.il/tripcenter/

מרכז הדרכה מקוון של בני עקיבא http://www.hadracha.org/he/

מרכז הדרכה של השמו"צ  https://www.hashomer-hatzair.org/pages/center.aspx

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *