מורה לשל"ח במקיף ח' כבר 10 שנים, אבל בשל"ח הרבה יותר, כבר מהצבא כמורה חיילת במה"ד של"ח לטרון. מאמינה מאוד בחינוך דרך הרגליים, דרך עשייה וחוויה ובעיקר מאמינה במשצים... קרא עוד

בית הכנסת בשוק רמלה

תמלול הדרכה בבית כנסת בסיור תרבויות ברמלה

במהלך הסיור ברמלה אנחנו מבקרים בבית כנסת "כנסת ישראל" שנמצא בסמוך לשוק, ממשיכים לביקור במסגד הגדול ולאחר מכן לאחת משתי הכנסיות שבעיר, הפרנסיסקנית או היוונית. חשוב לתאם הגעה מכיוון שאף אחד מבתי התפילה לא פתוח באופן שוטף במהלך היום. בבית הכנסת חשוב להגיע מיד אחרי התפילה מכיוון שאחרי זה הוא נעול ולכן אנחנו מתחילים את הסיור בבית הכנסת בשעה 09:15 בדרך כלל.

מילה במילה ההדרכה שלי בבית הכנסת

ברוכים הבאים לבית הכנסת "כנסת ישראל", התחנה הראשונה בסיור שלנו. הגענו לאזור העתיק של רמלה באזור השוק. בחרנו דווקא לבקר כאן מתוך הרבה בתי כנסת שיש ברמלה בגלל הסיפור המיוחד שלו. קודם כל בית הכנסת הזה הוא אחד מהוותיקים ביותר ברמלה שפעילים עד היום. זאת הסיבה שהתעכבנו  מכיוון שיש תפילה קצת יותר ארוכה היום, נדבר על כך בהמשך. בית הכנסת פעיל על אף היותו מאוד מאוד ישן. אבל לפני שנתחיל לדבר ספציפית על בית הכנסת הזה רציתי לשאול אותכם בכלל

בית כנסת או בית תפילה ?

מה מה המטרה של בית כנסת ? להתפלל, האם רק להתפלל ?
אז למה לא קוראים למקום הזה בית תפילה ? למה קוראים לו בית כנסת? מה היא המילה הזאת ? נכון, התכנסות.... כלומר שאנחנו חושבים על בית כנסת התפקיד שלו הוא לא רק דתי, הוא לא רק פולחני, הוא גם ממלא תפקיד של בית כנסת. כלומר לכנס את האנשים. הרבה פעמים בעיקר ביישובים קטנים, הרבה מהאירועים הגדולים מתרחשים בבית הכנסת. גם אם תסתכלו לפעמים על החיים שלכם אולי עשיתם בר מצווה בבית כנסת או ברית, חתונה, או כל מיני דברים.... אנחנו יודעים שבגולה, בארצות שהם לא ישראל, הרבה פעמים בית הכנסת הוא מעין מרכז תרבותי של הקהילה היהודית, למשל עושים מסיבות לילדים וכל מיני דברים כאלו, כלומר בית הכנסת מקום מפגש ולא רק לתפילה גם פה אתם רואים שיכול להיות שעושים דברים אחרים מעבר לתפילה.

ממתי קיימים בתי כנסת

האם מאז ומעולם היו בית כנסת ? אברהם אבינו הלך לבית כנסת ?  אז מתי אנחנו מתחילים לראות בתי כנסת ? בתי כנסת קמים רק לאחר שחרב בית המקדש. למה ? כי כל עוד היה קיים בית המקדש, לא היה צורך בבית כנסת. הפולחן העיקרי היה נערך בבית המקדש זה לא אומר שכל העם היה מגיע כל יום לבית המקדש כמו שהיום אנשים מגיעים לבית כנסת, אבל כל יום היו עושים את הפולחן בשם כולם.
מתי היו עולים לבית המקדש ? בשלושת הרגלים שהם סוכות פסח ושבועות. שלוש פעמים בשנה עולים עולים לרגל לירושלים לבית המקדש. כשבית המקדש חרב אנחנו מתחילים לראות לאט לאט בתי כנסת שצצים בכל מיני מקומות. אתם זוכרים שהייתם בטיול בכיתה ז' במצדה ? שם ביקרנו באחד מבתי הכנסת הקדומים. זהו בית כנסת שהיה קיים עוד מהתקופה שהיה את בית המקדש.  וזה מכיוון שהם היו נצורים והמקום הוא מקום רחוק ולכן הם התחילו להתפלל בבית כנסת עוד שבית המקדש היה קיים. אז מה באמת המטרה של בית הכנסת עכשיו ?  אם אנחנו אומרים שבית הכנסת בעצם בא להחליף את בית המקדש ? ובגלל זה הוא נקרא מקדש מעט כלומר מקדש קטן. אז מה אנחנו עושים בבית הכנסת שהוא דומה למה שהיה נעשה בבית המקדש ? בבית המקדש היו מתפללים ובעיקר מעלים קורבנות. עבודת האל אז הייתה בעיקר על ידי העלאת קורבנות, היום אין לנו את הקורבנות כי אין לנו בית מקדש. ובמקום העלאת הקורבנות החליט מי שהחליט שיהיו תפילות. כמה תפילות יש לנו בדת היהודית ? נכון שלוש. ואתם יודעים את השמות שלהם ? שחרית, מנחה וערבית בוקר צהריים וערב. האם אפשר ככה סתם להתפלל ? מה צריך בעצם בשביל להתפלל ? בבית כנסת צריך מניין, עשרה מתפללים. אז פה בבית הכנסת רק אם יש מניין מתפללים ? האם בכל יום התפילה דומה ? בעיקרון כן אבל יש ימים מיוחדים. מתי יש ימים

מאפיינים ואלמנטים בבית כנסת

מיוחדים ? ראש חודש,  חגים....
מה עוד אתם רואים ? מאחורי נמצא ארון הקודש, נכון. מה בכלל יש בבית כנסת ? איזה אלמנטים יש פה שיש בכל בית כנסת ? ארון הקודש שהוא גבוה ויש אליו מדרגות הוא תמיד יפנה לאיזה כיוון ? ירושלים נכון. בתוך הארון מה יש ? ספר תורה, לפעמים אגב יותר מאחד. איך קוראים לכיסוי ?פרוכת. את התורה למעשה מוציאים בחגים או בימים מיוחדים וגם כל שני וחמישי. זאת אחת הסיבות שנכנסנו היום קצת באיחור כי התפילה יותר ארוכה ביום חמישי כי מוציאים את ספר התורה. לאן מוציאים את ספר התורה ? אל הבמה שנמצאת במרכז. אתם רואים גם את השולחן שנמצא שם. פורסים את ספר התורה וקוראים בו.  אלו שני אלמנטים שקיימים בכל בית כנסת. נכון, גם עזרת נשים יש בכל בית כנסת (מירי עונה לתשובה של תלמידה) ונדבר עליה בהמשך.

ספרדי או אשכנזי ?

שימו לב לצורת הישיבה בבית הכנסת הזה, האנשים מתפללים בשורות עם הפנים אל ארון הקודש. האם בכל בתי הכנסת זה ככה ? לא. איזה צורת ישיבה אחרת יש ? אחד לכיוון השני, בצורת האות ח'. וזה למעשה  ההבדל בין בית כנסת אשכנזי לבית כנסת ספרדי. הספרדים מתפללים בבתי כנסת הדומים באופן הישיבה לאלו העתיקים. שהיו יושבים בכלל בצורת מעגלים סביב הבימה שהייתה המקום המרכזי וכך היו מתפללים. עם הזמן התרחקו מהבימה, בעיקר בבתי כנסת אשכנזים ויש כאלו שאומרים שזה אפילו השפעה של הכנסיות שתחילו לשבת בשורות. אז הישיבה הזאת בשורות זה אחד הדברים השונים בין בית כנסת אשכנזי לבית כנסת ספרדי כמובן שגם נוסח התפילה. כלומר יש מסורות שונות אבל השוני הוא גם מבחינה חיצונית, זה אחד הדברים שבולטים בין בתי הכנסת.
אז לפי מה שאמרתי לכם עכשיו וגם לפי דברים שכתובים פה לגבי מי שתרם והסידורים, באיזה בית כנסת אנחנו, אשכנזי או ספרדי ?
אשכנזי ? האם כולם מסכימים ? תסתכלו בסידורים שיש לפניכם מה כתוב ? נוסח מזרח.... נוסח ספרד...
אז איך זה מסתדר עם מה שאמרתי עכשיו ? מה בלבלתי לכם את המוח עכשיו עם סידור הישיבה האשכנזי ויש סידורים בנוסח ספרד ? זה באמת אחד הדברים המיוחדים בבית הכנסת הזה. ובגלל זה הבאנו אתכם דווקא אליו.
אתם יודעים שאנחנו מדברים היום על מפגש תרבויות וגם בתוך בית הכנסת הזה יש לנו מפגש בין תרבויות, בין אשכנז לספרד.
בית הכנסת "כנסת ישראל" הוא מבתי הכנסת הראשונים ברמלה. הוא קם כבית כנסת אשכנזי ומי שהיה מתפלל בו והקים אותו והוביל אותו היה הרב גלזר זכרונו לברכה שהיה הרב הראשי של רמלה. הרב גלזר היה מקבל את הכבוד של כל התושבים ברמלה. זה לא היה רק אשכנזים או ספרדים הוא באמת היה הרב של כולם. והיה מי שאמר כאן כי בית הכנסת פשוט כי ככה היה הרב גלזר. הרב גלזר היה פשוט מאוד וצנוע.

הרב גלזר

כל פעם שאני באה יש פה מתפללים שיוצאים. באחת הפעמים פגשתי נהג מונית שהיה פה והוא סיפר לילדים על הרב גלזר. הוא סיפר שכאשר הוא התחיל להגיע לתפילות כאן, לפני הרבה שנים, זה כאשר הרב גלזר היה מאוד מבוגר וחולה. הוא סיפר שאפילו שהרב גלזר לא היה גר פה באזור הוא היה הולך כל יום כשלושה קילומטרים כדי להגיע להתפלל כאן בבית הכנסת. הוא לא היה מבקש מהעירייה שיסדרו לו הסעה למרות שזה היה מגיע לו בתוקף תפקידו. וכך היה הנהג מונית הזה שסיפר לנו את הסיפור, לוקח אותו הביתה מידי פעם. נהג המונית לא רצה לקחת כסףמהרב גלזר אבל הרב גלזר היה דורש לשלם על הנסיעה. כזה היה הרב גלזר ובגלל שהוא היה כל כך צנוע ונעים הליכות. הוא גם לא היה עושה דברים בכפייה. מספרים, אתם יודעים.... יש רבנים של בתי כנסת שאם הם יודעים עליך שאתה לא בדיוק מקיים את כל מצוות שמירת השבת אז לא מקבלים אותך בתפילה בעין יפה. וזה לא היה עניין בכלל אצל הרב גלזר. לפעמים מספרים שבשבת אם היה חסר מיניין פה בבית כנסת הוא היה הולך להוציא אנשים שיושבים בבית קפה כלומר שברור לו שהם לא שומרים שבת בדיוק כרגע, אבל לא משנה... אפשר להזמין אותם. הוא לא היה כופה את הדעות שלו על אחרים. הוא היה צנוע והיה נעים ובגלל זה אנשים מכל רמלה ולא רק מהעדה האשכנזית שהתחילה את זה בית כנסת פה היו באים להתפלל כאן וזה הפך להיות בית כנסת של כולם. עם הזמן האוכלוסייה כאן השתנתה באזור. מגיעים לכאן בעיקר אנשים שעובדים באזור ויש יותר ספרדים וכך נוצר מצב שיש לנו מפגש תרבויות בתוך בית הכנסת כלומר בית כנסת שבנוי והוקם על ידי אשכנזים והמתפללים בוא היום מתפללים בנוסח התפילה הספרדי. מאז שהרב גלזר הלך לעולמו ובגלל שהוא היה כזה משמעותי לא החליף אותו רב אשכנזי אחר. הרי היום בדרך כלל בכל עיר יש שני רבנים, ספרדי ואשכנזי. אבל ברמלה. הרב הספרדי של רמלה, דרך אגב, הוא ממשפחת אבוחצירא הידועה.
אני רוצה להתייחס לעוד דבר שנאמר לגבי עזרת הנשים ששאלו אותי. מי שרואה פה מאחורי הספריה הייתה במקור עזרת הנשים אבל מאחר שבית הכנסת היום כבר לא משמש כבית כנסת של קהילה מכיוון שזה לא אזור מגורים ומי שמגיע להתפלל כאן אלו הם אנשים שעובדים פה בשוק ולכן גם בשישי ושבת בית הכנסת סגור.  אז לאט לאט סגרו את עזרת הנשים. אני הבנתי שהם משפצים עכשיו זה וזה יכול יכול להיות שהיא תחזור לעבוד אז זה הסיפור המיוחד של בית הכנסת "כנסת ישראל" מה שעוד מעניין בו שהמבנה ספציפית בכלל שייך למוסלמים וזה להראות לכם שדברים מצליחים להסתדר ברמלה. אתם יודעים אנחנו באשדוד קצת סגורים בבועה של עצמנו ופה ברמלה מצליחים להסתדר. המבנה שייך למוסלמים, היהודים שוכרים את המבנה.  פותחים פה את החלון רואים את המסגד שומעים את המואזין לפעמים פותחים את החלון בצד השני שמאפשר לראות את מגדל הפעמונים של הכנסייה ומסתדרים. אני לא אגיד לכם שתמיד הכל דבש אבל בסופו של דבר שזה מגיע לבני האדם אנשים מסתדרים פה ביניהם זה מה שמיוחד אני חושבת במקום הזה ובגלל זה הבאנו אתכם לכאן ליום סיור.

ששש

מורה לשל"ח במקיף ח' כבר 10 שנים, אבל בשל"ח הרבה יותר, כבר מהצבא כמורה חיילת במה"ד של"ח לטרון. מאמינה מאוד בחינוך דרך הרגליים, דרך עשייה וחוויה ובעיקר מאמינה במשצים... קרא עוד

בית הכנסת בשוק רמלה

תמלול הדרכה בבית כנסת בסיור תרבויות ברמלה

במהלך הסיור ברמלה אנחנו מבקרים בבית כנסת "כנסת ישראל" שנמצא בסמוך לשוק, ממשיכים לביקור במסגד הגדול ולאחר מכן לאחת משתי הכנסיות שבעיר, הפרנסיסקנית או היוונית. חשוב לתאם הגעה מכיוון שאף אחד מבתי התפילה לא פתוח באופן שוטף במהלך היום. בבית הכנסת חשוב להגיע מיד אחרי התפילה מכיוון שאחרי זה הוא נעול ולכן אנחנו מתחילים את הסיור בבית הכנסת בשעה 09:15 בדרך כלל.

מילה במילה ההדרכה שלי בבית הכנסת

ברוכים הבאים לבית הכנסת "כנסת ישראל", התחנה הראשונה בסיור שלנו. הגענו לאזור העתיק של רמלה באזור השוק. בחרנו דווקא לבקר כאן מתוך הרבה בתי כנסת שיש ברמלה בגלל הסיפור המיוחד שלו. קודם כל בית הכנסת הזה הוא אחד מהוותיקים ביותר ברמלה שפעילים עד היום. זאת הסיבה שהתעכבנו  מכיוון שיש תפילה קצת יותר ארוכה היום, נדבר על כך בהמשך. בית הכנסת פעיל על אף היותו מאוד מאוד ישן. אבל לפני שנתחיל לדבר ספציפית על בית הכנסת הזה רציתי לשאול אותכם בכלל

בית כנסת או בית תפילה ?

מה מה המטרה של בית כנסת ? להתפלל, האם רק להתפלל ?
אז למה לא קוראים למקום הזה בית תפילה ? למה קוראים לו בית כנסת? מה היא המילה הזאת ? נכון, התכנסות.... כלומר שאנחנו חושבים על בית כנסת התפקיד שלו הוא לא רק דתי, הוא לא רק פולחני, הוא גם ממלא תפקיד של בית כנסת. כלומר לכנס את האנשים. הרבה פעמים בעיקר ביישובים קטנים, הרבה מהאירועים הגדולים מתרחשים בבית הכנסת. גם אם תסתכלו לפעמים על החיים שלכם אולי עשיתם בר מצווה בבית כנסת או ברית, חתונה, או כל מיני דברים.... אנחנו יודעים שבגולה, בארצות שהם לא ישראל, הרבה פעמים בית הכנסת הוא מעין מרכז תרבותי של הקהילה היהודית, למשל עושים מסיבות לילדים וכל מיני דברים כאלו, כלומר בית הכנסת מקום מפגש ולא רק לתפילה גם פה אתם רואים שיכול להיות שעושים דברים אחרים מעבר לתפילה.

ממתי קיימים בתי כנסת

האם מאז ומעולם היו בית כנסת ? אברהם אבינו הלך לבית כנסת ?  אז מתי אנחנו מתחילים לראות בתי כנסת ? בתי כנסת קמים רק לאחר שחרב בית המקדש. למה ? כי כל עוד היה קיים בית המקדש, לא היה צורך בבית כנסת. הפולחן העיקרי היה נערך בבית המקדש זה לא אומר שכל העם היה מגיע כל יום לבית המקדש כמו שהיום אנשים מגיעים לבית כנסת, אבל כל יום היו עושים את הפולחן בשם כולם.
מתי היו עולים לבית המקדש ? בשלושת הרגלים שהם סוכות פסח ושבועות. שלוש פעמים בשנה עולים עולים לרגל לירושלים לבית המקדש. כשבית המקדש חרב אנחנו מתחילים לראות לאט לאט בתי כנסת שצצים בכל מיני מקומות. אתם זוכרים שהייתם בטיול בכיתה ז' במצדה ? שם ביקרנו באחד מבתי הכנסת הקדומים. זהו בית כנסת שהיה קיים עוד מהתקופה שהיה את בית המקדש.  וזה מכיוון שהם היו נצורים והמקום הוא מקום רחוק ולכן הם התחילו להתפלל בבית כנסת עוד שבית המקדש היה קיים. אז מה באמת המטרה של בית הכנסת עכשיו ?  אם אנחנו אומרים שבית הכנסת בעצם בא להחליף את בית המקדש ? ובגלל זה הוא נקרא מקדש מעט כלומר מקדש קטן. אז מה אנחנו עושים בבית הכנסת שהוא דומה למה שהיה נעשה בבית המקדש ? בבית המקדש היו מתפללים ובעיקר מעלים קורבנות. עבודת האל אז הייתה בעיקר על ידי העלאת קורבנות, היום אין לנו את הקורבנות כי אין לנו בית מקדש. ובמקום העלאת הקורבנות החליט מי שהחליט שיהיו תפילות. כמה תפילות יש לנו בדת היהודית ? נכון שלוש. ואתם יודעים את השמות שלהם ? שחרית, מנחה וערבית בוקר צהריים וערב. האם אפשר ככה סתם להתפלל ? מה צריך בעצם בשביל להתפלל ? בבית כנסת צריך מניין, עשרה מתפללים. אז פה בבית הכנסת רק אם יש מניין מתפללים ? האם בכל יום התפילה דומה ? בעיקרון כן אבל יש ימים מיוחדים. מתי יש ימים

מאפיינים ואלמנטים בבית כנסת

מיוחדים ? ראש חודש,  חגים....
מה עוד אתם רואים ? מאחורי נמצא ארון הקודש, נכון. מה בכלל יש בבית כנסת ? איזה אלמנטים יש פה שיש בכל בית כנסת ? ארון הקודש שהוא גבוה ויש אליו מדרגות הוא תמיד יפנה לאיזה כיוון ? ירושלים נכון. בתוך הארון מה יש ? ספר תורה, לפעמים אגב יותר מאחד. איך קוראים לכיסוי ?פרוכת. את התורה למעשה מוציאים בחגים או בימים מיוחדים וגם כל שני וחמישי. זאת אחת הסיבות שנכנסנו היום קצת באיחור כי התפילה יותר ארוכה ביום חמישי כי מוציאים את ספר התורה. לאן מוציאים את ספר התורה ? אל הבמה שנמצאת במרכז. אתם רואים גם את השולחן שנמצא שם. פורסים את ספר התורה וקוראים בו.  אלו שני אלמנטים שקיימים בכל בית כנסת. נכון, גם עזרת נשים יש בכל בית כנסת (מירי עונה לתשובה של תלמידה) ונדבר עליה בהמשך.

פוסטים דומים

ספרדי או אשכנזי ?

שימו לב לצורת הישיבה בבית הכנסת הזה, האנשים מתפללים בשורות עם הפנים אל ארון הקודש. האם בכל בתי הכנסת זה ככה ? לא. איזה צורת ישיבה אחרת יש ? אחד לכיוון השני, בצורת האות ח'. וזה למעשה  ההבדל בין בית כנסת אשכנזי לבית כנסת ספרדי. הספרדים מתפללים בבתי כנסת הדומים באופן הישיבה לאלו העתיקים. שהיו יושבים בכלל בצורת מעגלים סביב הבימה שהייתה המקום המרכזי וכך היו מתפללים. עם הזמן התרחקו מהבימה, בעיקר בבתי כנסת אשכנזים ויש כאלו שאומרים שזה אפילו השפעה של הכנסיות שתחילו לשבת בשורות. אז הישיבה הזאת בשורות זה אחד הדברים השונים בין בית כנסת אשכנזי לבית כנסת ספרדי כמובן שגם נוסח התפילה. כלומר יש מסורות שונות אבל השוני הוא גם מבחינה חיצונית, זה אחד הדברים שבולטים בין בתי הכנסת.
אז לפי מה שאמרתי לכם עכשיו וגם לפי דברים שכתובים פה לגבי מי שתרם והסידורים, באיזה בית כנסת אנחנו, אשכנזי או ספרדי ?
אשכנזי ? האם כולם מסכימים ? תסתכלו בסידורים שיש לפניכם מה כתוב ? נוסח מזרח.... נוסח ספרד...
אז איך זה מסתדר עם מה שאמרתי עכשיו ? מה בלבלתי לכם את המוח עכשיו עם סידור הישיבה האשכנזי ויש סידורים בנוסח ספרד ? זה באמת אחד הדברים המיוחדים בבית הכנסת הזה. ובגלל זה הבאנו אתכם דווקא אליו.
אתם יודעים שאנחנו מדברים היום על מפגש תרבויות וגם בתוך בית הכנסת הזה יש לנו מפגש בין תרבויות, בין אשכנז לספרד.
בית הכנסת "כנסת ישראל" הוא מבתי הכנסת הראשונים ברמלה. הוא קם כבית כנסת אשכנזי ומי שהיה מתפלל בו והקים אותו והוביל אותו היה הרב גלזר זכרונו לברכה שהיה הרב הראשי של רמלה. הרב גלזר היה מקבל את הכבוד של כל התושבים ברמלה. זה לא היה רק אשכנזים או ספרדים הוא באמת היה הרב של כולם. והיה מי שאמר כאן כי בית הכנסת פשוט כי ככה היה הרב גלזר. הרב גלזר היה פשוט מאוד וצנוע.

הרב גלזר

כל פעם שאני באה יש פה מתפללים שיוצאים. באחת הפעמים פגשתי נהג מונית שהיה פה והוא סיפר לילדים על הרב גלזר. הוא סיפר שכאשר הוא התחיל להגיע לתפילות כאן, לפני הרבה שנים, זה כאשר הרב גלזר היה מאוד מבוגר וחולה. הוא סיפר שאפילו שהרב גלזר לא היה גר פה באזור הוא היה הולך כל יום כשלושה קילומטרים כדי להגיע להתפלל כאן בבית הכנסת. הוא לא היה מבקש מהעירייה שיסדרו לו הסעה למרות שזה היה מגיע לו בתוקף תפקידו. וכך היה הנהג מונית הזה שסיפר לנו את הסיפור, לוקח אותו הביתה מידי פעם. נהג המונית לא רצה לקחת כסףמהרב גלזר אבל הרב גלזר היה דורש לשלם על הנסיעה. כזה היה הרב גלזר ובגלל שהוא היה כל כך צנוע ונעים הליכות. הוא גם לא היה עושה דברים בכפייה. מספרים, אתם יודעים.... יש רבנים של בתי כנסת שאם הם יודעים עליך שאתה לא בדיוק מקיים את כל מצוות שמירת השבת אז לא מקבלים אותך בתפילה בעין יפה. וזה לא היה עניין בכלל אצל הרב גלזר. לפעמים מספרים שבשבת אם היה חסר מיניין פה בבית כנסת הוא היה הולך להוציא אנשים שיושבים בבית קפה כלומר שברור לו שהם לא שומרים שבת בדיוק כרגע, אבל לא משנה... אפשר להזמין אותם. הוא לא היה כופה את הדעות שלו על אחרים. הוא היה צנוע והיה נעים ובגלל זה אנשים מכל רמלה ולא רק מהעדה האשכנזית שהתחילה את זה בית כנסת פה היו באים להתפלל כאן וזה הפך להיות בית כנסת של כולם. עם הזמן האוכלוסייה כאן השתנתה באזור. מגיעים לכאן בעיקר אנשים שעובדים באזור ויש יותר ספרדים וכך נוצר מצב שיש לנו מפגש תרבויות בתוך בית הכנסת כלומר בית כנסת שבנוי והוקם על ידי אשכנזים והמתפללים בוא היום מתפללים בנוסח התפילה הספרדי. מאז שהרב גלזר הלך לעולמו ובגלל שהוא היה כזה משמעותי לא החליף אותו רב אשכנזי אחר. הרי היום בדרך כלל בכל עיר יש שני רבנים, ספרדי ואשכנזי. אבל ברמלה. הרב הספרדי של רמלה, דרך אגב, הוא ממשפחת אבוחצירא הידועה.
אני רוצה להתייחס לעוד דבר שנאמר לגבי עזרת הנשים ששאלו אותי. מי שרואה פה מאחורי הספריה הייתה במקור עזרת הנשים אבל מאחר שבית הכנסת היום כבר לא משמש כבית כנסת של קהילה מכיוון שזה לא אזור מגורים ומי שמגיע להתפלל כאן אלו הם אנשים שעובדים פה בשוק ולכן גם בשישי ושבת בית הכנסת סגור.  אז לאט לאט סגרו את עזרת הנשים. אני הבנתי שהם משפצים עכשיו זה וזה יכול יכול להיות שהיא תחזור לעבוד אז זה הסיפור המיוחד של בית הכנסת "כנסת ישראל" מה שעוד מעניין בו שהמבנה ספציפית בכלל שייך למוסלמים וזה להראות לכם שדברים מצליחים להסתדר ברמלה. אתם יודעים אנחנו באשדוד קצת סגורים בבועה של עצמנו ופה ברמלה מצליחים להסתדר. המבנה שייך למוסלמים, היהודים שוכרים את המבנה.  פותחים פה את החלון רואים את המסגד שומעים את המואזין לפעמים פותחים את החלון בצד השני שמאפשר לראות את מגדל הפעמונים של הכנסייה ומסתדרים. אני לא אגיד לכם שתמיד הכל דבש אבל בסופו של דבר שזה מגיע לבני האדם אנשים מסתדרים פה ביניהם זה מה שמיוחד אני חושבת במקום הזה ובגלל זה הבאנו אתכם לכאן ליום סיור.

פוסטים דומים

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *